|
|
|
|---|---|
|
Satt idag, nyss på jobbet och bläddrade i dagens .SE och på baksidan var det en helsides annons angående p-bot försäkring. Det är alltså ett slags försäkringsbolag som betalar dina p-böter. Allt du behöver göra är att teckna ett medlemskap och stå "på rätt plats". Felparkerade bilar på lastzoner eller på handikapps-platser ersätter dom ej. Jag vet inte vad jag ska tycka eller tänka om detta. Det känns lite som planka.nu (eller vad nu adressen är), där man betalar en medlemsavgift och sen står dom för dina kostnader om du skulle bli stoppad av en kontrollant. Frågorna som jag då ställer mig är om antalet bilar som skiter i att betala kommer öka i och med detta och om felparkeringarna kommer bli allt grövre (att folk ställer bilen hur som helst och vart som helst - tex. i parker, på gångvägar m.m). Och hur ofta får man en p-bot? Är det liksom värt att betala en avgift för att ha en försäkring, som man förmodligen ändå klarar sig utan? Om du vill läsa mer om försäkringen, eller registrera ett medlemskap så ska du gå in på följande länk: Länk " I like my money right where I can see it... standing in my front yard. " | |
|
På ett sätt låter det schyst i och med att de inte ersätter grova felparkeringar. Men jag är ändå negativ i den form att vi faktiskt har ett samhälle som bygger på att man ska följa de regler som är uppsatta av samhället. En sån här försäkring sätter sådant ur spel. Vad blir nästa steg: Försäkring mot skattebrott? Bidragsfusk? osv. Det blir en ganska obehaglig gränsdragningsdiskussion här. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
exiZ: Länk I was first:)) |
|
|
starre: Fan då ;) Och jag som tyckte jag var så duktig som tittade så att ingen annan hade skapat en tråd om just detta. " I like my money right where I can see it... standing in my front yard. " |
|
|
andreas_lofgren: Precis, jag håller med dig till hundra procent, nästa försäkringsbolag kanske du kan försäkra dig mot att bli tagen av polisen? " I like my money right where I can see it... standing in my front yard. " |
|
kilroy |
Man kan aldrig försäkra sig mot lagbrott. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Felparkeringar kan vara extremt störande ibland. Speciellt sånna som blockerar blockerar vägen. Kan upplysa om att jag idag såg en tjej i 20-25 års åldern som stannade sin bil tvärsgående och hindrade all trafik på en parkering tidigare idag. Hon skulle visst kliva ur bilen för att hälsa på en kompis.. Fick stå och vänta tills hon och kompisen satte sig i bilen och åkte därifrån. Hur fasen tänker en del?? |
|
|
kilroy: Men kan se till att andra betalar för det ev brottet som man begår genom att skaffa sig olika försäkringar. |
|
kilroy |
starre* Om det gäller botförseelser (parkeringsbot, fortkörningsbot, ordningsbot) kan man försäkra sig och därigenom låta försäkringen betala. När det gäller annan brottslighet som nämnts i tråden (skattebrott, "bli tagen av polisen - vad nu det är", bidragsfusk m.m.) som leder till åtal så kan man inte försäkra sig. Man kan ju också, om man tillhör de högre maffiasfärerna, låta någon annan sitta av sitt fängelsestraff men det är en annan diskussion... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
kilroy: Jag tog enbart upp exemplet med försäkring mot "att bli tagen av polisen" som en sjuk jämförelse... Bara för att visa hur sjuk jag tycker p-botförsäkringen är. Det var menat som något skämtsamt, ironi, inget annat. |
|
| de betalar ju bara max 10 p-böter på ett år. | |
| tror att det kan vara billigare att pröjsa istället. beroende på hur mycket man parkerar förstås. men jag kan se viss poäng i det. ibland tycker jag att det kan vara lätt hänt att man helt enkelt glömmer betala. har hänt mig en gång iallafall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.