AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.128

Vilka försäkringsbolag struntar i indraget körkort?

Tog kortet -99 men blev av med det -05. Har ringt runt en hel del till olika bolag men hittills verkar det bara vara Trygghansa som har överseende med detta och går med på att ange -99 som körkortsdatum. Om ett halvår är det dags att försäkra 130i:n nånstans (har prova på-försäkring hos BMW nu). Några tips?
ki
226
kim750
530da-04
Originalförsäkringar har också överseende med det.
Dock endast en indragning tror jag.

Mvh
Kim
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Jag tycker att det här verkar väldigt märkligt. Man kan bli av med körkortet på två sätt, dels kan man bli av med det helt och hållet och tvingas ta om det, dels kan man få lämna tillbaka det en tid och sedan bara kvittera ut ett nytt kort med alla sina gamla behörigheter i behåll.

Jag råkade ut får det senare alternativet för ett par år sedan och har nu ett körkort där det står att jag har haft B-behörighet sedan -99 (precis som det stod innan jag var tvungen att låna ut det till länsstyrelsen) och två dumdryga försäkringsbolag (Trygg Hansa och Atava) som påstår att jag bara haft behörighet sedan -06.

Jag vill mena att om nu vägverket tycker att det körprov jag gjorde -99 fortfarande ska gälla så måste ju det här som försäkringsbolagen håller på med vara bedrägeri, det är ju knappast upp till dom att döma ut ett myndighetsbeslut.

Sorry att jag kapade din tråd såhär men det verkar ju som om fler här har samma problem, vi kanske kan stämma idioterna tillsammans hehe.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nu är det ju så att försäkringsbolag är vinstdrivande företag. Ingen välgörenhetsorganisation. Dom bedömer väl förare som har blivit av med körkortet som en högre risk att försäkra. Inget konstigt med det.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Trygghansa har 1 år som max gräns på körkort har man varit av med det längre så blir det som om man vore 18 år igen...under 1 år utan körkort = ursprungs året.

Mpower
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Jag tog kortet 2000 och vart av med det i början av 2001...i 24 månader.
Sen tog det ju någon extra månad att ta om kortet, så det var väl 2003 jag fick mitt nya kort. Minns inte exakt, men nåt sånt.

På baksidan av kortet jag har nu så står det att jag tog kortet 2000.

Har försäkrat hos Atava just nu då de var överlägset billigast, men jag fyllde aldrig i körkortsår

All cops are bastards
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.