|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Såg att jag kanske skrivit otydligt ang däcksdimension, 215/65-15 har jag. | |
|
"Vad är egentligen det ultimata för en E39:a?" 540. Nä förresten M5! :) Seriöst tror jag det kan vara bra att köra på bra bränsle (98 kanske), ha lättrullade fälgar (dvs inte breda), välservad motor med tunn olja (inte 10W-60), att inga bromsar tar i, att man inte har "ofördelaktig körprofil" (kör korta sträckor utan att motorn hinner bli varm), att kattarna släpper igenom bra (de brukar börja bli igensatta efter kanske 15000 mil), gott skick på lmm och kamaxelgivare samt köra med förstånd mm. mm. Svekke |
|
|
"Såg att jag kanske skrivit otydligt ang däcksdimension, 215/65-15 har jag." Jaha ok då har du ju diameter över 66 cm och då bör färddatorn visa att din bil drar mer än vad den egentligen gör. Om kalibreringen t.ex. är gjord efter 64 cm så visar din 3% (66/64 = 1.03) för mycket.. Svekke |
|
|
Hahaha, kanske blev lite överentusiastisk, men med E39 var jag egoistisk och tänkte på mig själv, dvs 528 :-) Hur menar du att kattarna sätts igen? och redan efter 15kmil? Det innebär ju att de flesta tysksålda bilar måste fått sina kattar bytta redan efter 3-4år? |
|
|
Läser ganska ofta att det är problem efter att bilen gått *mer* än det miltalet. Mina skramlade så jag bytte 16 000 mil. Se senaste Länk Läs om detta även på begagnatguiden här på autopower (standardfel). Svekke |
|
|
Ok, ska det skramla i dem då? Borde inte bilen bli VÄLDIGT slö? Tack för tipset förresten, värt att kolla närmare på. |
|
| Kolla så lambdan styr också. | |
| Folke, om du läser mitt inlägg igen så skrev jag NÄSTAN hälften vilket lika gärna kan betyda 0,9-1.0 l/mil. Det är en fri tolkningsfråga. Sen med att köra som en kärring så tror jag nog alla utom du förstog att jag menade att man är väldigt försiktig på gasen. Tycker det är onödigt att börja kalla det för sandlåde nivå enbart för att jag använder uttryck som jag tror alla förstår men som kan läsas ordagrant och därmed ge folk som inte har bättre för sig möjlighet att börja vara löjlig och just kalla det för sandlåde nivå... Inget illa menat men ibland är det väl bättre att bara tolka det som det ska tolkas istället för att börja svammla? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
JohanT Jodå vi förstog vad du menade. Men 110Km/H i snitt/0.76 l/mil Kumla -08 så är det definitivt ingen vad du nu kallade det :) Dessutom 109/0,80 i snitt omvänt. 90% kört med farthållare inställd på 127/km/h Det finns olika sätt att framföra en bil på ett snålt och effektivt sätt, Kör jag själv kan jag köra ändå snålare än farthållaren, den är inte 100% ekonomisk. ///MVH Hasso Länk |
| Javisst, men det där är ju inga konstiga siffror... Landsvägskörning kan jag köpa nästan vad som helst men e39, 523 och uppåt och jätte låga siffror vid stadskörning har jag lite svårt att köpa... Jag körde en -92 saab 9000i cc Kalix-Göteborg (130 mil) på 0,67 faktiskt förbrukning med extrem snålkörning (80-120 och t.ex gasa på vid nedför för att kunna släppa av vid uppför) så jag vet att mycket låga siffror vid landsväg går att uppnå och det tycker jag inte alls är konstigt... | |
|
Men du anger själv 1,5-1,6 vid stadskörning och vi redovisar runt 1,1. Hur får du detta till att vi kör på "nästan hälften" av din förbrukning? Hur vill du att man skall tolka detta då? Jämföra landvägssiffrorna med stadskörning? Kärringkörning = att köra sakta behöver inte alltid betyda lägsta förbrukning, man kan sega på fel växel, slira på kopplingen, rusa och ha sig med ett eller annat motorstopp. Om det är dessa egenskaper som du menar att kärringar har (många menar det) så kör de inte speciellt snålt precis. Nog med fördomar, olika förbrukning kan bero på flera orsaker, från rena tekniska fel och brist på service till fel körteknik osv. FP |
|
|
Jag har inte läst igenom hela denna tråd då den är rätt så lång. Det kanske redan är någon som har tagit upp detta. Men min 520iA-94 (som jag inte äger längre började ta ca: 2 l/mil. Det var termostaten som var trasig. Märktes inte på tempmätaren mer än att den ibland kunde dippa ner en bit mot kallt för att sedan gå upp i normalläge igen. På verksta´n som jag konsulterade med om detta sa de att den gick över i kallstartsläge i detta fallet. Motorn var om sagt inte samma som trådskaparens utan en M50. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Mätte idag över en ca 30 kilometerr lång sträcka landsvägskörning, med varm motor. Snittfart 85 km/h och en förbrukning på 0,88. Kändes ju mycket bra, fast förhållandena var ju optimala, sällan det är så ju... Såg också att tempmätaren IBLAND åkte ner under mitten... Ska nog byta den imorrn om jag hinner. Kan ju vara en bov i dramat. Tack hova för tipset, höll lite extra koll på tempen.... |
|
|
Med min 530i -88 som jag hade mellan -93 och -97 skiljde det dryg 2dl per mil mellan sommar och vinterdäck (235/45-17 resp 195/65-15). D v s bilen drog betydligt mer sommartid än vintertid. Med nuvarande 530D Touring -99 ligger jag på 0,8l/mil ren stadskörning (utan minsta tendens till att snålköra, tvärtom...), och landsvägskörning ligger jag omkring 0,55-0,65l/mil (marchfart 110-140km/h). ///Magnus |
|
|
Måste härmed böja mig för Folke! (Borde jag förstått efter alla trådar där han skriver inlägg som löser problem...) Har varit på fjällsemester nu. Visserligen med en TRE28, men jag vägde in bilen på polisvåg med packning och tre vuxna, två barn - 1840kg... Tro det eller ej nu: 0,69 liter/mil på en tur om 55 mil. Sanslöst enligt mig! Sträckan är inlandsvägen Sveg - Norrköping. Snitthastighet 72,8 km/h. Förbrukningsmätaren visade på 0,65 när jag kom hem, vilket jag inte kunde tro på. Dock visade bränslemätaren att det nästan var halv tank kvar! Alltså, man KAN köra dessa motorer väldigt snålt! Jag är HELT förbluffad! Var helt inne på att köpa diesel. Men det räcker tydligen att köra enligt skyltarna och använda farthållaren... Lita på Folke är ytterligare ett råd... |
|
|
Var också på fjällsemester nyligen med 528iAT, 2 vuxna + 2 barn + packning. Göteborg->Sälen->Göteborg 0,78l/mil dit, 0,75l/mil hem (enligt BC) Körde med farthållare i princip hela vägen. Hemma i pendeltrafiken går det ca 1,1-1,2l/mil vanligtvis. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.