|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| min 528 ligger blandad körning på 0.9 | |
|
Steaman.... Nej, man ska aldrig lita på färddatorn, där har du rätt!! Min visar 3dl/mil för lite, så jag nollar alltid trippen å tankar fullt när jag mäter!! Skulle man gå efter färddatorn drar min 540 0,9 blandad...om det ändå vore så väl :D !! Fast det beror ju på vad man vill se....en f.d arbetspolare till mig hade en 1989:as cadillac deville och den drog 0,85-0,9 (jo, tjena) landsväg enligt färddatorn!! Men han tankade aldrig fullt å nollade trippen fastän jag bad honom göra det....så han såg bara det han ville se :D !! |
|
|
Trippmätaren visar rätt? Det är inte så att de får sin info från delvis samma ställe i bilen tror du? I mitt fall så har jag självklart kollat färddator och förbrukat bränsle vs. körd sträcka, som jag också skrivit. Dessutom trippmätare vs. GPS:ens körsträcka, och även GPS 1 i navigatorn mot GPS 2 (körjournalen i ActiceGPS). Klart att det blir små avvikelser mellan de olika systemen, men inget som gör några större skillnader på totalen i synnerhet inte sett över lite längre tid. Nu gällde ju frågan om 1,2-1,3 är normalt vid mestadels landsväg, vilket det inte kan anses vara. FP |
|
| Kan nämna att min färddator visar väldigt nära rätt om man jämför med framräknad förbrukning vid tankning. Däremot vet man ju inte hur bra trippmätaren stämmer.. | |
|
Hej alla, kul att se sånt engagemang i frågan. Tydligt är att det är delat i två läger angående vad som är normalt, resonemanget som biter mest på mig är nog att en 528 omöjligen ska dra mer än en 540... Berätta gärna mer om mjukvaruuppdatering, den som kan. Åtegärder som jag planerat är byte av termostat, nytt luftfilter, nya stift och en oljeservice, är ändå snart dax för det. Bromsar är ny-igenomgånga, så inget ligger an det vet jag. Däcken är dubbfria 215/55-15", möjligtvis ger detta en för låg profil? |
|
|
Bmwlundqvist: Självklart har du hög förbrukning på bilen din, hoppas att det löser sig...tyvärr så kan det vara rätt mkt som strular, men dom åtgärder du tänkt göra är en bra bit på vägen iaf!! Hoppas att det löser sig....bränslet är tyvärr sjuhelvetes dyrt :( !! Folke: Trippmätaren stämmer desto bättre, har jämfört sträckor jag kör ofta med Eniro, och GPS:en i bilen så det stämmer jävligt bra!! Själva bränsleförbrukningen på färddatorn är åt helvete!! Anders-72: Nä, det är ju väldigt inviduellt från bil till bil huru vida bränsleförbrukningen på färddatorn visar rätt eller fel, det har du rätt i!! Hade förrut en BMW 750 ial-92 och på den visade färddatorn nästan exakt jämfört med att tanka fullt å nolla trippen....men jag gjorde det ganska många gånger innan jag började lita på den färddatorn!! |
|
|
215-65-15 ska det vara på däcken, tyckte väl att 215/55 verkade lite...hmmm.. En del av er kanske har läst min andra tråd om min trasiga yttertempmätare, kan den spela in? Tänkte om bilen tror att det är -40 och ge en fetare blandning, dvs att yttertempmätaren har ytterligare funktioner som ger info till bilen om temperatur, eller mäter yttertempen just enbart yttertempen för att informera föraren? Har hört båda versioner - vilken gäller egentligen... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
540-01 Förbrukning 1: 1.1l/mil nollad maj 2007. När bilen slog om till 18.000 mil i juni. Länk Förbrukning 2: 1,06l/mil inte nollad på 2 år.. februari 2006 Långkörning Kumla- Emmaboda tor. =0,89 Långkörning sommar med 528IA-96 /235/45/17 var nog lägsta förbrukningen 0.72.. Snittade på blandad körning Karlskrona -Kumla 118 mil 0,8. Kumla- Gävle tor 50 mil 0,83-snitthast 92 km/H Kumla -Stockholm i februari 2004 med vinterdäck 205/15 originalhjul 110 i snitt /0,76 upp- hem 109 snitt /0,80. ( 1 passagerare på hemvägen) Folkes 528IA har dubbelvanos så den bör gå snålare än då. ///MVH Hasso Länk |
| Oj, hasso, vilken kanon förbrukning.... ska försöka byta termostat och olja/stift filter i veckan och se vad det gör. Känns lite långsökt att det ska göra SÅ mycket men väl värt en test, och det ska ju ändå göras. | |
|
bmwlundqvist: "215-65-15 ska det vara på däcken, tyckte väl att 215/55 verkade lite.." Jag sitter med min instruktionsbok i mitt knä och hittar endast följande godkända dimensioner för 528 -97. 205/65 R15 64,75 cm (diameter) 225/60 R15 65.1 cm 225/55 R16 65.4 cm 235/45 R17 64.3 cm 255/40 R17 63.6 cm Ganska stora variationer här, upp till nästan 2 cm så det i sig kan göra att färddatorn har ca 1-3 % i skillnad för olika 528-bilar. Sen dina 215/55 R15 har bara diameter 61.75 cm så det skulle innebära att färddatorn borde visa LÄGRE förbrukning dvs tvärtom mot vad du erfar så leta vidare efter fel tycker jag. Svekke ps. Tänk dig att du kör på hockey-puckar.. Oj vad datorn tror att du kommit långt på den tanken och ger dig en fantastisk förbrukningssiffra. Fast egentligen kom du ju inte så långt.. ds. |
|
|
Alltså alla verkar ju ha värsta bränsle snåla bilarna på det här forumet? Jag kör min 523a på 0.85 landsvägskörning och 1.6 stadskörning nu under vintern uppe i norrland där man kan kalla vinter för vinter. Med stadskörning så menar jag till och från jobbet, 2 km tur och retur och ner på stan, 4 km tur och retur. Inte starta bilen en gång och med varm motor ligga och snurra på stan i 50 mil. Får att komma ner på litern stadskörning måste man ju köra som en riktig kärring med ett ägg under gaspedalen, konstant medvind och 3 bar i 15 tummarna? Har i motorvärmare dygnet runt (gratis el) och 1.6 stadskörning är faktisk förbrukning... 1.48 enligt färddator, 1.58 faktisk förbrukning. Eller kanske någon har något tips hur man trollar ner förbrukningen på nästan hälften i stadskörningen? Ta det inte fel nu. Jag är bara nyfiken på hur det kan skilja så enormt på stadskörnings förbrukningen. Körstil? Utetemp? Körsträckan? Däcktryck? Mirakelbilar? |
|
|
Ni (även jag)med förbrukningar över litern behöver inte stressa upp er,det är helt normalt.Förbrukningar som ligger långt under BMW:s egna uppgifter (som brukar var en glädje kalkyl) verkar ju lite.....Det går säkert om man verkligen lägger manken till vid körning att komma ner en bit men vad är meningen med en motor med runt 200hk då? Vore det så att en 528ia Touring ska dra 0,7 så skulle det var en sensation hos alla motorjounalister och man skulle ha läst om denna supersnåla familje kombi precis som man får läsa om dessa små Japanska bilar som är så snåla och drar run 0,6 - 0,7. Har en del erfarenhet av E39:or och en hel del i i umgängeskretsen kör åxå just e39:or och ingen ligger under litern och eftersom det är enl BMW:s specifikation så är det ingen som tycker det är onormalt. |
|
| På landsväg och långkörning kan jag köra min 525:a touring under 0,8 men normal blandad körning ligger jag aldrig över litern mellan tankningarna. Många säger att M52:an är ändå snålare så jag har inga problem att acceptera att en 528:a KAN dra runt 0,7 på en enstaka långkörning i lugn fart utan AC:n tillslagen o.s.v. | |
|
Min 528ia -98 har jag fått ner på 0,7 om jag håller 80-100. men medelförbrukningen är normalt ca 1,2 med 50/50 stad/landsväg. Min gamla 525 -91 (manuell) tog 0,8 på landsväg men aldrig över 1,1 blandad. Har tänkt testa att byta till lite lägre utväxling i min 528, tror att den skulle gå lättare i stan då = medelförbrukningen skulle vara samma men den skulle vara lite piggare. /// Kristian |
|
| Jag tyckte att min hade börjat dricka mycket. Nollade färddatorn för ett tag sen och efter en hel del stadskörning låg jag på 1,2. Gjorde samma sak idag när jag körde landsväg och landade på 0,63. Kändes skönt. :-) | |
|
Men då är vi ju plötsligt rätt många som landar runt samma förbrukning då och då, vad är problemet? JohanT: Vem har skrivit om att komma ner till runt 1,5/2 = 0,75 i stadskörning? Varför skulle en kärring köra snålt? Är de speciellt bra på detta, isf har jag missat dessa damerna. Det börjar bli lite sandlådenivå över kommentarerna tidvis. FP |
|
|
BMWLundqvist: Innan oljebytet, slå i Omega 907 Länk finns på mekonomen för ca 160 spänn, rensar systemet ungefär som Bilstein Engine Flush. BEF gör allt ink oljebytet för ungf samma pengar. Jag fick fortfarande inget svar om servicen tidigare var skött som den skulle, tidigare ägare och så? Programvaruuppdatering görs på en BMWverkstad och laddar upp BMWs senaste motorstyrning och automatlådeprogramvara. Alla delar tillsammans borde få ned förbrukningen minst 1l/ 100km tycker jag. Mvh Asken |
|
|
BMWLundqvist: har du kollat så att inte bromsarna ligger på? Det brukar göra en hel del på bensinförbrukningen. Så här vintertid kan det vara nyttigt att kolla över bromsarna en extra gång.. Mvh Jens |
|
|
Sorry, missade att du redan kollat bromsarna, man ska läsa noga INNAN man skriver ;) Mvh Jens |
|
|
Asken: Service är skött, om inte till punkt och pricka, så iaf väldigt nära. Har ju iofs gått ganska långt vid det här laget, 32000 mil, och jag har funderat på just nån såndär motorrengöring du menar. Vad jag har funderat på är om motorn kan ta nån skada, jag tänker på om smutspartiklar lossar men inte följer med ut, dvs kan täppa igen? Gordon Blixt: Lär mig aldrig heller.... Fortfarande stor differens mellan olika bilar/förare. Eftersom man måste utgå från att ingen ljuger är skillnaden mycket intressant. Vad spelar in? Körstil givetvis, är nog nr1. Däckval, märke/dim., oljetyp, programvarutyp mm mm. Kan vi klura ut detta tillsammans finns det ju många sköna 1000-ingar att spara! Vad är egentligen det ultimata för en E39:a? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.