AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.979

Förbrukning på 1,2-1,3 l/m E39 528iat

Sida 2 av 4
Dubbelvanos kanske hjälper till, dock jämnar väl den mest ut vridmomentkurvan tror jag. Alla motorer drar mycket de första minuterna efter start, eftersom motorstyrningen höjer insprutet rätt rejält vid kallstart, oberoende av vanos och dylikt.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter mycket.

På servicefronten är allt korrekt där, bakåt sett innan du köpte bilen?Luftfilter, stift, soppafilter? Har bilen gått över 20 k mil? Kanske dags för byte av automatlådeolja? Om du har breda 17" vinterdäck kan det påverka ett par cl. Likaså kan skillnad mellan ett lågprisdäck med högt rullmotstånd jmf med ett däck med högre pris och lägre rullmotstånd göra några cl.

Får bilen den temeratur den skall ha och går tempen upp till mittläget snabbt? 15-20k mil brukar vara livslängden på en termostat innan dom börjar krångla. Om motorns temp är för låg drar det mer soppa.

Provat att köra fulla 2 tankar på Shell V-power? Tar lite tid för bilens styrenheter att ställa om. Priset vs mer output från motorn gör att skillnaden betalar sig, speciellt ju större motorn är. I med en flaska akutrengöring på samma gång.

Några tankar från min sida, lycka till!
Asken
To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Ang bensin förbrukning är körsättet av stor betydelse. Har en 528iT-99 och kör sunne-karlstad ofta.Har som bäst kört på 0,59 högst 0,98... Om någon har svårt att tro att det går att köra en stor/tung Bmw snålt bör läsa Bmw magasin 2007 nr3 där en f1 föreare kör en 272hk 5:a.........
Mvh Nicklas
Harklar mig lite här inför Askens hela erfarenhet...) Omställningen vid högre oktanhalt osv är omedelbar, motorstyrningen försöker hela tiden och konstant att hålla förtändningen i ett läge på gränsen till där små omärkbara knackningar detekteras av knacksenorerna osv.
Så fort högre oktan (mindre knackning) detekteras så ställs tändningen lite tidigare osv.
Vid min körning i Vaterlandet i tidigare inlägg pumpades en tank V-power för övrigt in på hemresan, dessutom med 100 tyska oktan. Minns inte om det gjorde nån märkbar skillnad.
Breda däck, olika lättrullade däck, lufttryck i däcken osv gör sig säkert gällande i sammanhanget, och mera vid högre hastigheter osv.

FP
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Noterar att ålder går före skönhet och ödmjukar mig att läsa hela tråden inklusive trådsvar:=)

Herrns egen erfarenhet är medelst M70/M73-serien av motorer som fortfarande är med i fancluben för CRAY-1 och första fulla tanken var skillnaden icke mätbar:)

Kan långa mil och slitna lambda har något med det hela att göra? Kanske en igensatt katt, knacka på katten med en träklubba och kolla.

Gubbkörning, dvs där det tankas broms olja så man inte ens kör som folk eller ens fä kan ju också sätta igen systemet så man kan behöva blåsa ut det!:)

Mvh
Asken

bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Blir lite förvånad över era låga förbrukningar jag med...

Kör då och då min 328 touring -00 (antar att den har dubbelvanos). Vet inte om jag kört den under litern någon gång. Vill inte påstå att jag äggkör, men motorväg och så kallad blandad körning är nog vad det handlar om för mig.

Har faktiskt reagerat på hög förbrukning. Jag vill nog i mitt fall skjuta skulden på 255 35 18 däck bak och till viss del att jag inte blir omkörd så ofta.

Mvh

Rikard
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Instämmer med "bmwRicke" förbrukningar som slår dom flesta små jappsar verkar lite märkligt.
Min 528iaT ligger konstant på 11,2 100mil blandad körning (mer stads körning än landsväg) exakt samma siffror som 530iT.530iT går något snålare än 528:an i stadstrafik pga manuell låda men det jämnar ut sig när 528:an går något snålare på landsväg.
Nollar man färddatan när man går ut på motorvägen och kör normalt så kan man få den runt 0,8 lit milen ev 0,79 vid fin körning.
Har haft några 525:or åxå och siffrorna ser ganska identiska ut där med.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kan meddela att efter halva tanken ligger jag nu på 1,15 lit/mil. Enbart körning i Stockholm med allt vad det innebär av köer. Mesta milen körda mellan Bromma<>Gärdet. Eftersom trådskaparens bil har automat och det brukar ju innebära någon deciliter till, så är det nog inget fel på hans bil egentligen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Nu kan jag ju inte relatera till storstadskörning eller annat men idag kördes en resa till Västervik tur och retur.
Gav 0,71 hem resp 0,68 upp i förbrukning. Låter otroligt? Visst men icke desto mindre sant.
Pinnade på rätt bra, snitthastigheten upp var 91km/h. Hem var det tidvis snöhinder med sänkt hastighet. Det var även kraftig motvind, 15-20 m/sek på hemresan tidvis.
Då totala förbrukningen stod på 0,66 vid flera kontroller på hemresan trodde jag också att det var nåt fel och nollade samtidigt som bilen tankades full i Växjö med Björnens 95-oktan. Trippmätaren jämfördes och det stämde med förbrukningen so far.
Efter ytterliggare runt 10 mil blev förbrukningen då 0,71. Totala sträckan för hela resan blev 590km.
Nu tillhör jag iofs de som inte tror att 255:or och liknande är befogat på bruksfordon med 200-300 Hk eller så, i synnerhet inte på vintern, och jag lyckas inte ens få släpp med mina 195/60/15 på vintern när väglaget är torrt. Däremot tror jag de bidrar till låg förbrukning.

FP
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Fullt normal förbrukning på trådskaparens bil.
Personligen tror jag grunden till alla dessa otroligt låga förbrukningar man får höra om är att man nollställer förbrukningen varje gång man startar en resa eller en mindre tripp och får ju således en förbrukning som liknar en moment förbrukning,man får ju så klart en snitt förbrukning på just den resan men vill man veta vad bilen Drar i det stora hela så ska man inte nolla förbrukningen på typ 1 månad eller 2. Den som hamnar under litern då med en 528iaT har välsmorda hjullager. ;-)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Min förbrukning är avläst på färddator som nollställdes vid förra tankningen. Klart att man kan få låg snittförbrukning om man nollställer den inför varje långresa.

//Lövet

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min fd 540iAt drog dessa siffror med 18" sulor och det ska väl inte en 528iat göra? En liten länk till vad däcken har med helheten att göra Länk Jag träffade den killen på Miljöbilsmässan och han visade vad det betydde och hur de konstruerade däcken och vilka krav de hade på sig internt.
En annan sak som kan göra lite är att uppdatera motor och automatlådeprogramvaran till senaste snitt på en BMW-verkstad. Dessutom blir responsen bättre.
Mvh
Asken
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Folke, har du angett din däcksdimension riktigt? I så fall borde den definitivt påverka din bensinförbrukning. Däcksdimensionen borde vara 225/60-15 eller i lägsta fall 205/65-15, så din rullomkrets med 195/60-15 är 6-7 % fel....

Mvh Johan
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Utan att jag på något sätt vill stöta mig med någon, vill jag egentligen bara skriva att sådana här förbrukningsinlägg ALLTID har en tendens att erbjuda ganska stora variationer. Det är allt från miljöbilssiffror till (som t.ex min egen och trådskaparens bil), nästan raketmotorförbrukning...

Om jag istället skulle försöka tipsa trådskaparen om något, så skulle det vara att se över den vaccumslang som ligger under insugskåpan. Den ligger illa till där i värmen, och kan vara sprucken. Det kanske kan vara något...

Mvh

Rikard
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Finns det inte en blandning mellan verklig förbrukning och förbrukning angiven av färddatorn i den har tråden? Färddatorn verkar alltid vara kalibrerad för att visa förbrukning i underkant.

Att Folkes 528, med automat, får en snittförbrukning på 0,68 med "stark motvind" och "snöhinder" låter fantastiskt, även om hans bil rullar på cykeldäck!
Var rädd om den bilen, det måste vara ett unikt exemplar.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Var precis ute i 540in o kolla förbrukningen..
1: 12.2 liter/100 km
2: 11.2 liter/100 km

1:an nollställdes för någon månad sen.
2:an har jag inte rört på många månader.

Detta med 50% landsväg och 50% stadskörning.

Färddatorn är inte smartare än den diameter man har på
sina hjul. Den är säkert rätt kalibrerad efter de hjul man
bör ha på bilen.

Vinterhjul:
215/55 R16
55% 215 mm = 118.25 mm
2 * 11.825 cm + 16 tum = 64.29 cm

Sommarhjul:
235/40 R18 = 64.52 cm
265/35 R18 = 64.27 cm

Dimension enligt vägverket:
235/50 R16 = 64,14 cm

Instruktionsbok för 540i:
235/45 R17 = 64.33 cm

Svekke
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om Folkes däck är 7% mindre än vad de ska vara är det ju inte konstigt att färddatorn skriver glädjesiffror.

//Lövet

Johan: Helt riktigt så hade jag slarvat i texten, däcken är 195/65-15.
BMW svarta "plåt" -alufälgar, lätta som tusan, känns som de väger flera kg mindre än sommarhjulen (225:or på Rondell 58).
Cykeldäck eller inte men det är en av tillverkaren rekommenderade dimensioner för vinterhjul.
Dubbfria Michelin Alpine har jag för mig att det är, och visst påverkar långa resor snittet vid mätningar osv. Men om 600-900 km mätningar ger siffror som jag redovisat så lär det ju inte hjälpa om jag gör 10 eller 100 likadana, det blir ändå ung. de siffror som jag visat.
Jag har mätt sedan -01 då jag köpte bilen, och är lika förvånad varje gång, jämfört med tidigare bilar osv.
Som jag skrev tidigare, utväxlingen påverkar säkert en del, 2200 rpm ger verklig fart (GPS) 120km/h. Kalibreringen (färddator vs, verklig förbrukning) märks ju vid tankning, och det stämmer rätt väl. Avvikelser orsakas ju även om hur petig man är när pumpen slår av, alltid kan man peta i en eller annan liter till om man har tid/lust vid tankningen.

FP
Har fått samma förbrukning enligt färddatorn som Folke (0.68) vid långtur och mjuk gasfot, har 205/60-16 dubbdäck på bilen. Bra siffror för en tung bil med automat. Men det var vid långtur som sagt, i vanliga fall om man mäter snittförbrukningen genom att tanka fullt så går bilen aldrig under litern. Man använder ju bilen till mer än enbart långturer och gasfoten kan bli lite tung ibland =)

Mvh Jens
Det stämmer rätt bra. Jag brukar landa på 1,1 som max när det är övervägande stadskörning och runt 30km/h i snitt osv. Men man behöver inte vara överdrivet lättfotad ändå vid landsvägskörning. 120-130 är inga problem att cruisa runt i, det viktiga är att man kör jämnt och med lite eftertanke. De flesta vet ju att man får t.ex inte 91km/h i snittfart om man inte ligger betydligt över på långa sträckor. Stopp och långsam körning tar annars snabbt ner snitthastigheten.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.