|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tycker mig ha en lite för hög förbrukning på 528:an, den vill ha 1,2-1,3 liter per mil. Körningen är mestadels landsväg, givetvis med lite stadskörning och nån kallstart, men körsättet är oftast lugnt och hastighet vid landsvägskörning brukar ligga runt 95-100 på mätarn, nästan alltid med farthållaren inkopplad men nån skön omkörning, med plattan i mattan dåochdå när en lastbil dyker upp, men allvarligt det är ju nästan gubbkörning och med den törsten... VAd vill era 528:or ha? Nåt rips på vad jag bör kolla? | |
|
M52:an 528 är ju känd för att vara riktigt snål, i.a.f dubbelvanos (tu). Tycker inte du borde ligga över litern. Kör en diagnos och se om det är några koder på "det vanliga" kam-, vev-givare, LMM o.s.v. Min 525 M54 i samma kaross vill med liknande körning ha runt 0.9 lit för det mesta och vid jämförelser brukar den, troligen p.g.a skillnad i utväxling, vara något törstigare än 528 med M52tu. Något är galet i alla fall. |
|
|
Ja, det kanske är det bästa att köra in den för en felkodskoll först. Surt pris bara har för mig att de tog näöstan 1000-lappen sist.. |
|
|
Jag ligger på en förbrukning på 1,15 lit/mil och då kör jag enbart i tätort och köar en hel del. Din förbrukning låter väldigt hög. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Ja, något galet bör det ju vara.... 1-1,5 dl högre trots mer landsväg hmmm | |
| Dom e39or, 528 som mina bekanta har haft har tagit ca 1½ liter milen enbart stadskörning. Min 523a tar ungefär 1.4 enbart stadskörning men landsväg brukar dom alltid ligga under litern... | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
kolla först om kamaxelgivaren funkar som den ska, annars tar den mer bränsle. Den "nyser" när den glappar, och kan behöva ett extra varv på startmotorn innan motorn hoppar igång.... Men uppseendeväckande mycket är det väl inte, det finns många 528:or som tar mer än så. mvh Johan |
| Vill nog hålla fast vid att 1,2-1,3 lit/mil vid huvudsak landsväg är väldigt högt för en 528.. | |
|
Jag kör på ca 1.1 blandad körning på enbart landsväg (90km/h) har jag kommit ner i 0.78 Hälsningar Lars |
|
|
Lite samma visa för min 528. Landsväg i lugnt tempo så så har jag varit nere i 0,76. Men dagligen då jag avnjuter köerna på essingeleden mellan Älvsjö-Kista så ligger jag på ca 1,17-1,23 per tank. |
|
|
Tankade min 528 igår, fick i 46 liter efter 49 mils körning! Endast till och från jobbet som det är 1,5 mil till och detta rakt igenom Göteborg, mindre än vanligt faktiskt, brukar hamna ganska exakt på 1l/mil när jag bara kör fram och tillbaka till jobbet. När jag kör långt (landsväg blandat med motorväg)brukar jag hamna på 0,7-0,8 l/mil. Så din förbrukning tycker jag ligger ganska högt, kör en diagnos och kolla vad det kan vara, blir ju mycket pengar till ingen nytta i längden! |
|
|
Kör på 98oktan, min 523a -99 drar mindre...och dessutom jobbar motorn ännu silkeslenare i stadskörning o känns ibland aningen starkare i låga varv. DUbbel vanos mår nog bra av 98oktan...(lr högre) Om jag kör 90km/h så kommer jag ner 6.8l/milen. Är det möjligt? Då jag testade körde jag 23mil, enligt datorn, Mätarn rörde sig inte alls mycket som den brukar iaf... |
|
| det kan nog vara möjligt. när jag över nyår åkte en långtur på 40+40 mil fick jag en snittförbrukning på 0,65l/mil. (enligt f-datorn). Snålkörning förvisso, men det kändes bra | |
| min 528-99 ligger runt 0.83 på min färddator | |
|
Nånting måste göra att en 528 drar så mycket som vissa antyder här. Den är ju omvittnat snål, att komma under 0,7 vid landsvägskörning är fullt möjligt. Jag har aldrig lyckat komma över 1,1 vid övervägande stadskörning med runt 30km i snittfart på färddatorn. Automatarens höga utväxling ger riktigt lågt varvtal vid landsvägskörning vilket hjälper till. FP |
|
| Inget motorfel enligt diagnos iallafall... Hmmmm.... | |
|
Att komma under 0,7 på landsväg kanske går en kortare bit. Att en bil som har 2,8l slagvolym, nästan 200hk och väger knappt 2 ton ska kunna flytta på sig i maklig takt till så låg förbrukning låter otroligt. Visst är trådskaparens förbrukning i högsta laget men en del andra svar här låter som fantasisiffror i låg förbrukning. Ungefär som att en E36 316 skulle gå på 0,5 blandat som alla blocket-annonser påstår. Min går fan inte under 0,7 men det kanske har med blyfoten att göra :-). Bmwlundquist--> Har du bytt luftfilter, stift osv. kan spela in en hel del. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte så kul när din 528 drar mer än min 540 :). Min 528 -96 drog inte mer bränsle än min 115hk V740-87 . i princip aldrig över litern i snitt ca 0.95 blandad körning vintertid. 0-85 sommar, iofs en sedan väger några kilo mindre. Men körsätt påverkar ju alltid, men kör du hyfsat ekonomiskt som du säger så är din förbrukning för hög. Nu påverkar ju kyla, däcksval, servcienivån en hel del på förbrukningen. har man en bil i ett hyfsat varmt garage så alla bilens delar är varma när man åker ut så gör det stor skillnad än att ta den kall utomhus. ///MVH Hasso Länk |
|
Limpur: Det går alldeles utmärkt att köra snålt även på längre sträckor. Jag hämtade nya hjul i Hamburg för några år sedan. Minns inte exakt den totala sträckan men minst 80 mil borde resan slutat på, det var dubbfria vinterhjul, allt från 160-170 som bäst på A-bahn kombinerat med flera stadskörningar och vanliga vägar osv. Fullastad med hjulen och shopping på Bordershop i Puttgarden osv, 2 pers i bilen, den var ganska nerlastad på hemresan... men runt 0,8 lit/mil slutade trippen på. Dubbelkollat med både tankningar och färddator. FP |
|
|
Folke din är ju en med dubbelvanos så den har ju lägre förbrukning. Min bil drar väldigt mycket de första minutrarna innan den har blivit varm. Men värt att kolla är däckstryck, luftfilter, att inte bromsarna ligger på och inte innehållet i kattarna har lossnat och ligger hindrar flödet. Lars |
|
|
Ja, kolla alla enklare saker som lalaw nämner. Kolla även ditt nybytta luftfilter. Nu börjar vi komma in på udda problem, men det förekommer faktiskt att möss tycker att luftrenaren ser ut som en perfekt och varm bostad, när man nyss parkerat. Och då släpar dom in en massa löv och gräs och gör det gôtt för sig därinne. Har sett det på en Mazda. I BMW:n byggde de istället på vänster fjäderben. Pent-house, men med låg takhöjd med huven stängd :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.