|
|
|
|---|---|
|
hej alla, funderar på att uppgradera och köpa en E39. har kollat på en 530 Touring -01 som gått 14400 mil. Bilen är svensksåld, svart metallic med beige interiör och helskinn. ingen navigator eller taklucka. Jag har letat efter en 530 i just den färgkombinationen, och denna är riktigt fin och välvårdad, fullservad osv. enda grejen är att den haft 9 ägare. priset ligger på 119.000kr. är det rätt, eller hur mycket bör jag pruta? alla tips och tankar mottages med stor tacksamhet. mvh //b | |
| 9 ägare kan utan vidare innebära 3-4 brukare, så kolla om historiken kan styrkas. | |
| ska göra det, den nuvarande ägaren och den innan är handlare. (inbytesbil som gått vidare). | |
|
det verkar som bilen haft 3 brukare. alltså inte så många. tror du/ni att priset är ok? |
|
| Priset är nog normalt för en bil med dom milen vid privatköp, om den har M-paket. Det finns många E39:or till salu nu så affärerna går inte blixtsnabbt. Möjligen finns läge att pruta om man kan vara kall.. | |
|
Glo dig inte blind på ägarantalet ! Kolla bilen noga provkör ordentlig inte bara runt kvarteret, samt jämför priser ex på Blocket. Lycka till. Knölpåken. |
|
|
Det fenomen Hasso beskriver i denna tråd kan vara bra att ha i bakhuvudet, även när bilhandlare skickar bilar mellan varandra: Länk Man skall inte bli paranoid, men vissa handlare ser till att många parter blir inblandade så är det alltid lättare att skylla på någon annan om mätarfusk el. andra problem dyker upp. |
|
| PRUTA! Januari är en död månad för handlarna. | |
|
Min bil har 6 ägare. I verkligheten är det 1 st advokatfirma som haft den men sedan har den vandrat mellan ett par dotterbolag 3 gånger (samma brukare hela tiden). Sedan byttes den in till Borgs Bil som sedan sålde den vidare till ett av sina dotterbolag. När jag sedan köpte den så blev jag ägare nummer 6. Om man bara tittar på antalet så kan man ju tro vid en snabb titt tro att den fått ny brukare varje år, men verkligheten ser ni ju är helt annorlunda. Om man försöker se antalet ägare som ett entydigt facit på hur "bra" en bil är så gör man det väldigt enkelt för sig. Man måste gå lite djupare. Om bilen däremot ägts av privatpersoner i väldigt korta intervall så skulle åtminstone jag bli lite skeptisk. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
ni har helt rätt. jag kollade som sagt historiken, och det verkar vara 3 brukare på den, vilket är normalt. den har ägts "3 gånger" av samma företag som tjänstebil, och 4 gånger av olika bilhandlare. sedan har jag hittat 2 privatägare, varav den första var en kvinna född -51. verkar vara rätt lugnt, ska nog slå till efter att ha kollat ordentligt efter rost och andra småsaker. tack för tipsen allihop, och jag ska försöka pruta ner den till ca 105-110.000. vi får se hur det går :) |
|
| Ville bara flika in med att kvinna -51 kan vara pojke 18 år, nytaget körkort med blyfot lika gärna... Man kan aldrig anta att den som ägt bilen kört den... Har haft mina bilar på farsan sen jag var 18 och fick körkort. Skulle tro att jag sparat ca 150.000:- på det dom senaste 7 åren när jag jamfört försäkringar. Så ägare och brukar är ofta vilt skilda saker | |
|
det är sant, tanken slog mig också. ibland är det lätt att tänka väldigt simpelt. men om priset är (blir) rätt, så känns det hela riktigt bra hur som helst. det viktiga i ägarfrågan var i alla fall at det inte var så många olika brukare. på papperet hur som helst. ;) |
|
|
om du får ner den i105-110 så låter det ju som en trevlig affär. Lycka till med bilköpet. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
| tackar, jag ska göra mitt bästa! :) kan bli affär till helgen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.