AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.158

Elektrisk ratt som strular

Cl
83
Classe840
540ia E39-97
El.ratt ska fungera enligt följande (tror jag): När man stannar bilen och öppnar dörren eller drar i handbromsen ska ratten åka upp (fungerar ibland). När man väl sitter i bilen med motorn igång ska man kunna juster ratten med switchen. Switchen fungerar kanske 1 gång av 10 och det är inte roligt att köra egentligen så härliga bil med ratten i översta läget (lastbilsläge kallar jag det). Switchen verkar ok. Fråga: Vet någon var reläet eller styrboxen sitter för denna funktion ?? Bilen är en 840. Jag har försökt följa kablarna men det är så mycket jag måste riva ner om jag ska hitta detta med förbundna ögon.

Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Hej - ett gammalt kärt fel som beskrivits många gånger här. Se t.ex. tråden "Ratten åker inte upp 850" från 2007-08-13. Jag kan tillägga att jag fortfarande jagar felet utan framgång - funktionen fungerar ungefär två gånger av tre just nu.

Konstruktionen är säkert ett internt skämt från konstruktionsavdelningen.

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Hej! Oftast beror dessa problem på jordfel eller dålig kontakt i splice-punkterna.
Fungerar parkeringsbroms-lampan, cigaretttändaren, lyset till stereon?
(gäller orginalstereo). Är bilen utrustad med ratt och/eller stolsminne?

Sten
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Sten - hejsan!

Om jag svarar ja på dina frågor samt tillägger att min bil har ratt- och stolminne - har du då några konkreta tips på jord- eller splicepunkter att angripa med hylsnyckel, tång, 5-56, induktionssvets eller annat? Lokaliseringen menar jag...

Jacques

Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Sten - förresten...

När ratten t.ex. går i topp, låter det som motorn fortsätter någon sekund. Finns det en slirkoppling och det ska vara så, eller finns det ett ändläge att ställa nånstans? Vet du om rattsystemet innehåller något inlött back-upbatteri som sitter väl gömt nånstans?

Jacques

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Hej Jacques!

De inblandade jordpunkterna finns, vä kupesida bakom klädseln ovanför fotstödet, vä och hö bagagerum vid batterierna. Splicarna finns under klädseln till dörrtröskeln på förarsidan och sidopanelen vä baksäte. Kontrollenheten till rattminnet finns under instrumenthuset till h-mätare, där finns också lägespotarna för rattjusteringen.

EKM är också inblandad i funktionen.

Ingen slirkoppling eller batteribackup finns (OBS! jag har min bil som referens, avvikelser KAN förekomma).

Lycka till......../Sten

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Oops lite fel skrev jag.
Potarna sitter tillsammans med motorerna i botten på styrstången.

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Classe840!

Det finns tre olika sätt som ratten ska gå till sin översta position
1. tändningsnyckeln i läge noll.
2. nyckeln i läge ett + förardörren öppnas
3.nyckeln i läge 2 + åtdragen handbroms + förardörr öppnas.

Två sätt att ratten intar kör eller minnesposition.
1. nyckel i läge två + öppen förardörr + handbroms loss
2. nyckel i läge två + stängd förardörr + åtdragen handbroms

Mvh....../Sten
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Tack Sten för ett utförligt svar!

Cl
83
Classe840
540ia E39-97
Jag tycker också det lutar åt något jordfel eftersom det funkar ibland inte alls och ibland lite och ibland utan fel.

Vad är splicar och potar för något ???

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Splicar är hoptvinnade kabeländar med klämhylsa förseglad med krymphylsa och förankrade med limbelagt textilband (finns i mängder lite här och var både som jord och plus-samlingar).
Potar är potentiometrar d.v.s. variabla motstånd.

Sten
Cl
83
Classe840
540ia E39-97
Sten, tack för svaren. Nu ska jag ut och jaga jordpunkter. Jag vet att jag har haft problem med fukt under klädseln vid vänster tröskellåda så jag hoppas på detta. Tack än en gång Sten för dina mycket utförliga svar.

po
31
pointers0
528iA Touring -99
Hej!
Har en e39 touring -99 med liknande problem. Stolsminnet har dessutom slutat att fungera. Har kontrollerat säkringar, speciellt 21 och 13 i handskfacket. Har även haft dän sidopanelen på förarstolen och kontrollerat anslutningarna. Då man tar bort den stora kontakten så upphör ju alla funktioner. Allt går att manövrera med respektive ställare i övrigt. Och dörrens minnesknappar lyser upp då man vill spara minne. Och den manövrerar speglarna. Ibland så sumrar det till under rattstången då man tar ur nyckeln men inget händer med ratten. Sitter det något relä gömt här? Har haft bort kåpan under ratten och täcklocken ovanför pedalerna utan att finna något.

Mvh / Uffe

/Uffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.