AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.133

Ozon aggregat införskaffat

Hej

Ozon aggregatet uppstartat med premiär i bakluckan.
Enligt expertis som jag frågat så krävs det extrem överbehandling för att skada exempelvis plast och gummi.

Men framtiden får utvisa hur det går med den dåliga lukten och inverkan på interiören.

Mvh
De är förvisso vinter och kallt, men en enda ozon behandling över en natt (ca 8-10h) gav Mycket bra resultat.

Bilen ifråga är i bra skick (enl en pedant), men 'rökskadad'.
Före ozon har jag tvättat interiören grundligt:
- skinn, behandlat och återigen behandlat!
- mattor, skum tvättat!
- plast/vinyl, rengjort/behandlat!
- innertak, skumtvättat! (har ljust innertak, resultatet mycket bra och jag är helt nöjd. Enda alternativet är nytt innertak/stolpar, men varför..?)
- fönstertvätt, självklart..
- allt var väl rengjort före ozonbehandlingen, även hatthylla, dörrsidor och under mittkonsolen (demonterad), mm, mm, mm,

De har bara gått drygt 2 veckor sedan ozon behandlingen, ingen tendens till tidigare dofter ännu. Bilen har varit stillastående över 2 dygn vid 2 tillfällen under perioden, men ingen dålig doft.

Före ozonbehandlingen innebar detta mycket dålig doft, trots att rengöringen redan var gjord.
Återstår att se vilka dofter sommarvärmen kan frisläppa i kupén?

Har ägt bilen sedan mitten av december 2007.

Mvh
Vilken typ av aggregat köpte du? Pris? Fortfarande OK lukt i bilen?
Airmaster omx 100, ca 3,200 sek.
Har kört ytterligare 1 behandling i ett helt dygn eftersom lite dålig lukt kom tillbaka.
Obs! Bilen behöver vädras ordentligt efter behandling, ozonet luktar inte så trevligt.

Inga bieffekter så här långt, kvarstår att se hur det håller i sommar värmen.
Generellt så vädrar jag bilen väldigt mycket (står i garage), rimligen ska ett luktproblem kunna utrotas när man bearbetar dess källa grundligt..
Står i valet o kvalet om jag ska införskaffa foggningsmaskin eller ozonapparat. Har ju läst att ozon ska påverka interiören betänkligt men samtidigt verkar det vara effektivare och billigare än foggning.

Såg att Alron hade en ny fogglösning mot tobaksrök som skulle vara luktfri, vilket är ett klar plus mot tidigare "Jenka"-luktande medel. Deras foggapparat kostar ju 10.000 +moms men det finns billigare, och förmodligen likvärdiga, apparater i England (eBay) för ca 4500. Vet i fasen vad man ska satsa på.....?

Kan tyvärr inget om foggning.

Ozon funkar de är helt klart.
Men om de helt löser problemet måste jag återkomma till längre fram.

Samma sak med eventuella bieffekter, vilket jag iofs inte är så orolig för och ännu inte sett skymten av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.