AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.743

Z3 M Coupe v.s 130

Som rubriken lyder; vilken dessa två hade NI valt!?

Har länge varit inne på en z3 m coupe men då jag ser att jag kan få en begagnad 130 för under 300´, har jag plötsligt blivit sugen på en sådan... Fast jag vet ändå inte... Är den tillräckligt sportig? Behöver man m-paket på en 130? Vad "behövs" utöver original..? Är sportstolar original?

Vet att det är en högst subjektiv fråga men synpunkter är alltid välkomna varför jag för närvarande står i valet och kvalet... Har tänkt införskaffa en av ovan bilar nu på vårkanten...

Tack på förhand!

Mvh Anton

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Testa båda, och ja; 1-serien behöver M-Paketet i min mening. Tänk på att Z3M är en riktigt gammal bil, medan 130 är en modern, praktisk OCH rolig bil. Z3M är på gränsen till en ren entusiastbil. Väldigt olika val. Köra för en dag hade jag tagit Z och för att äga 130.
Jag köpte en 130iM -05 i lördags och hittills är jag inget annat än skitnöjd. Utrustad med M + Comfort + Advantage, och nya vinterdäck på 17" gav jag under 250' hos en BMW-handlare, så det kändes som en hyffsat bra affär. Har tidigare haft en Z3 3.0 -02 och skulle tro att de går rätt jämnt vid ett rejs, men 130i:n lär dra ifrån något när man kommer upp i fart. Toppfarten skvallrar om det iaf.

Bilen känns ju som ny och funkar som en vardagsbil, är någorlunda praktiskt tack vare halvkombi-utförandet, och går att ha riktigt kul med när man vill det. Jag skulle gärna testa mot en Z3 M för att det hur stor skillnad det är, men jag hade aldrig valt en såpass "gammal" bil i slutändan. Det är för bekvämt att äga nyare. ;-)
jakobt; låter riktigt lovande! Importerade du bilen då eller?
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
köp endast 130 med m-paket. då känns det som du sitter i en M-light bil, tro mig. Har för mig att Z3an hade massor med klagomål på byggkvaliteten, men det hade iof 1-serien också innan faceliftet, dvs 05an du tittar på.
Har aldrig kört Z3 (å skulle nog inte få plats i den) men 130n funkar oavsätt hur lång du e som förare och den går så in i hel***e!

Hls
Oerhört nöjd ägare av en 130i!
tvesolva> Nej, den är svensksåld och jag köpte den av en auktoriserad BMW-handlare (samma handlare som sålde den ny i slutet av -05), så den går att ha halvförsäkrad fram till och med november, med fri service fram till samma datum. Just nu är det iofs BMW:s Prova på-försäkring för 170 kr/mån som gäller. Trevligt! =)
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Hade tagit en 130i alla gånger...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som bruksbil, självklart en 130i. Och det är klart, vem f-n ställer en 130 i garaget för att ta fram ibland? Doesn' t make sense...

Men visst skulle jag vilja ha en Z3M-coupe att ta fram ibland. Riktigt skojig bil.
Har haft båda karosserna; en z3 2,8 l coupe och en 116 (!)... Zätan var en helt underbar bil men inte särskilt bruksvänlig, 116 var vacker att titta på men motorn var ingen höjdare... =)

Nu är ekonomin bättre varför jag kan tillåta mig ngt bättre... Jag har en budget på ca 280 tkr, inte en krona mer eftersom jag inte vill ta lån... Borde väl gå att hitta en hyffsad fin 130 för den pengen - jakobt hittade ju en! =)
Har ägt en Z3 M Coupe, och testat en 130i.
Olika typ av bilar, med olika kvaliteter. Du måste testa dom båda!
M Coupe ger mkt "street cred"! :)

M Coupe har det "lilla extra", sina ägenheter och blir aldrig tråkig.
Jag misstänker 130i kan bli lite "för lagom" i längden.
Har testat en m coupe men aldrig en 130... Får väl ta och testa en 130, tråkiga är att jag aldrig får provköra pga. min ålder - varje gång jag går in i en bilhall så blir jag ignorerad... Men, jag får söka fixa det hos ngn annan bmw-handlare än den i linköping... =)

130, borde det inte gå att öka effekten i den utöver avgassystem..?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Står själv i samma val som du, eller stod iallafall. Har för ett par år sedan ägt en Z3M Coupé och nu är det åter dags att köpa en lite roligare bil.. Ditt val beror på vad du letar efter helt men kan kan ju säga såhär pass efter två år med min M Coupé: En 130 har inget att komma med när det kommer till körglädje, den kicken att köra en M Coupé har jag sällan upplevt i någon annan bil, otroligt intimt och man är verkligen ett med sitt fordon. Kan du dessutom hitta en av de typ fyra svensksålda bilar som finns så är det inte mycket att himla om, i min värld iallafall. Att dom sen har gått upp (!!) i pris sedan jag sålde min egen är ju helt vansinnigt, det tror jag då knappast att en etta gör. Personligen imponerasdes inte jag av 1-serien.

Men i slutändan kan bara du själv avgöra, det är som folk skriver helt olika bilar. Vissa kör 130, för att dom är praktiska och ganska snabba... och vissa kör M Coupé, för att dom är helt vansinnigt roliga! :D
Blir en m coupe, provkörde en 130 i går och bilen var givetvis underbar men saknade det där lilla extra som m coupen har. Det mest ultimata vore förstås en z4 m coupe men har tyvärr inte den budgeten...
130 är ju en undebar bil men den ger ju inte det där lilla extra som man vill ha ibland precis som du säger tvesovla. Det ger en Z3m men jag skulle nog ändå välja 130 pga den är nyare o fräschare plus bättre kvalitet.

Lycka till,.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Fördelen med 130, är precis som du säger, wsemme, att den känns fräschare och nyare varför det ultimata hade varit en z4 m coupe... Tyvärr har jag inte den budgeten varför det får bli en z3 m coupe...
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Här har vi en. Länk
Ja, jag har sett den, skulle dock vilja ha en som gått lite kortare sträcka... Sedan vad det gäller import, importerar jag hellre bilen själv för att få en mer överskådlig historikbild...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.