|
|
|
|---|---|
|
Efter en lång tids saknad av en prestandabil från BMW blev det en M5:a igen! En 2003 årsmodell. Leverans denna vecka troligtvis. Bilen har stått avställd sedan 2006/10. Kallgarageförvarad. Till frågan: Vad ska jag tänka på innan jag väcker liv i odjuret efter en så lång vila? Olja och filter byts givetvis men är det något mer att tänka på? Enligt BMW är det ju livstidsolja i diff och låda om jag inte missminner mig? Ett byte aktuellt kanske? | |
|
Diffen klarar sig nog ett tag till men lådan får ju alltid lite stryk - synkringar slits, byt även bromsvätskan om den ser mörk ut. Hur långt har den gått? Mvh |
|
|
rob... Ok låter vettigt. Enligt BMW så byts enbart v-lådans olja vid "Running In Inspection" - står så på VIN decoder sidan. Diff och låda har tydligen lifetime olja vilket man ej behöver byta enligt dom. Undra hur dom oljorna ser ut efter 20000mil - grumligt vatten kanske. Kan ju inte va bra det där... |
|
|
Min M5 stod avställd i 4 år innnan jag köpte den av BMW i Tyskland. Det enda som jag vet är gjort är att de gått igenom hela bilen. På min begäran så tog de ut varenda elektronikbox ur bagageutrymmet och körde i maskin. Utöver det så gjorde de en Insp.1, bytte skivor runt om, koppling samt bytte bromsvätska och besiktigade bilen. Både HU och AU fick de göra. Men om de gjorde något speciellt vid uppstart vet jag tyvärr inte bilen, går iaf som en klocka och har bara bjudit på positiva överraskningar. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.