AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.055

X5 4,4 eller 3,0?

Sida 1 av 2
Hej! Jag har tänkt köpa en X5:a och undrar vilken motor jag bör satsa på, rent ekonomiskt men också med tanke på vad som blir lättast att sälja i framtiden osv..( givetvis borde 3,0 bli billigare i längden, men är det mycket dyrare med en 4,4? )

Sen om det finns något speciellt man ska kolla på en X5:a, förutom dom vanliga BMW syndromen ( glappande framvagn, pixelfel osv...)

Har tänkt mig en 01:a med max 15 000mil på mätaren, sportstolar och automat, helst svensksåld.. ( plus all " vanlig " utrustning givetvis..)

MVH Kristofer
Ingen som har något att tilläga? Skulle gärna vilja ha lite ideèr så fort som möjligt då jag eventuellt ska köpa en ganska snart...

MVH Kristofer
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Bästa valet kanske är 3,0DA ???

2004 kom faceliften och ny automatlåda mm.

/M

///Magnus
Ja antagligen är nog dieseln bäst...Men jag åker inte tillräckligt långt varje år för att det ska löna sig...Fanns dieseln från 2001?

MVH Kristofer
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Är du ute efter bästa motorn, eller lägsta driftskostnad?

Det går att köpa diesel-motorn av andra anledningar än lång årlig körsträcka.

Dessutom: du behöver nog inte köra så långt för att tjäna på in skatten på en X5 3,0D jämfört med en X5 4,4i. Kolla upp skatt och bränsleförbrukning så är det lätt att jämföra.

/M

///Magnus
Ni
131
Nicke_1
320dM Touring -13
M3 -01
320i -04
"Sen om det finns något speciellt man ska kolla på en X5:a, förutom dom vanliga BMW syndromen ( glappande framvagn, pixelfel osv...)"

Förutom det du nämnt:
Kolla:
-Fläktmotståndet (kliman beter sig märkligt)
-Att c-låset låser som det ska (framför allt förarsidan)
-Airbag lampan (kontakten för bältessträckaren kan vara glapp, har man otur är det "sensormattan" i stolen som måste bytas = klädseln måste av från stolen)
-Drivaxeldamasker
-Glapp i länkar till krängningshämmaren
Ok, ska kolla lite på dieseln och jämföra skatt och förbrukning...Motorn borde ju passa bilan ganska bra då det är mycket vrid i en diesel..Men det är väl som sagt lägst driftskostnader som jag är ute efter...

Tack för tipsen över vad jag ska kolla också, alltid bra när folk som har bilen i fråga kan ge tips, det är ju ändå dom som vet bäst..:)

MVH Kristofer
Tycker definitift att du ska ta 3.0d även om den är lite dyrare i driftskostnad så tror ja säkert att du tjänar in de sen i mindre värdeminsking och att den kommer vara lättare att sälja. Men ska du ha bensin så skulle jag definitift ta 4.4 även om den är dyrare så är det den motorn som passar du "måste" ha vridet.

When batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

3.0 bensin och 4.4 drar ju nästan exakt samma enligt BMW. Gissar dock att det skiljer lite mer i verkligheten.

3.0d drar ju enligt BMW 0,37 mindre per mil. Med ett literpris på 12kr så sparar du i så fall 4,44kr per mil. Då skatten på en 4.4 ligger verkar ligga på 3000-3300 kr/år och för 3.0d på 9300-9900 kr/år så är skillnaden ca. 6500kr. Detta ger en brytpunkt på ca. 1460 mil/år. Kör du mer så sparar du pengar på 3.0d.

När det gäller försäkring så är 3.0d något billigare (för mig) men det rör sig bara om ett par hundralappar per år.

Servicen bör också vara något billigare.

Sammanfattning: Glöm 3.0i och rikta in dig på 4.4i eller 3.0d. Prova båda och se vilken du gillar bäst samt räkna på ekonomin. Har själv tidigare haft en 540iAT och det är en riktigt trevlig motor.

___
//Ulf
Hej! Jag tackar så hemskt mycket för din ordentliga genomgång av kostnaderna Ulf, kul att folk engagerar sig när man ber om hjälp.

Jag åker nog över 1500mil per år, men 3.0d är dyrare att köpa, men i gengäld så kanske man har kvar dom pengarna när man ska sälja bilen.
Och med all information i huvudet så har du nog rätt, man ska nog skippa 3.0 då det inte blir något billigare och 4,4 gör bilen mer rättvisa..

Jag hör av mig hur det blir ( vet att det här inte blir populärt, men jag väljer mellan en X5:a och en XC90....:)

MVH Kristofer
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Läs 4WD-test innan du köper en Volvo (eller något annat än Audi och BMW) med fyrhjulsdrift...

Länk

Just det, nya X-drive kom 2004 också, glömde skriva det i det förr-förra inlägget.

///Magnus
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Min 3.0d (184hk) drog ca 0.9 - 0.95 blandat. (bara som input från verkligheten).
Tyvärr måste jag väl säga att XC90 inte har imponerat i form av detaljkvalitet och att det tjuter om A-stolpen när man kommer upp i 120km/h. Kändes lite Volvo "kaffekokaren" 142 om det.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ok, det låter ju som en ganska rimlig bensinräkning på en så stor och tung bil...Men det var inte mycket positiva ord om XC90 här ( hade iofs inte förväntat mig det heller...:)

Har inte bestämt mig än, antagligen blir det väl det märke som har den bästa bilen ute för vettiga pengar just då..Men jag börjar få lite kalla fötter angående XC90...:)

MVH Kristofer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En fråga O/T: Skall du byta ut M5an mot X5?

Ang X5 4.4iA kan jag uttala mig lite efter ca 2.5 k mil.

Detaljkvalitet i jämförelse med E39 är snäppet lägre, d v s räkna med lite mer småting som kan krångla.

Den stora tunga bilen ger en jätteskön känsla, som en turbobuss med sportväghållning ungefär. Eller en manlig stridsvagn för hemmabruk:D Avgasljudet på 4.4i är underbart. Baksätet är bra utrymme.

De negativa delarna: Tråkigt att tanka(93l, tar en evighet och sen får man gröa det ofta), att komma ned under 12,5 l/100km är en bedrift även vid Eco-körning. Snittförbrukningen vid blandad körning låg på 14,5 l/100 km. Sportpaketet med 19"s fälgar ser inte så maffigt ut dan man ska byta däck och de slits fort. Bagageutrymme och inlastning inte lika enkelt som i en E39t, är beläget högre och kräver 2-handsgrepp innan det är klart för ilastning.

X5 3.0dA har jag bara gjort 40 mil i och skillnaden kan märkas att i en diesel blir körningen "behagligare", detta pga man kör diesel annorlunda, inte lika rappt och hårt som bensin utan pga att responsen dröjer lite men kraften blir större blir just "behagligare" rätt ord.

X/C 90 har du redan funnit ut svaret på själv.

Köp gärna en X5 och njut av det hela.

Mitt personliga tips efter att ha avverkat både X5 och 540iAt så är 540 det bättre köpet. Allt är dock subjektivt som sagt.

Lycka till!
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
2 fel som inträffade mig och jag hört om några till.

Xenonljusets på högra sidan, drivenhet trasig.
Fjärren i bilnycklen la av.

Mvh
Asken
Hej! Tack för tipsen, ska ha allt i åtanke när jag bestämmer mig.
Och till Aken: Tyvärr så har jag glömt att uppdatera vilken bil jag har...Numera åker jag i en 01:a Volvo V70 och har en BMW M5 3.6...
(enbart volvon pga att jag fick en liten son för 8månader sedan)

Saknar E39 M5:an riktigt mycket...:(

MVH Kristofer
Givetvis ska det stå till Asken..Ursäkta stavfelet...

MVH Kristofer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
M5 E39 och Volvo V70 är ju en ok vagnpark, don´t forget:)
Mvh
Asken
Sant, men jag hade tänkt att sälja både M5:an och Volvon för att köpa en X5:a, har inte råd med två bilar om den ena ska vara en X5:A... M5:an ligger ute till försäljning här på Autopower faktiskt :)

MVH Kristofer
Hej igen! Tack för alla svar, dock så får jag lova att säga att den inte blir någon X5:a...
Men det blir ingen Volvo heller...:)
Jag har införskaffat mig en BMW 530ia touring -01 istället, mycket mindre pengar än en X5:a...Men det blev en bra affär, så jag slog till..:)

Hoppas att ja inte ödslat er tid allt för mycket // mvh Kristofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ingen dålig bil det heller ;) Grattis!

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.