AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.155

Framlyktor till e36, lins eller?

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Har precis köpt en e36 touring bmws modellår -96 och har som jag sett på flera av dessa riktigt sunkiga lyktor fram. Jag har sett att det finns lyktor (original) med lins i halvljuset och undrar om det är någon slags facelift och om det isåfall passar på min årsmodell.
Var kan man isåfall hitta sådana, jag har kollat runt endel men hittar nästan uteslutande bara stylinggrejer av den grövre kalibern och det är inte det jag är ute efter.

Tacksam för svar!
pg_ice
menar du klarglas?
det finns från FK

kolla på stylabilen
Länk
du ser hur dom ser ut i galleriet
Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Nej jag menar lins i halvljuset, jag kan ha fel men tycker mig ha sett det på en e36, och det var inte stylinggrejer utan original.
Jag menar kunde e30 ha lins från -88 års modell bör ju någon e36 kunna haft det med. Jag vill snygga till bilen fast med originalstuket.
Jag tror det var så att det var tidiga E36:or som hade lins till halvljuset.
Visa användare
29
fredrik lönnborg
Bmw 120d M-sport 2008
Kolla på www.laga.se

Endel bildemonteringar säljer nya framlyktor med lins.

/F
Si
13
Sir Lancelot
325i Sedan -01
Hej,

Vad du är ute efter är projektor strålkastare och är något som intrudeserades tillsammans med xenon strålkaster. Alla xenon strålkastare har projektor men man kan även ha halogen om så önskas. De flesta nya strålkastarinsatser har projektor linser med halogen lampa som kostar kring 1.500 SEK. Mitt tips om du vill få projektor strålkaster är att du köper en standard strålkastare utan angel-eyes (positionsljus i form av en ljusring) och HID för att bara få projektor looken men med lägsta pris.

Här har du några exempel:
USA: Länk

EUROPA (dessa har engel-eyes): Länk
Länk

mvh
Sir Lancelot

ha
734
haack
X3 30d -18

Länk

det är original lyktor, som sedan försetts med ccfl-ringar och Xenon på både hel och halvljus.

kolla efter beggade strålkastare och köp sedan nya glas från t.ex www.bildelsimporten.se

mvh

ha
734
haack
X3 30d -18

förövrigt har jag sett lins-strålkastare på 94 och framåt, originalmonterat!
vad jag vet så kom inte xenon förräns på e46.

mvh

Vad är att föredra? Vad ger bäst ljus?

///Micke
Min cabrio Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
haack, det var så jag menade. Så du menar att glasen innanför plasten är utbytbara mot linsglas, har jag förstått det rätt? Och detta isåfall utan större modifieringar. Såg ut som att du hade linser till helljuset med.

Tack för tipsen..
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Sir Lancelot, där har du fel fel, projektor strålkastarna fanns redan på e30 från -88.
Givetvis inte med xenon, jag är inte ute efter xenon utan ett modernare originalutseende, jag kollade efter dessa glas med lins på bildelsimporten men hittade bara hela strålkastarinsatser och det skulle kosta 6000. Måste man inte byta hela lamphuset om man byter glaset till linsmodellen? för det är väl inte samma ,typ H1 eller H7
ha
734
haack
X3 30d -18

ahab:
nja utbytbara vet ja inte...kanske går men inget jag vet nåt om...
köp original lyktor med lins, å köp sedan nya ytterglas..OM det behövs!
jag har original strålkastare med lins på halvljus..helljus e standard, alltså utan lins.
däremot monterade jag i xenon på både hel och halv...å då blev de skillnad på ljus vill ja lova..;)

Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Jag står nu i valet och kvale att bestämma mig för villken lamp insatts jag skall köpa, det står mellan original med h7 lampa eller den jag tycker ser trevligare ut med lins och h1 lampa. Blir det mycket jobb eller är det enbart byte av kontaktdon för h1 lampan, och är det något som jag kan köpa vartsomhelst?
Är mina "nya" projektor eller har jag missat totalt?
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Ja, dina är av projektortyp. Det är linsen på halvljuset.
Var de jobbiga att byta ut, för jag har bara kollat lite hastigt och tycker det verkar vara ganska komplicerat. Men man får väl börja med plsthakarna som sitter ovanpå och sen se var det lossnar och ta det därifrån..
Nej, det är skitenkelt.
Ta först bort stora plasten ovanför kylaren.
Sedan snäpp bort blinkeren för att till sist lossa dem fyra skruvarna som håller hela lyset.
Det är lite trångt att lirka bort det hela men det går. Tar max en kvart per sida nu när man vet hur man ska göra. :-)

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.