AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.206

Var och vilka färger, högtalare bak E39 Touring!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej.

Tänkte koppla in en liten baslåda i min e39 Touring.
Orginalljudet är verkligen ingen höjdare när det gäller bas.

Ska gå den enkla vägen och koppla in en hög/lågnivå omvandlare men för att slippa skruva loss högtalarna i taket och dra kabel där i från undrar jag om någon vet var kablar ligger och vilka färger det är så att man lättare kan skarva på sig på dem.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tror jag hittade färgerna via mektips men var och hur är kablarna dragna?

Vänster bak Gul/Lila + Gul/Grå –
Höger bak Blå/Lila + Blå/Grå –

__
/Chrille
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bättre att koppla in sig på framhögtalarna för att behålla basljudet om du fadar ljudet framåt i bilen. Vad har du för stereo i bilen?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har navigatorn.

Vill koppa på där bak så jag kan fade:a fram ljudet så att borde bakhögtalare och baslådan blir tysta när vovven åker med.

__
/Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Efter lite sökande hittade jag följande skrivit av IRONMAN:

Du koplar parallelt med bakhögtalarna lämpligast. Kablarna till högtalarna finns under vänster sidoskydd i baksätet. kablarna kan du dra antingen via kabelviran som går bak i skuffen eller om man är lat helt enkelt lägga den längst ryggstödet. Om basen behöver remote anslutning kopplar du på närmast gul/vita kabel du finner. 99% av dem leder ström först när du vrider nyckeln till läge 1. 11.76 Volt ligger det i dem. strömmen tar du enklast från relät som sitter ovanför batteriet. Vit lucka har den som du öppnar från vänster. sticker ner halvtjocka kablar i den dosan uppisrån. Om din strömkabel är för tjock för att passa i den springan som finns på relät kpllat du basen direkt till batteriet. Jorden kan du ta från bjälken som sitter ovanför batteriet ( för att slippa ta bort lack från annat lämpligt ställe i skuffen) Beroende på hur höga hertz som basen ska spela kan du även koppla minus direkt till batteriet. om den går för högt får du generator ljudet direkt i basen. Det fick jag iaf. Det funkade både med att ställa ner delningsfiltret eller flytta kabeln. eftersom jag fortfarande har originalhögtalarna i så valde jag låta basen spela lite högre för att fylla ut ljudet lite. BMW:s orginal börjar spela grymt högt upp i registret oavsett vad det står på specen)

__
/Chrille
Vet inte riktigt vilken bilmodell som inlägget ovan avser men en mängd småfel finns där.
Vit/lila är de kablar som löper runt i din bil på flera ställen, bl.a i skuffen, där man kan hämta remotespänning. Denna ligger på drygt 12V eller c:a 14V när bilen är startad, dvs bilens normala nätspänning. Kraftmatningen tar du lämpligast direkt från batteriet med lämpliga kabelskor osv. Glöm inte säkring på pluskabeln nära batteriet. Nånting med "höga hertz" påverkar inte om man får generatorstörningar, har man otur med jordslinga (ground loop) och får störningar så går detta ut i högtalaren oavsett filtrering osv. Se till att signalen in har jordavskiljare, detta sitter normalt i hög-låg omvandlaren, så slipper du störningar.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack folke.

Du vet inte exakt var kablarna är dragna, så jag slipper riva ner hela bilen?

__
/Chrille
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Under bagagerumsgolvet, till vänster om reservhjulet kl 10, sitter radiomodulen under den svarta plasten. Där kan du hitta alla bilens högtalarkablar.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tackar... Då är det bara att operera bort golvet då antar jag?

__
/Chrille
de
22
deciso
528i touring -98
Jag undrar lite om remote spänning. Folke skrev vit/lila kabel 12v, eller 14v
när bilen är igång. Är det 12v när bilen inte är på så går ju slutsteget
hela tiden. Eller menar han 12v när tändningen är på?
Jag tog min remote från bakljuset med den påföljden att det indikerar att den
lampan är trasig. Det är irriterande att se ett felmeddelande när man är ute och kör fast jag vet att inget är fel. Vore gott att bli av med det.Folke, svara gärna på detta.

Häls. Robert
de
22
deciso
528i touring -98
Jag undrar lite om remote spänning. Folke skrev vit/lila kabel 12v, eller 14v
när bilen är igång. Är det 12v när bilen inte är på så går ju slutsteget
hela tiden. Eller menar han 12v när tändningen är på?
Jag tog min remote från bakljuset med den påföljden att det indikerar att den
lampan är trasig. Det är irriterande att se ett felmeddelande när man är ute och kör fast jag vet att inget är fel. Vore gott att bli av med det.Folke, svara gärna på detta.

Häls. Robert
12V kommer när du vrider nyckeln till läge I och 14V när du sedan startat osv. Om du tar remotespänning från bakljuset så kan det också funka men med den nackdelen att slutsteget även startar om du t.ex står stilla med p-ljuset igång, helt i onödan och med extra strömförbrukning osv.
Nån indikering för trasig lampa bör du inte få, du har väl inte tagit bort lampan? Remoteingången på steget förbrukar endast några mA, det påverkar inte bakljusets funktion.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tog och tjyvade remote från radiomodulens gul/vita kabel..

Funkar perfekt.

__
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.