AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.575

Fukt i tanken, metanol?

Hej,

Om jag vill bli kvitt en massa fukt ur tanken och använder metanol. Hur mycket kan jag blanda i bensinen?

Mvh
Janne
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Varför metanol när etanol är billigare?
Eller menar du etanol?
Ca:25% etanol går bra, oftast mer, men tankar du såpass mycket så borde det få bort fukten.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
25%????
Då kan jag ju lika gärna ta en tankning E85???

Mvh
Janne
Varför metanol?

Om du vill bli kvitt fukt i tanken så är det bara tanka fullt och köra 2 flaskor ksprit.
pe
13
peltonen
540iA -96
Hej!!
T-röd är det bästa, löser upp all fukt. K-sprit är mycket vatten i.
Oj, är det nu vatten i K-sprit, trots att den består av 99,5% etanol?
Men varför bekymra sig, det finns redan 3-5% etanol i vanlig 95-oktan sedan länge, det säljs därför inte mycket K-sprit längre. Det räcker mer än väl för att binda vattnet så att det fäljer med bensinen och förbränns.
Man kan även tanka några få liter E85 (numera E80) och fylla upp med 98 om man kör på den soppan. Eller köra en tank 50/50 med 95 och 98 så har man inga "vattenproblem" längre.

FP
E3
1.828
E36
USA bilar
Egentligen är det väl så att det är Tspriten som innehåller vatten...
Förr när frysningar vbar ett problem så "gällde" ju att med Tsprit löste man proppen, och förhindrade ny propp med Ksprit. Man sa ju att om man en gång hällt ii Tsprit fick man köra på Ksprit resten av vintern
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
"25%????
Då kan jag ju lika gärna ta en tankning E85???

Mvh
Janne "

Ja 25% kanske var att ta i idetta fallet.
Min tanke var att så pass mycket klarar en vanlig bensindriven bil utan att få problem.
Mvh Björn

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
Jag skulle gå på folkes förslag. Behövs ingen k-sprit i tanken med dagens bensin. Finns inget skäl att slå i T-röd heller.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kollar man på innehållet så skulle jag säga att K-sprit är det bättre valet av K-sprit och T-röd om man vill ha ur vatten då det är mer etanol i K-spriten. Etanolen löser sig lätt med vatten. T-röd kan innehålla både Aceton och MEK som inte är så jätteförtjusta i vatten.
Annars finns det ju som sagt E85 (80) och det funkar precis lika bra.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En produkt som verkligen binder vattnet är Red Line WaterRemover & AntiFreeze: Länk

Hade en gammal micra med hål i tankröret, tankröret skulle de ha 2000:- för och det var bilen inte värd...

Den där flaskan är riktigt dryg, det räcker med lägsta inblandning för att få effekt.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.