AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.726

Jaguar S-klasse som ett alternativ till E39?

Transocean
Vet att den minsta X-klasse är en modifierad Mondeo men hur är det med S-klasse jaggan? Är det samma Ford-elände eller är den äkta vara? Snygg är den i alla fall. Någon som kan uttala sig om bilens för- å nackdelar?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vet inte säkert om S-type är byggd på en annan ford modell men bilen består till en viss del av samma komponenter som Ford, tex spakar runt ratten och nycklen. En otroligt snygg bil är det i alla fall och den enda nackdel jag känner till/har hört om är att automatväxellådan på 3 litersmotorn är en svag punkt. Kanske kommer den sjunka mer i värde än E39. Och förmodligen inte lika rolig att köra som E39 trots bakhjulsdrift.
men är du ute efter komfort och något trevligt att cruisa i så... ;)

Angående X-type och ford:
Jaguar har inte direkt haft allra högsta kvalitet genom tidigare, även om det varit fina bilar så har risken för att få ett reglage i handen varit överhängande, men som teknikens värld skrev i ett test: Det var ju bara ännu en anledning att bege sig till jaguarhandlaren och snacka lite-Jaguar.
Så även om ford knappast tillhör de märken med högst kvalitet eller driftssäkerhet så har det i alla fall blivit bättre...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
X-type har en hel del gemensamt med Ford, men det är knappast en modifierad Mondeo. Jag tror att det är två eller tre delar som passar rakt över, och de är olika långa/breda. Motorerna ger olika effekt osv...

S-type är en trevilg bil, Automotorsport hade ett beg-test och jag citerar:

"Med detta i ryggen tittar vi på betyget för
problemfrihet där ägarna inte tycker sig haft särskilt
mycket trubbel med sina Jaggor. Betyget 87
procent är väl i klass med motsvarande Audi och
Mercedes och bättre än för BMW 5-serie."

När de körde den ny mot 528 sa de;

"S-type känns lite nättare och styr in i kurvorna med större aptit än den stabilitetsoptimerade BMW:n. Båda bilarna är markant understyrda, men Jaggan är den som med provokation först kan förmås till överstyrning "

" Jaguar har byggt en unik bil som till sin karaktär inte är olik den bil som man så gärna har velat överträffa: BMW 5-serien. Motor och växellåda når inte upp till BMW:s höga klass och vissa finjusteringar bör kunna göras av detaljkvalitet och vägbuller på vissa beläggningstyper.
Men S-type är lika inspirerande som komfortabel att köra och utgör ett starkt alternativ för de tyskbilströtta."

Än så länge har ju S-typen hållt värdet bättre än E39 och jag tror att det fortsätter så, det finns kring 90 S-type på blocket, och säkert 500 E39. S-typen är ju lite mer vansklig än XJ då den är första försöket i ett nytt segment men historiskt har ju en hyfsat Jaguar alltid haft hyfsat andrahandsvärde, XJ var ju den lyxbil som hade bäst andrahandsvärde enligt Teknikens Världs undersökning för något år sedan.
Känner 3st S-type-förare, både nybilsköpare och begagnatförare, och samtliga kan intyga att det är en riktigt skitholk som står mer på verkstaden än hemma i garaget.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
E38B12; ok, trist! Rimligen har de haft otur, för statistiskt sett så är den som sagt bättre än BMW E39. Eller ja, det ena utesluter ju inte det andra. Jag har haft två S-type av de tidiga årsmodellerna och de hade inga som helst fel under de år jag eller släkten ägde dem. Inga alls, faktiskt. Känner genom mitt engagemang i Jaguarklubben många S-type ägare och alla har samma erfarenhet, S-typen är bra.

Fler citat;

"Den tyska undersökningen stämmer bra överens med andra studier. Som till exempel amerikanska J.D. Power and Associates vars stora undersökningar (fler än 37 000 konsumenter intervjuas) haft Jaguar i toppen de senaste åren."

"I sitt specialnummer om begagnade bilar 2006 går tidningen auto motor & sport och testinstitutet Dekra igenom marknaden. Dekra är tillsammans med TÜV en av de två stora tyska testinstituten. Med tysk grundlighet redovisas att Jaguar XJ är bättre än genomsnittsbilen både efter tre år, efter fem år och efter sju år"

"Fördel E38:
Något rymligare
Lägre bensinförbrukning

Fördel (Jaguar XJ) X300:
Mycket färre el-problem (har inte hört ett okynnesplingande på hela året)
Mycket färre mekaniska problem
Mycket mindre problem med rost
Billigare försäkring" (inlägg på autopower, fd 750/740 ägare)

Men S-type är inte prefekt, detaljarbetet sviker och känslan är inte lika god som i XJ, och high-tech är den ju inte heller. Men den är bekväm, kul, snygg, driftsäker och billig i drift samt ovanlig (nåja, om man jänför med nästan alla andra bilar).
Jag åkte S-type häromdagen, gjorde då mitt klassiska kvalitetkänslas-test - tryckte hårt på olika delar av instrumentpanelen för att höra knak och dålig passform. S-typen svarade med att sjunga en melodi av obskyra missljud och gnek, sedan drog jag utan några svårigheter ur en luftutsläppskanal från mittkonsolen, såg mig omkring så att inte ägaren sett och tryckte snabbt tillbaka den :)

Gamla Jaggor var åtminstone småcharmigt skräp - detta är bara Fordskräp konstruerat och byggt av britter. Jag klarar dessutom verkligen inte den där halv-retrodesignen. Brrrrr...

De flesta tycker dock säkert att det är en snyggare vagn än E39.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
16.576
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jaguar S-type är baserad på Lincoln LS

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ja, kvalitetskänslan är dålig på de första årsmodellerna. Luftkanalerna demonteras som på många andra bilar genom att man drar dem rakt ut, så att den lossnade var nog i sin ordning. Men visst är kvalitetskänslan riktigt usel, jag tror knappast att alla trivs bakom ratten, vissa uppskattar kvalitetskänslan väldigt mycket i tex BMW/MB och är man van vid det tycker man nog att en S-type är i rackligaste lagt. På samma sätt som många Jaguarentusiaster nog skulle reagera med orden "sterilt", "tråkigt", "utan charm" på tex E39, E38 osv.

Jag citerar Jaguarklubbens forum

"Jag hade ju en E46 som vinterbil förr förra vintern, sexa och allt det där, den var så tyskt steril och tråkig att köra så man nästan somnade bakom ratten. Förra vintern åkte jag ju XJS -95, tror ni jag somnade? Icke då, varje resa var en ombonad njutning som gjorde mej på bra humör. "

Det beror ju på vad man gillar... rent faktiskt kvalitet kan man ju i högre mån mäta, och S-type har mycket bra faktiskt kvalitet. Dessutom är den relativit billig i drift, mycket tack vare bra andrahandsvärde och låga kostnade för försäkring.

Är man intresserad bör man regga sig på Jaguarklubbens forum, www.jaguarklubben.se/forum
Lexus LS? Både ja och nej, visst delar de grunden men det beror ju mer på att de utvecklades samtidigt, S-typen presenterades väl till och med före LS vill jag minnas.
16.576
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nu menar du väl Lincoln i alla fall?

Så mycket jag vet är att det vid presentationen av S-type i många tidningar stod att den baserades (utvecklades parallelt och delar komponenter) med Lincoln LS.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visst menar jag Lincoln. Och visst har du rätt, de delar en del (stora) komponenter och utvecklades delvis paralellt, men det betyder ju inte att den är "baserad på".

Men är man nyfiken på modellen tycker jag man skall gå in på Jaguarklubbens forum, många S-typeägare som hänger där och de ger en annan bild än den som förmedlas här på autopower, naturligtvis.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Nu har jag ingen S-type men eftersom jag är stolt ägare till en Jaguar XJR tillåter jag mig att svara.

S-type är mycket riktigt baserad på Lincoln LS och det är verkligen ingen dålig bil. Före faceliften 2002 var kvaliteten inte den bästa men den har blivit mycket bättre. 4,0-litervs V8 är trevlig och S-type R med 400 hästar är precis som XJR en bekväm limousine med vansinnesprestanda. Jag känner via Jaguarklubben några S-type-ägare som överlag verkar vara mycket nöjda med sina bilar. De flesta som sålts i Sveirge på senare år har den lovordade dieseln på 2,7 liter.

Nackdelar? Den är inte så stor invändigt. Den är inte lika krispig i körkänslan som en BMW 5-serie. Personligen tycker jag att den saknar den magi som gjorde att jag själv föll för Jaguar.

Men jag säger som jag brukar: Provkör och känn efter! Är det en bil som skapar habegär?

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.