AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.819

byte alpina b3 mot fin 540?

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
har kommit i kontakt med en ägare av en bmw 540 som tydligen ska vara väldigt fin och jag sitter på min alpina b3 som förmodligen håller lite lägre finish rakt över.

bilen jag snackar om är: Länk

har ju blivit himla sugen på v8 muller. men alpinan är ju en så mycket ovanligare bil, billigare i drift o försäkring. både bilarna är snygga på sitt sätt. mätartalet ska vara i stort sett samma på både och servicehistorik o full dokumentering för både.

om vi säger så att 540n är helt felfri, pedantskött. man behöver inte lägga en krona på den för att känna sig nöjd. medans jag känner att lacken inte är 100% på min. kanske behov av att byta bromsskivor,. lambda behöver bytas till besiktningen, annars är min i godtyckligt skick o motorn går som en klocka.

förlorar jag på ett byte? skulle du vilja ha pengar i mellan? vill gärna höra lite resonemang här :)
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Verkar som om 540-ägaren också hänger här: Länk ;)

Jag är för övrigt också intresserad av din Alpina, vill du sälja så kan du kontakta mig via PM.

Sechs macht Spass!
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
joo de gör han säkert då han verkar vara lika mycket bmw fantast som jag. han verkar riktigt vettig så inte orolig att göra affär med han. men jag har blivit riktigt konfunderad o beslutsvånda över detta. och nu när även m5orna börjar gå rätt lågt i pris. för måste erkänna att jag tröttnat lite på 3 serien sen jag skaffade min 535a. men det är inte omöjligt att jag säljer min bil till rätt pris! är inte direkt behov av det snarare byte mot nåt i tyskt eller amerikanskt i v8 väg eller m5.
54
31
540Pata
540iA -95
Haha vi båda söker tips och råd på AP =)
Blir ju svårt för oss då vi kan lite om varandras bilar + det är ju en liten mellan skillnad på dom, min är enligt mig i absolut toppskick, det enda man kan klanka lite på är väl urplockad AC kompressor, men självklart är det ju som sagt en vanlig E34 540 mot en B3a, För mig blir det väl en del timmar i verkstaden för att få den besiktigad + i min stil (är rekondare så polering + DiTec smäller på) samtidigt som han får en helt färdig bil. men sen är det ju skillnaden på bil där igen, vi har ju båda 2 nackdelar emot oss, han kan byta ner sig ? och jag har en del jobb framför mig ?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
vaaaaaaaaaaaaa faaaan. hur ska jag göra?! v8 tarmen skriker ju! tänk om man hade råd med en dodge challenger eller charger istället! får snart hjärnblödning på övervägandet.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Tycker det verkar som en idiot affär att byta mot en 540ia.Visst fin kanske den är men inte så speciell i mina ögon.Tror till o med en polare skulle byta sin v70 mot den för 6mån sen.Om inte så är det iaf en liknande affär & jag sa så här man köper en FIN 540 för runt 30k så varför ska denna vara värd det dubbla.Fälgarna gör iofs halva intrycket på den bilen (enligt mig)

Om du resonerar så här du köper en 540 för låt oss säja 30k sen en riktig rekond på den då är man uppe i HÖGT räknat 35 & då har du förmodligen en 540 som är minst lika fin(Förutom fälgarna då) men troligtvis med 5k mindre mil på mätaren viket jag värderar högre än fälgar som låt oss säja är värda mellan 7-12k begnade.

Hade det vart en riktigt fin 540/6 så kan jag förstå lite iaf resonemanget alpina mot 540.

540 ligger i samma prisklass som en 525 nu ungefär & lär iofs inte rasa mer i pris men komer knappast bli högre heller inte på en ia i alla fall 540/6 låter jag va osagt då den ligger i m5 e34 priser till & från.

Så mitt råd är din bil inte RIKTIGT risig så skulle jag nog lämna den på rekond & sälja den för att köpa en 540 i normal prisklass & kosta på den 15k så är den minst lika fin eller finare.

OBS inget illa ment mot han som har 540n men tror nog inte han skulle tveka 1 sekund på byte.

Om inte annat ska du nog ha en summa i mellan iaf jämt byte är bara glömma.Vilket jag tror dom flesta iaf som inte har just en 540 tycker.

Har ägt massor av 540s varav 1 av dom va minst lika fin som den du länka till & skulle inte tvekat en sekund att bytit den mot din bil.

Så tycker du ska tänka igenom NOGA mot vad du har(Ovanlig bil) & mot vad du får(vanlig bil som förblir vanlig bil)
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
vad ska man anse en normalutrustad 540ia anses vara värd då den är i absolut kanonskick? det finns ju de mellan 20 000-70 000. de är stor differans där! o skillnad är nog lika stor i skick. jag kan förstå att 540na sticker ner nu i pris när m5orna står rätt lågt. men är en sådan bil i absolut kanonskick och perfekt i motor värd så pass lite pengar ändå?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att AC:n är bortplockad på 540:n känns minst sagt konstigt på en sommarbil, jag skulle aldrig titta på en bil med bortmonterad AC. Om den kan bli återmonterad, provtryckt och provfylld så kanske jag kan ta en titt.

19" är snyggt, men jag skulle inte vilja åka på eltejp =) och ännu mindre tänka på vad nya däck kostar när det blir dags att byta...

Inga sportstolar eller komfortstolar heller, synd. Det kan iofs eftermonteras men det är inte billigt ens med begagnade om det nu finns på nån skrot.

Hade den haft fungerande AC, samma fälgar men 17" och sportstolar så hade den varit intressant att byta med.

Dessa 3 alternativ känns mycket intressantare:

Länk ganska billig men inte perfekt.

Länk min favorit!

Länk billigt för en E39 med manuell låda, men inga sportstolar...

En stor rekond (in + utvändig) med polering + Ditec kostar mellan 5-7000:- som prisjämförelse.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den 540:n skulle i nuvarande skick antagligen kosta runt 50.000:- , men då smäller denna betydligt högre iaf för mig: Länk

Din B3 verkar inte så fräsch så den kanske inte är mer värd än 50-55.000:-, det finns inga bilder under din profil och utrustningen kanske inte är så omfattande heller?

Mvh
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
Min bil är i stort sett fullutrustad det som saknas är skinn i innertak, soltaklucka o farthållare. dock är telefonen bortkopplad. de som kollat på bilen anser att den är fin iaf...men jag är pedant så jag säger hellre att det finns småskavanker än lovar nyskick o alla som kollar på den blir besvikna. det finns tvättrepor, stenskott på huvven o grillen några dörruppslag men det finns det garanterat på alla gamla o begagnade bilar. på försäkringen tog jag ut ny oljekylare, ny vattenkylare, ny lackad front lite småplast under skärmar o så o sensorn för elluppvärmning för speglar efter att ha blivit på cyklad så då krävde jag ut ny oljekylare samt olja till lådan o vattenkylare inte för att de direkt lär ha påverkats av fått repor i fronten av cyken men jag lyckas övertala försäkringsbolaget o fick det utbytt eftersom både 2 började läcka strax efter det!!! hur lustigt som helst! men bilen tycks aldrig vara krockad. den är aldrig vinterkörd i sverige och 100 % rostfri. den är värderad till 80 000 av IF och det är vad jag får för den om den blir smälld eller stulen. så skulle aldrig sälja den för en summa som 50 000, jag gråter ju inte direkt att äga en sådan sparbössa eller att åka i den några sommrar till eller rent av behåller den för livet! men självklart finns det finare b3or ute men man får tänka på alla är inte coupér o så pass utrustade. la ut den för skojs skull på blocket så den som vill se lite bilder kan här:

Länk
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
540 killen var förövrrigt o kollade på den idag...o han gillade bilen starkt och sa att den var över förväntan både att köra och skickmässigt. ska även åka upp o kolla på hans för att veta vad det är för bil, man blir intresserad när det utlovas ett sådant skick...men det är väl som många säger, de blir ett litet för stort prisgap.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Av bilderna att döma så har du farit med osanning, bilen är ju betydligt fräschare än du gav intryck av! Din B3 är nog värd runt 60-70.000:-, diffbroms är ju inte vardagsmat.

Att lyckas få 80.000:- vid en ren försäljning blir nog riktigt svårt däremot, att du borde ha (minst) 10-15.000:- emellan vid byte till 540:n i sitt nuvarande skick med bortplockad AC tycker jag är en berättigad summa.

Tänk bara på att en 540 med bortplockad AC antagligen kommer bli betydligt svårare att sälja än din B3.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nu insåg jag att 540:n har komfortstolar uppräknat, räkna med 10.000:- i mellanskillnad.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
540 överhuvudtaget känns otroligt svårty att sälja om man dömmer efter blocket annonser o vänner som kört 540...de är isåfall en 6 petad manuell som vore nåt och sportinredning, sen är ju diff nåt jag verkligen känner för att ha i mina bilar...

även den manuella e39an som du länkande till är sugen på ett byte. men då var det visst lite rost på bakluckan, bögla i framskärmen...

jag vet att 80 k kan bli svårt..har också skrivit bvsa, men frågan är om jag ens vill sälja den för ca 75 k nu. de känns då som jag helst vill byta mot något annat jag verkligen vill ha o känner mig nöjd med. var ute o tog en liten motionsväng nu med alpinan när de torkat lite ute....och de är ju verkligen en unik bil man har! man känner verkligen hur motor, växellåda och styrning är ihopsatt som ett riktigt hantverk. de måste verkligen vara en otrolig kvalité i en alpina. har oxå gjort komptest och fick väldigt bra värden :)
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag har komfortstolar i schnitzern! jag hatar dom :P de satt en gång sportstolar i tyg... som antagligen blivit slitna så då har dom stoppat i några gubbstolar i skinn i en sådan sportbetonad 5 serie :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.