AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.631

330 -01 läcker spolarvätska

Har en 330 som läcker spolarvätska sporadiskt. Ibland håller det ett par veckor och sen läcker nästan allt ut. Det droppar under bilen precis under spolarbehållaren men jag antar att ett dräneringshål sitter där...Hur vet man om det tex är via någon av spolarmotorerna det läcker? Tycker det är skitsvårt att se var det kommer ifrån. Vad är vanligast? Jag har kopplat ur motorn som är till framlysena men det läcker i alla fall. Tacksam för tips!
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är nog någon av anslutningarna till antingen lyktorna eller rutan (givetvis). Det sitter en gummipackning på anslutningsrören, den kan givetvis bli dålig med åren, då läcker det.

Mvh/ Niclas
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
På min förra E46:a var det själva pumpen som var kass. Det rann igenom pumpen, ut genom ett hål i pumpen, alltså inte vid slang anslutningen.

Anders
Såg förra veckan att jag hade låg spolarvätskenivå. Konstigt tänkte jag eftersom jag inte hade använt spolarvätskan på ett tag. Men jag fyllde på och nu i morse fick jag se att den varnade igen. Nästan allt har runnit ut på sidan därtanken är fäst.

Så jag tror ju spontant att det är under tanken det läcker och inte framme vid lyktorna. Jag hann dock inte titta närmare på det idag.

-SuperTobbe, hittade du felet på din bil? Min är också en 330 -01 så jag blev lite förvånad att "bäst före datumet" uppenbarligen var nu vid nyår...;)
Jag hittade felet på min bil. Det var antingen högra eller vänstra lyktspolningen som var felet. Jag orkar inte just nu riva hela lyktan för att komma åt så jag pluggade helt enkelt den slangen som går från behållaren till lyktorna samt ryckte ur kontakten till den pump som är till framlyktorna. Efter det är det tätt och fint. Hade först hela behållaren ur för att kolla så den var tät och det var den. Får väl riva lyktorna till våren nån gång...
Jag prövade att fylla på lite vatten i tanken för att se var det läckte. Det sitter två pumpar på tanken och det verkar som att det är ur den bakre det läcker. Eller så är det bara en packning som behöver bytas.

Det borde ju hur som helst vara ganska enkelt att fixa, om jag bara visste hur pumpen är fäst i tanken. Är det någon som har bytt den eller som kanske vet var jag kan hitta någon ritning över hur pumpen eller fästanordningen ser ut?

Tacksam för all hjälp.
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Har också haft läckage på mitt spolarsystem. I mitt fall var det en packning/gummiring mellar strålkastarspolaren och slangen som inte höll måttet.
Pumparna sitter bara itryckta i behållaren. De kan sitta fast lite om de aldrig varit bortmonterade. Men dra bara rakt uppåt så släpper de ska du se. Det sitter en packning underst. På min förra 328 var det likadant. Jag bytte hela spolarmotorn för en kostnad på ung 700:- och sen vart det tätt igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.