AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.051

E30 320iT slö och drar mycket bensin

Fridens!
Jag köpte en 320i touring -89 för några veckor sedan.
Eftersom den förra ägaren trodde det var kamkedja på motorn så bytte jag rem det första jag gjorde.
Jag kontrollerade märkningen på veven och drevet till kammen efter att ha snurrat runt ett varv på motorn, det såg bra ut. När jag sedan skulle till och starta så var det lite halvstruligt till en början, men sen gick det klockrent och har fortsatt så. Har en tendens att dö om man precis har startat den kall och kör iväg, men väntar man några sek så går det bra.
Över 4000rpm kommer skjutsen i motorn, men innan dess är den slöare än jag vet inte vad. Den går rent, men det är inget tryck alls. Det jag jämför med är min gamla 318 med m10 motorn, den var bra mycket piggare på lågvarv. Tyckte mig även höra lite slammer under ventilkåpan när man har huven öppen och ger lite gas, men det är svårt att avgöra vad som är "onormalt". Det låter inget nämvärt i kupen iaf.

Nya stift, luftfilter (original), fördelarlock och rotor sitter monterat, men ändå så har jag svårt att få ekonomimätaren under litern vid motorvägskörning på 110km/h.

Genomsnittsförbrukning har jag inte hunnit mäta än tyvärr.

Har jag råkat kugga remmen fel trots allt? Kan man kolla detta utan att behöva montera ner kylare och fan och hans moster igen?

Eller är allt som det ska (med lite tolerans för slitna delar). Jag har inte haft bilen tillräckligt länge för att avgöra om den är slöare än tidigare.

--
Markus
ekonomimätaren = momentanmätaren :)

--
Markus
Dessa motor är rätt törstig jämfört med moderna motorer. Konstigt nog är 325:an snålare trots att den har 170 hk jämfört med 129 hk för 320. Även 325:an kan kännas slö under 4000 varv trots sin starka motor.
E30 320I är en mycket tråkig motor sen den fick katt, samtidigt fick den 4hk mer men man kan tro att den fick 20hk mindre vad som gör att den vart så slö mot 320i utan katt kan man fråga sig.
yttryck
hej !

jag har haft en likadan bil 320 touring, dess ökade vikt i form av kombi +90 kg) gör att allt är i sin ordning med din motor. tyvärr..
den är tyvärr så pass trött under 4.000 varv. den har en finare och lenare gång en 318, men någon raket är det inte.. den har ett motormässigt övertag jämte 318 på höga varv.. det blir till och smiska motorn och växla flitigt för att få iväg bilen.. skönt o mulligt ljud dock,, speciellt med lite sprucken ljuddämpare..
men aldrig mer 320 med m20 motor. 325:an är ljusår från den motorn.
/igor
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Kan inte annat än att hålla med. Aldrig mer 320. Förstår inte varför den överhuvudtaget gjordes. Sämre än en 325a på alla sätt. Enda trevliga är gången i sexan då jämfört med en t.ex 318 men annars inget.
Jag vet att slö är ett högst subjektivt mått, så det är ju inte mycket att fråga om egentligen.
Men är det någon som vet om man kan mäta sig till om kamremmen sitter rätt eller ej, utan att behöva riva kylet igen?
Komptest borde kanske berätta en del, om inte ventilerna stänger när de ska? Iofs så säger det en hel del annat också, så det är ju inte spiksäkert att det är remmen isåfall.
Men jag kanske är överdrivet nojig..

--
Markus
Jag var nog överdrivet nojig.
Nu går den på 1.02 l/mil blandat (pendlarmil med kökörning) så det får man väl vara nöjd med. Den verkar även ha vant sig vid de nya komponenterna, så nu är det lite pigghet i motorn också.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.