|
|
|
|---|---|
|
Länk Värd sitt pris? Sechs macht Spass! | |
|
Ah, har sett annonsen tidigare men nu har de visst fixat bilder också. Ser onekligen fin ut, men M20B20 i den karossen är så fel :( Hade det varit M50B20/B25 hade det varit en helt annan sak. Då hade priset varit ganska rimligt. /Olof |
|
|
Men nu är det för högt? Jag provade den igår, helt fantastisk känsla i den, som ny i allt. Men som du säger, motorn är för liten för den bilen. Det går dock bra att cruisa i den och ljudet från maskin är det minsann inget fel på. Läcker bil på det hela taget, men det är synd att den saknar nästan allt i utrustningsväg. Sechs macht Spass! |
|
Scheckheft |
Hej I senaste numret av tyska Motor Klassik Youngtimer finns ett utförligt reportage om E34-modellen som youngtimer. Intressant att läsa, framför allt med tanke på efterfrågan i framtiden. Länk Jag tycker det finns två perspektiv på det hela. E34 som brukshärk och då är bilen definitivt för dyr och med fel motor. Eller så kan man se bilen i annonsen som en investering för framtiden. Hur många exemplar finns det kvar i originalskick, komplett ifylld servicebok och med lågt miltal? Ur det sistnämnda perspektivet tycker jag att bilen är värt sitt pris. Och då kan man inte använda parametrar som utrustning och motor för att bedöma bilens värde. I samma nummer finns ett reportage om Golf GTI av första serien och Opel gt/e. På 80- och 90 talet fanns det ingen efterfråga och de flesta kördes och stylades sönder. Idag betingar dessa vagnar i ett fint originalskick ett värde av ca 7000 - 9000 Euro. Jag ser en liknande utveckling för E34 och dess olika modellvarianter. Mvh Scheckheft |
|
Verkligen fin...sällsynt kombination,dvs E34 och låga mil..naturligtvis. Tycker visserligen också att det var "lite trist" att det var den lilla motorn,men som Scheckheft så ordentligt påpekar så är denna modell på uppåtgående när det nu finns så otroligt få av dessa fina lågmilade kvar..priset är väl ingen katastrof om man har det resonemanget som bas.. Mvh Janne. |
|
|
Saknar allt i utrustningsväg :-) Är en normalutrustad sv-såld BMW, dvs med metallic och takluckan. Om det är dyrt att utrusta BMW idag så var det vansinnigt dyrt på 80-talet, innan komfortpaketet uppfanns. Har en gammal Tekn Värld från 88:a där 535 E34 testas mot MB 300E. Automatisk AC för 26.000kr, någon ;-) Denna bil skall köpas och brukas som entusiastbil för att bli rätt. jag håller med om att motorvalet inte är någon höjdare i denna modell. |
|
|
Nope, inte ens metallic. Färgen är BMW Weinrot vilket är en solidfärg, men den är otroligt vacker. Sechs macht Spass! |
|
|
Travel-In-Style: Var säljaren benhård på priset? /Rickard |
|
| Vilka linjer! Så här skall en riktig bil se ut. Har svårt att haka upp mig på priset när det ligger i regionen 30-40-tusen. Pris och mil känns helrätt. | |
|
Man kan se det så här: Nu är det en gammal bil med få mil. Om man börjar bruka den så är det snart en gammal bil med många mil. Dvs brukskörning = lika bra att köpa en normalmilad/prisad. ALternativ 2, är det en kul bil att ha som entusiastbil och köra bara lite med? Knappast, säger nog de flesta. Även om smaken är som baken... Men väntar man några år så! För 1602:or är ju idag nästan lika heta som 2002:or... |
|
|
Säljaren var beredd att gå ned till 35 K när jag var där. Hoppas den hamnar i goda händer, det är en riktig pärla. Sechs macht Spass! |
|
| Den ser verkligen fin ut, men om 9st ägare räknas som få, det vet inte jag om jag kan hålla med om. | |
|
9 ägare på nästan 20 år är väl inte så farligt, säkert en del handlare med såklart, kanske bara 3-4 brukare på bilen? En otroligt vacker bil, till en entusiast förhoppningsvis... |
|
| Att den är undermotoriserad håller jag inte med om. Jag hade en 520 E34 från 1988 under ett antal år. Det är ju ingen raket men om man varvar ur den så finns det en hel del ketchup på höga varv! Att en gammal bil inte har AC är bara en fördel då man slipper dyra reparationer och solluckan räcker. Tänk en riktig analog klocka på instrumentbrädan, jag blir så sugen på köpa den! | |
|
Tja,angående motorn så finns det väl ca 500rpm innan varvstoppet som den är "värre" än en 518i E34...hur ofta är man där o "lirar"?,vill till att man gillar att ligga på "gränsen" och spela i rejset mot en 518i ;) Ok,visst,en sexa är ju en sexa så helt fel t.ex. ljudmässigt/gångkulturmässigt är den iaf inte.. Mvh Janne. |
|
|
Oavsett motoralternativ så kör man väl knappast hårt och inspirerat med en E34 med så låga miltal, lite museum varning är det iallafall. E34 är en ganska stor bil och det är egentligen bara M-modellerna som har någorlunda/bra/fast väghållning, eller de med M-paket som kan erbjuda någon kurvtagningsförmåga att tala om, så varför gnälla på motorn? Självklart finns det förståelse för att motorn är bilens svaga punkt, men entusiastkörning handlar inte bara om motoreffekt, utan mycket om att bara glida och känna på bilen under fina dagar, hur många gamla veteran bilar går hårt/fort? 520 med M20 motorn börjar faktiskt ge kännbar effekt från ca 4500rpm, det är ju omkring där maxvridet på 172Nm finns att tillgå, så de sista 1500rpm'en finns till förfogande, gällande 518 från samma årtal så finns vridet redan från dryga 3000rpm men jag tycker personligen att den motorn inte ger mer efter ca 5000rpm, utan bara "skriker" så de har lika snäva effektområden bara att de ligger på olika nivåer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.