|
|
|
|---|---|
|
Har en E34:a 520i 90:ia. Temp mätaren går aldrig upp till mitten som den ska och som alla andra bilar gör. Den stannar alltid ca en halv cm innan. Och jag tycker att de tar lite lång tid för den att komma upp till de än vad andra bilar gör. En kompis till mig tror att det är termostaten som är konstig.Han menar då att den inte kommer upp i rätt arbets temp och att de medför att den börjar dricka mer vilket ja tycker den har börjat göra. Kan det ligga något i det? Isådanfall är det bara att byta den då till en ny. Kylare är helt ny om någon undrar. Mvh Daniel. | |
|
Ja du jag hade samma problem med min 518 e34:a den tog mer soppa osv. Bytte termostaten och nu blir den varm dubbelt så fort som innan så då medför det att den drar mindre med soppa. En termostat kostar ca 250kr på mekonomen ink packning så det är en billig fix. Därimot är den lite jobbig att byta iaf på 1,8l motorn. Men om du tar ur den gammla och kokar den med en termometer så ser du när den öppnar. Alla termostater ska öppna vid 88c min gammla öppnade vid 55c så det gjort en stor skillnad. Sen tack vare det kalkiga vattnet här på ön så hade det bildats en kalk kula som hade fastnat i termostaten så den inte stängdes helt heller så den var öppen 24/7. Så du kan lätt kosta på dig att byta den men var noga med luftningen bara så du inte får luft kvar i systemet så den kokar för toppen spricker/vrider sig lätt... Hoppas inlägget gjorde dig lite klokare ;) |
|
| D_C. din kompis har ret. det er termostaten du skal bytte, selvklart, bilen drikke mere benzin. Husk også 1L glykol for at fylde op med vaten, og til sidst udlufte systemet. | |
| Fan ni är så jävla bra här på forumet. Så mkt bra hjälp man får av er! Tack så mkt ska köpa mig en ny direkt. Tack för bra svar. | |
|
Föresten glömde fråga en sak. Dum som ja va innan min kompis sa det till mig så trodde ja de va bra att den inte blev så varm. Trodde de va bättre att den kylde på bra ha ha dum som ja va. Så det är så allså att om motorn är för kall så dricker den mer? De förklarar ju varför den dricker som den gör. |
|
| Jo en motor dricker mer då den inte är varm klogt då oljan inte är varm så då blir allt mer trögarbetat i motorn så då drar den mer och ju fortare den kommer upp i normal arbetstemperatur desto bättre. Men som sagt var väldigt nog med lufningen och fyll inte för mycket i kylarn för vätskan expanderar när den blir varm men det finns offtast en märkning på nivån där den ska va när den är kall. | |
|
Tack för svaren. Har en kompis som ska göra detta och lufta. Han kan det i sömnen så ja bhöver inte oroa mig =). Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.