AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
2.935

turbokonvertera 1602? (snik)

Går i tankar att turbokonvera min nyinförskaffade skönhet, en 1602 -71. Men jag vill göra detta så snikigt det nu går, så jag har ett par frågor:

Jag har köpt grenrörsadapter (så man kör upp och ner vänt grenrör) med T3 fläns. Från vilken bil kan jag hitta en turbo med inbyggd WG som passar?

Kan jag trycksätta orginalförgasaren? Skall den tätas - var på gasaren skall det i så fall tätas?

Sen det mest relevanta egentligen. Lönar det sig att ge sig på detta på en 1,6:a? Finns det tjockare topplockspackning att köpa till 1,6:or för kompsänkning (är de samma som till andra volymer?)

Sista frågan, vad kan man tro man kan få för effekt ur den lille stackaren (orginal, har funderingar på en 294g schrick men annars är allt orört)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
När bmw körde F1 på 80talet så hade dom pumpat ut 1500hk i kvalet ur 1500cc och det var med M10ans block.Hur hög effekt du får beror på bla hur högt laddtryck du har samt kam och hur toppen flödar.Om du har ett bra flöde i toppen och 2bar i ladd med 294 graders kammen så borde det gå att få ca 300-350hk dom som kör med 316 graders kam och 2l volym brukar ligga runt 400-500 hk
jag tänkte köra orginaltopp och 294g kam. Jag vet inte vad man kan ladda, 1,0 kanske? Håller den för det?
ingen som har nått mer att tillägga?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vet inte hur orginaltoppen är till 1.6?Den har väl mindre ventiler och sämre flöde än topparna som sitter på 1.8-2.0.Du borde satsa på en 2.0 i stället den har även 228mm koppling på dom äldre för du måste ha en kraftigare koppling än vad du har på din bil nu.Om man ska gissa på effekt med den spesen som du har nu så kanske du landar på 140 till 150 hk.
vad tror du att det blir med dubbla dellorto 40:or också?
jag har en 2 liters orginal 1974 ans bmw m10 ...med t16 turbo..och en saab ic....brytarspetsar.. backar tändningen med turbo tryck..

från 100 hk..till garanterat 150-170 hk. med en 236 graders kam..

inga värmeproblem å sånt tjafs..

laddar 10-12 psi..
har en motor som är portad bmw sport kam tjafs,, mm

lnk till orginal motor turbo...Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Året innan SAAB kom ut med sin första turbomotor gjorde jag min egen SAAB 99 Turbo 2 liters! Så här gjorde jag:
- jag läste mycket litteratur (nåja det som fanns i alla fall) om hur man turbokonverterar en motor och valde turbin- och kompressorhus efter gjorda beräkningar. Här finns en del information du kan läsa på nätet:
Länk
Länk
- någon mellankylare hade jag inte! Däremot vatteninsprutning som sprutade en vattenstråle efter luftfiltret vid över 0,7 bars laddningstryck. Tryckgivare av samma typ som stänger av vattnet vid rätt nivå i en tvättmaskin, ett tomgångsmunstycke för att reglera mängd vatten samt en vindrutespolarpump.
- grenrör gjordes av ett fyrkantsrör. Gavlarna svetsades igen och i en långsida gjordes fyra hål (för avgasportarna) och i en annan långsida gjordes ett hål (för tubon)
- ett eget grovt avgassystem byggdes första biten och ett köpt sportsystem användes till resten
- kompressionen sänktes till ca 8,5:1 genom två original topplockspackningar samt en 1 mm plåt mellan dessa. Plåten hade samma utseende som en toppackning
- sög genom original Zenith-Stromberg-förgasaren (varför krångla till det med att trycka genom en förgasare som inte är gjord för det!?). Genom valet av förgasare kunde jag lätt slipa till nålen så att motorn fick gott om bensin vid hög belastning (för att inte riskera brända ventiler och annat tråkigt)
- hade ingen wast gate. Satt i stället en strypbricka efter förgasaren med olika diametrar beroende på vilket max laddtryck jag ville ha. Teoretiskt ingen bra lösning men det fungerade bra för mig.
- begränsade maximal möjlig förtändning genom en skruv på lämpligt ställe i fördelarens centrifugalreglering
- SAAB:en hade besiktningstid på hösten. Alltså var det lämpligt att till besiktningen plocka bort turbogrejorna (tog 1,5 timme) och köra original genom besiktningen och under vintern

Några resultat:
- motorn varvade ut på högsta växeln tills ventilerna släppte (6900 rpm med original ventilfjädrar). Ventilerna verkar släppa tidigare med turbomatning. Troligen pga turbotrycket bakom ventilerna
- man skall tänka på att det blir riktigt rejält varmt. Efter ett par accelerationer 0-150 lyste grenrör, turbo och en bit av avgassystemet ljust körsbärsrött (runt 800 grader). Kan därför vara bra att staga upp grejorna så att dom inte rasar ihop. Fyrkantsröret hade också pga värmen och avgastrycket en tendens att bli runt. En del bultar blev så varma att dom allt som oftast "blev längre" och därmed släppte sitt grepp. Den höga värmen krävde således i efterhand en del omkonstruktioner. Silicontändkablar löste problemet med att original tändkablar hela tiden ville smälta.
- vid 1,6 bar gjorde SAAB:en 0-150 på ca 13 sek (gissningsvis 220-250 hk). 0-100 gick inte att klocka då hastighetsmätaren inte hängde med så snabbt men ca 6-6,5 sek verkar troligt
- SAAB:en hade besiktningstid på hösten. Alltså lämpligt att till besiktningen plocka bort turbogrejorna (tog 1,5 timme) och köra original genom besiktningen och under vintern

Det hela fungerade förvånansvärt bra och lyckan var fullständig varje gång man med sin till synes "helt original" SAAB 99 accelererade ifrån tex Porschar så att det nästa såg ut som om dom stod still!

Per L
Pe
2.342
Per L
Vid närmare eftertanke så blev nog kompressionsförhållande ca 7,5:1 när jag gjorde som jag beskrivit ovan.
Det låga kompressionsförhållande behövs nog också med den primitiva (och billiga) lösning och laddtryck som jag valde .

Per L
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Per L>Underbar läsning så här på lördagsmorron.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ett hett (!) tips är att använda avgasbandage, eller försöka få dit det iallafall...

Håller med, trevlig läsning!

Mvh
Pe
2.342
Per L
rob_t_j72:

Jag tänkte använda asbetstbandage till mina rör men fick inte tag på något (asbest var och är förbjudet)!

Jag fick i stället tag på andra vävda band som skulle tåla hög värme!
Banden verkade ha varit gjorda av glas för banden smälte och lämnade en yta på rören som påminde och såg ut som glas!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.