|
|
|
|---|---|
|
Tja! Behöver lite hjälp om byta högtalare till min 523 Touring e39 -99. I bilen sitter de Business stereon med kassette och en cdväxlare (original) i bagaget. Enligt utrustningslistan ska det vara HI-FI. Och så sitter det ett slutsteg (original) höger bak i bagaget. Allt är original. har läst massa här på forumet men jag är väldigt osäker. Det jag är inne på var att helt enkelt byta ut hela framsystemet. Jag stack till BRL och köpte ett framsystemkit 3-väg. Så jag fick tre olika högtalare Bas 5.25 mellanregister å diskant. nfinity REF5020CS heter de jag vet inte hur man länkar. Det jag undrar är om det blir bättre om jag bara byter ut alla högtalarna?! För jag fråga montören på BRL och han sa att de kommer bli jättedåligt. Att inget kommer bli anpassat till varann osv. Pluss att jag e rädd att diskanten inte kommer få plats, ja om ni kollar på bilden på BRL. Snälla kan någon kunnig här inne säga hur läget ligger till för mig, om jag ska lämna tillbaka högtalarna eller koppla in dom. Alla mått ser ni på BRL nfinity REF5020CS. tack tack!! | |
|
Eftersom du har Hifi kittet så är mellanregister och diskant hyffsat bra. Det som är urdåligt är "basarna" i framdörrarna. Det räcker oftast med att byta bara dem (när man har HiFi högtalarpaketet). Byt sedan även ut högtalarna bak i taket mot ett par kolfiber koaxialelement och sätt dit en separat subb så blir det ganska bra för ganska billig peng. Men visst, ska du ha tävlingsljud så måste du byta rubbet. /Andy |
|
| Okej tack... jag lämna tillbaka Kitet idag. Men jag hittade ingen "bas" till dörrarna. I sånna fall blir de en bas med inbyggd diskant som man skulle klippa bort, men de verkar lite konstigt? | |
|
Hej, Jag har koaxelement fram med (men det spelar ingen roll eftersom det redan är delat i förstärkaren, så det kommer ingen diskant ur dem). Så de kan gott sitta. /Andy |
|
| Okeej får åka te BRL å köpa mig ett par högtalre.. men är det något speciellt man ska tänka på när man kopplar in dom? Är inte världsbäst inom ämnet. | |
|
Eventuellt har du dubbelt kablage till varje högtalare. Dvs dina gamla högtalare var utrustade med dubbel talspole (om din bil har inbyggd telefon, annars inte). Läs lite om denna problematik i forumet innan du köper respektive installerar högtalarna fram. /andy |
|
| Nej jag har inte dubbelt kablage. Men är de ngn som kan rekommendera några högtalre fram kanske? | |
| beror på hur mycket du vill lägga? | |
| Sök i forumet. Så hittar du flertalet gamla diskussioner och rekommendationer i ämnet | |
| Jag vet inte riktigt. Jag har fått en uppfattning att det är onödigt att lägga för mkt eftersom steget inte orkar driva så bra eller mkt. Men på BRL så har jag sett för runt 1000 lappen. | |
|
hmm,så du menar att ett billigt system skulle vara lättare att driva runt? Vill du ha ett system som spelar högt till det slutsteg du har dvs inte tänker byta ut org steget så kolla upp Kittets känslighet. på www.nardik.se hittar du under Dls ett 5,25" kitt för under tusingen som de rear ut för 770 kr/par med en realtivt hög känslighet, 93 db. Högtalare vaknar ju dock med lite effekt,så har du råd så satsa på ett bra framsystem nu o byta ut steget om ett tag. |
|
| hmm ok. Jo de låter bra. Men jag köpte ett infinity kit för 1800 kr... men de var tydligen onödigt, jag behöver inte diskanten och mellanregistret. Dom är tydligen bra som dom är... så jag tänkte bara satsa på basarna 5.25orna. Och det med slutsteget.. är det bara och byta ut det? För jag vill ha kvar originalstereon. Är det så lätt att bara byta ut det? Så att det passar till originalstereon? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.