|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 520 -01 E39 Touring med 16:9 Navi med bandare bakom skärmen men var sitter Cd-Växlaren? I vänsta facket bak sitter endast navi-läsaren, borde inte cd-växlaren sitta här också? Eller finns det ingen!?? (svettas i pannan) __ /Chrille | |
| Jo Cd-växlaren brukar sitta i vänster bak. Verkar inte som du har någon då. | |
|
Är det möjligt?!! Dumma jäklar tyskar :) Är det mycket jobb att eftermontera? Ligger kablar framdraget? __ /Chrille |
|
|
Undrar också ifall det är mycket jobb att eftermontera? Fick nämligen med en Cd växlare till min bil som jag nyligen införskaffat..( Har också Navigation i min om det har någon betydelse..) Men har man beställt navigation borde man väl ha haft cdväxlare där en gång i tiden.. ( ursäkta om jag gjorde intrång i din tråd..) MVH Kristofer |
|
|
CD-växlare är extrautrustning och således var det upp till personen som beställde bilen att kryss i denna ruta. Om jag inte har fel för mig så var en punkt på utrustningslistan "CD-växlarförberedelse" och har man detta så är kabel framdragen och då räcker det nog med att införskaffa en växlare. Har man inte denna punkt i utrustningslistan så är det nog betydligt mer jobb med kabeldragning. ___ //Ulf |
|
|
Jag har kommit på hur man eftermonterar cd-växlare när kablage inte är framdraget. Enkelt gjort faktistk. Maila mig om ni är intresserad av en lösning trots att tråden är gammal, e34briliant@hotmail.com |
|
|
Oj, VM i trådlyft ;) Bra initiativ. Men kan du inte skriva ut det direkt i tråden så att informationen finns på forumet sen? |
|
|
Absolut. Min bil är en 540i Touring från 97 och i den bilen ska CD-växlaren sitta i kombiutrymmet till vänster. CD-växlaren ska ha två kontakter anslutna till sig; en 3-polig och 6-polig. I min bil fanns den 3-poliga kabeln framdragen. Men ingen 6-polig. Den 6-poliga kabeln finns att köpa lös på BMW i 3 varianter: 65 12 8 371 809: För bilar utan Navi/TV och DSP 65 12 8 371 810/61 12 0 140 722: För bilar med Navi/TV 61 12 8 371 808: För bilar med DSP Man köper den 6-poliga kabeln man behöver beroende på utrustning. Jag har DSP så jag köpte den kabeln (165 kr på BMW) och kopplar den mellan DSP slutsteget och CD-växlaren Sen är det klart. Har man inte DSP behöver kabeln dras fram till stereons baksida dock och då är det lite mer pyssel. Vet ej om det är samma artikelnummer på kablar för Sedan-bilar men det går ju att ta reda på ganska enkelt. Kablarna säljs även på eBay i Tyskland men där är det samma pris som hos BMW och genom eBay tillkommer ju frakt. |
|
|
Grym info! Stort tack. Mycket värdefull o bra information som ja tror flera kommer ha användning för. |
|
|
Det är väl bättre isf att strunta i CD-växlaren och sätta in en Dice, Dension, el. Grom istället? Då får ni ju möjlighet att styra en iPod, eller koppla in en vanlig MP3-spelare, eller telefon med 3,5mm. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Japp. Det gjorde jag ;) |
|
|
Jag satte i en Dice historia i min men den slog ut bordmonitorn... |
|
|
Berätta mer e34briliant. Tack! Jag har inte bytt än. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jag kontaktade en firma i Tyskland (Umno-Tech) som säljer såna där Dice historier och sa vad jag hade för bil och vilken utrustning (DSP, är tydligen skillnad då). De sa att de hade en Dice-DSP adapter och en Dice Mp3/Usb dosa som skulle passa. Så jag köpte detta och monterade det enligt installationsguiden som följde med. Det fungerade men strulade lite grann; hade jag en mapp på USB-pinnen med ca 20 låtar i så valde den att spela upp 9 av dessa låtar och inte alla 20, men det gick fortfarande att bläddra från track 1 till track 20 men vissa låtar spelades då mer än en gång. Jag kontaktade firman jag köpt det av angående detta men fick inget svar. Efter några dagar började Bord Monitor skärman flimmra och tappa kraft och körde man tillräckligt länge så så dog den helt och ingen musik gick att lyssna på. Men stängde man av motorn och lät bilen stå över natten t.ex. så fungerade det nästa dag. Men efter ett par dagar så var den stendöd igen och ville inte fungera alls trots bortkopplande av batteri etc. Se även min tråd om det här när det hände: Länk Så jag demonterade allt från Umno Tech och då funkade det hur bra som helst och det gör det än idag och det här var 2 månader sen. Skickade tillbaka grejerna till Umno Tech för reklamation vilket de ombad mig göra per mail. Dock påstår dom att dom inte fått mitt paket än (2 månader) och gör således ingen återbetalning heller. Så det var ca 2 500 kr och några timmars slit för ingenting. Det jag köpte: Länk Länk |
|
|
Jag köpte en Dension GW300 och är mycket nöjd. Ser ut så här på 16:9 skärmen: Länk Ja började sedan i stället köra låtinfon i instrumenthuset i stället (inställnigsval). Mycket mer lättöverskådligt och du kan ha kartan på skärmen och ändå se vad du spelar för låt. |
|
|
Tack för infon. Du kan alltid be ebay om hjälp. Eller om du använde PayPal kan de se till att du får tillbaks pengar. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jeg kjøpte denne, og fungerer utmerket! Länk |
|
|
gorth: Betalade genom en vanlig internetöverföring och köpte inte via eBay så det är kört.. AlpinaV8: Ja, den du köpt ersätter enbart CD-växlaren och fungerar ju på DSP-bilar också. Skulle säkert fungera på min men vägs inte upp av kostnaden! Inte när jag redan betalat 2 500 kr för ingenting. |
|
|
@AlpinaV8, Det där verkar vara precis vad jag vill ha. Ingen installation, ingen kabeldragning. Bara att fylla ett SD-kort och glömma bort tills man tröttnar på musiken. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Jag köpte en CP600BMW, som Alpina V8 länkar till. Helt perfekt! Verkligen P&P. Det enda knepiga var att skruva loss den gamla CD-växlaren för att komma åt kontakterna. Sedan fungerade allting. Tack för det tipset AlpinaV8. Jag har sökt något liknande sedan jag köpte bilen 2006. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Intessant. Bra att veta! Då vet man vad man kan skaffa om man tröttnar på att byta CD-skivor :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.