AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.586

Hur bättra på dåliga torkare?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
I dagens försenade höststorm upplever jag igen att torkarna är otillräckliga. Jag troded först att det berodde på dåliga torkarblad men det blir inte nämnvärt bättre efter varken rengöring eller byte till nya blad från BMWs reservdelsförsäljning. Har också monterat "plastvingar" på torkararmarna som i fartvind trycker torkarna extra mot rutan. Lite bättre men ändå inte alls i klass med nyare bilar (jämför både med pappar BMW E46 och hyrbilar av andra märken jag kört). Torkarna går med frekvens som jag bedömmer vara som den ska.

Jag har några misstänkta kandidater som kan bidra:
- Min bil är en E36 cab och cab har ju förstärkt tjockare framruta och kan det spelar roll?
- Jag tvättar bilen med schampo som innehåller vax - kan det vara vax som sitter kvar på rutan och försämrar torkareffekten? I så fall borde det ju bil bättre då vaxet slits bort men hur hårt fäster detta vax på bilrutor? OCh vad tar man bort det med? Det är ju lite svårt att det inte rinner schampo över framrutan då man tvättar hardtoptaket.
- Är det fjädrarna som håller torkararmen mot rutan som är trött men i så fall borde väl plastvingarna hjälpa av det i högre hastighet?

Någon med tips på vad som kan vara boven eller har andra förslag på förbättringar?

Jag upplever också att fläkten har svårare att av-imma framrutan på min cab än på andra bilar och jag misstänker att det också har med det tjockare rutglaset att göra (trots högsta läge på fläkten och AC på).

Liknande erfarenheter och tips på lösningar?

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har behandlat min framruta med Rain-x, inköpt på Biltema, och behöver knappt använda torkarna längre.

Så mitt tips är; rengör rutan ordentligt, behandla med Rain-x.
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
Jag brukar ta Yes och vatten och gnida in framrutan och gummit med.
Då blir man av med trafikfilmen som blir på rutan.
Häller även i en skvätt Yes i spolarbehållaren också.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det så att det tar någon sekund för rutan att "klarna" efter att torkaren passerat?

Vaxschampo brukar lämna en konstig hinna efter sig, prova att föröka få bort den.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har alltid haft problem med min 3.0S att torkarna inte torkar rent ordentligt!
För många herrans år sedan köpte jag på en biltillbehörsaffär kromade fjädrar som krängs på torkararmen. Dessa ökar trycket mot rutan och numera torkar det lika bra på den bilen som på mina andra bilar!

Per L
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
ulfem: yes funkar till allt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.