AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.413

hur många av er kan tänka sig köpa en gammal taxi?

bara allmänt nyfiken....hur många kan tänka sig köpa en f.d taxi,vi säger tex en 2-3år gammal bil?

behöver inte vara just av märket bmw....

jag menar visst har dom rullat långt men mkt bör vara bytt & bilen är ju välservad med tanke på att den MÅSTE rulla...
pengamässigt är det ju en ganska bra affär eller?
bara man vet det den dagen man själv ska sälja den.
vad tycker ni?
mvh
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Ser inget negativt med om det är en fd taxibil.
Oftast är det ju egenföretagar bilar,som servats och är väl omhändertagna av ägaren.
Inte många som vanvårdar sina taxibilar,då det ändå är deras levebröd.

Jag hade nog kunna tänka mig att köpa en taxi..

De är välservade sen det faktum att dom gör väldigt få kallstarter med en taxi är ju bara positivt.
pr
296
produce1
540/6 touring-95
Skulle lätt kunna köpa en gammal taxi är ju många som åker runt i såna utan att veta om det ens & klagar inte;)
Taxibilar är oftast automatare, och om den inte är bytt på en bil som gått
35-40.000 mil så får man ta med i beräkningen att den kan behöva bytas eller renoveras. För övrigt så håller dom för åtskilliga mil mer.
Jag skulle inte köpa en taxi, dom har gått långt och dom servas inte alltid på auktoriserade verkstäder. Slitdetaljer tas ofta från skroten.
Sen vissa bilar håller inte för hur många mil som helst.
SAAB har exempelvis bara en 2-årig drivlinegaanti, det finns skäl till det...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Landsortstaxi: JA
Storstadstaxi: ALDRIG
Skulle inte kunna tänka mig det, inte pga. att bilen är en taxi utan pga. det (oftast) långa miltalet samt att det är automatlåda... =)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
handlar ju om priset är därefter samt vilken bil det är.

tex den 535dM som går som taxi i stan hade jag kunnat tänka mig köpa under marknadspris när den gått 20-30k mil..

men jag tror att de taxibilar som är fina och värda att bevaras köps upp av åkarna själva, att användas privat.
hej
ok....som jag sa bara allmänt nyfiken,jag själv skulle också köpa en f.r landsorsttaxi,men inte som någon sa storstadstaxi.....anledning till tråden är som sagt nyfikenhet & olika åsikter....då en vän till mej köpt en volvo v70 f.d taxi....han tejpa för milantalet då han visa bilen för mej & hade inte en tanke på att det va en gammal taxi....skinn & allt såg mkt bra ut...
mvh
Jag kan lätt tänka mig att göra det, men helst då av en mindre åkare och direkt av honom.

inte efter 3 rundor på blocket, för att andra skall tjäna pengar på denoch skapa ett pris som den inte är värd.

En gammal polisbil kan jag också tänka mig.........
ok,ja jag menade också direkt av han/hon som kört bilen & vet allt om den....en gammal snutbil?....på äldre volvo v70 har dom den "snygga" helskinn bak & halvskinn fram...:)..men visst,inget fel på det heller,går ju att byta ut & dom bilarna är också servade ganska bra.
mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Polisbilar brukar se rejält trötta ut när de säljs och dessutom så har de som det skrivs ovan ibland en rätt jobbig inredningskonfiguration modell plysch fram och vinyl bak. Dessutom så är de ofta fulla av skruvhål efter utrustning. Nja, för att jag ska åka farbror Blås gamla åk så måste det vara rejält billigt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
nu tänker ni på målade bilar.
Länsman har en mängd vanliga bilar också.

Och inte bara volvo
Har haft flera gamla taxin och dom har varit kanonbilar. En Nissan Bluebird -87 hade jag i 9 år. Gammal stockholmstaxi och gick klanderfritt hela tiden. Så titta lite på skicket bara.
Ho
191
Hool
525i Touring -92
325i Touring -89 Mtech II
Taxibilar byts ut löpande och går 3-4 år innan de säljs..

Skicket är viktigare än milen.. Köp även av rätt åkare.. En del kör tills det rasar.. En del skämmer bort bilarna..

Kostar pengar om bilen står förtuom reparationer så de brukar vilja hålla ordning på dem..

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag har ägt en gammal taxi för många år sedan.
En Volvo 740 1990 aut. Hade gått som taxi i Stockholm i några år.
53.000 mil hade den gått när jag köpte den. Inte en rostfläck och fortfarande
fräch inuti (grå textilinredning). Däremot var lackeringen på taket solblekt utom
där taxiskylten suttit så det såg lite lustigt ut.

Jag körde c:a 3500 mil med den innan jag sålde den vidare.
Den började läcka lite olja mellan motor och växellåda strax efter jag köpte den.
kostade 3000kr att fixa vill jag minnas.

Jag skulle inte tveka att köpa en fd.taxi bara priset är riktigt rätt.

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.