|
|
|
|---|---|
| Vid byte av spegelglasen i ytterspeglarna, finns det något särskilt knep? Är det bättre att dra/bänna i ytter- eller innerkant? Vill inte gärna dra sönder något fäste inne i spegelhuset. Ska man spruta in lite 5-56 innan för göra att det glider lättare, eller är det bara att öka kraften? | |
|
Stick in en liten skruvmejsel i underkant på spegelhuset och pilla "kugghjulet" åt höger eller vänster - kommer inte ihåg riktigt. Håll handen under då spegelglaset lossnar! /Magnus Orsaken till mitt nick:Länk |
|
|
Om det handlar om en standard E39-spegel ska man först vika in spegeln inåt (och uppåt) med elmotorn så långt det bara går så att springan på utkanten blir som störst. Sedan går det oftast att få loss spegeln med fingrarna, man trycker bara ut den. Om det inte funkar går det bra att använda en trälinjäl eller dylikt fast först ska man tejpa för plastkanten för att inte skada den i onödan. Vill du ha en instruktion med bilder kan jag maila den till dig. Andra speglar (E34, E39 M5) har en låsanordning i underkanten istället vilket gör det hela lite enklare Länk //Alexx |
|
|
Jag antar att det är en standardspegel, dock är det den fotokromatiska varianten, alltså med automatisk avbländning. Tittar jag på min nya speglar ser jag ju något som kan tolkas som "kuggar" som går att putta på varpå en ring vrids runt, men den verkar inte lossna eller så. Så, alexx, du får gärna mejla mer ingående instruktion till mig på "bfjohansson@hotmail.com" |
|
| Efter lite pillande med mina nya speglar har jag nog fattat det hela. Det verkar bara vara att skjuta kugghjulet lite åt sidan så lossnar spegeln. Precis som a30cabbe beskrev. Kan det vara så att det helt enkelt skiljer mellan de kromatiska glasen och de vanliga? Ska prova detta i morgon när det blir ljust. | |
|
frejo: Det skiljer på de olika speglarna. Du har inte standard glas utan betydligt dyrare electrochrome glas. Var köpte du dina och får man fråga vad du fick betala? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag köpte mina av en herre som bytt sina glas mot de vanliga glasen. Han tyckte inte om de avbländningsbara. Vad jag betalade är väl en sak mellan han och mig men det var i alla fall lägre än de 7000 BMW ska ha för ett par. Men de var ju å andra sidan inte nya, några fina repor på den ena och lite lite oklar. Men i relation med mina gamla som var helt usla så är detta ett rejält kliv upp. Om du letar efter nya rekommenderar jag ebay.de, där finns de flera av dem för priser mellan € 50-150. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.