AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
918

Skilnader mellan årsmodeller

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej alla.

Efter lite frånvaro så är det väl dags för en liten undran. Har ev fått reda på en fin 750 -94 som jag ska titta på till veckan. Vinröd ska den vara, beige skinninredning, o den ska ha stått i varmgarage i några år.

Min undran är kanske lite onödig så, men jag undrar vad som är de största skillnaderna mellan -88 och -94áns E32?

Så jäkla dumt att köpa ännu en tolva, men det är svårt att motstå. Ja, ni vet ju hur det är, man får det där leendet o sen är man rökt.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej Ronny!
Rent visuellt så flyttades oljepåfyllningen till framkant till mitten bakom fläkten och har för mig att Pentosin kärlet såg annorlunda ut,sen är det väl ett annat electroniksystem och andra boxar vilket gör att det inte funkar så bra att switcha spjällen mellan 88:a och 94:a.Under den perioden här på forumet som det skulle renoveras spjäll till M70 så testade jag och salig Paap tillsammans med salig Svardska (som satt inne med ett gäng spjäll av blandade årgångar) och en del av de tidiga ville inte riktigt lira med min 92:a och Paap var inte heller nöjd med en del av de äldre(han hade väl en 91:a om jag inte minns fel).Däremot så funkade mina 92:or alldeles utmärkt på Svardskas 88:a.De äldre hade dessutom ett annat Bosch nummer.
Per på ECP har även nämnt att EDC skiljer på nåt sätt men har själv ingen koll på vad.Just de,svärdet ska vara lite annorlunda med tanke på att M73 med e38 var på gång och att någon här på forumet hävdar att det levererades e32 på slutet av sin tid med M73 motor.
Kan bli en kul tråd och väntar bara på att J.L, Maverick och kanske t.o.m KRAFTWERK dyker upp.
Slog mig nu att Jag hade tändkablar av märket Behru.
Mvh Dic.

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Tack för det svaret.

Ja, jag vet ju att elektroniken skiljer sig rätt kraftigt. Ska bli riktigt kul att kolla upp bilen.

Måste säga med att jag saknar Paap och Svardska, pratade mycke med dom, o hade turen att träffa Paap med.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Invändigt skiljer att askkoppen är i ädelträ, det tycker jag är rejält mycket snyggare än de tidigare. Insprutningen är Motronic 1.7 istället för 1.3. Även trälister med intartia verkar vara vanligare, vilket också är snyggt.

Hur menar du med att det är dumt att köpa en tolva till? Man kan ju alltid ha en till :)
För övrigt, vem har flest 750 E32?

Den färgkombinationen du hittat är ju väldigt snygg, hade jag gärna haft...

/Mats J
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Dumt o köpa tolva? Ja, vettigt är det väl inte......

Har kollat runt efter bilder på e32 med den färgen, men hittar inga alls. Om nån här vet var jag kan hitta?

Har en kompis E32 750 med CSI motor i garaget med, ser helt ok ut med två, o en tredje där blir ju än bättre. DET ska plåtas. Tre olika färger med på dom. Ingen är svart av dom.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Denna är väl vinröd?
Länk
Om du ändå lägger upp bilder så ta några på CSI motor i 750 också.

/Mats J
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag kom på att 4-kolvs bromsok fram blev standard på 750 också.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.