AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.810

Försäkringsfråga kollision

Sida 1 av 2
Ro
2
RobertCh
335 coupe, 2007
Hej!

Jag undrar om en grej med tanke på att jag aldrig har varit med om någon sånt här tidigare. Jag körde in i en tjej när jag va på väg hem från jobbet. Olyckan inträffade vid ett röd ljus där hon tvärnita och jag oxå men råka köra in i henne!! Skadan var väldigt liten, hennes registrerings skylt är lite tillbucklad och hon fick sig JÄTTE lite skadar på lacken lite till höger om skylten med andra ord väldigt liten skada! Min bil, min registrerings skylt är tillbucklad oxå, samt att fronten där mellan dom 2 grillarna är tillbucklad samt att grillen har spruckit och lite små lack skadar vid fronten, inga större skadar egentligen..

Min bil är NY det är en 335ci! fick den 31 augusti förra året, och den är helförsäkrad, jag vet att denna kollision är mitt fel och att jag kommer få ta smällen, men jag vill gärna höra vad ni har att säga oxå hur jag ska gå till väga med allt och samt vad som är billigast, jag vet inte vad hon har för försäkring ännu men hon ska ringa mig senare idag! Vill bara inte bli blåst! :S

Sen har jag precis för 1 vecka sen fått tillbaka min bil från Ditec, jag behandlade lacken, kan jag gå tillbaka till dom och få det gjort igen omd et finns nån sån garanti eller något?

Vad kan jag förvänta mig att få betala?
Täcker min försäkring kostnaderna för denna sortens olyckor?

Tar gärna emot Tips och Förslag på det som har hänt! vill som sagt betala så lite som möjligt och vill inte att försäkrings bolaget ska blåsa mig eller att den där tjejen ska blåsa mig eller nåt, med tanke på att detta aldrig hänt mig innan!!!

Tack på förhand
/Robert
För det första kan ju hon knappast blåsa dig då du ensam bär fullt ansvar för allt. Vad hon har för försäkring är helt ointressant då det är din som ska ta hela smällen. Sen går det vad jag vet inte påverka vad priset för dig blir, du får betala självrisken helt enkelt.

Ditec behandlingen ska vad jag vet försäkringen också betala, men du måste säga till försäkringsbolaget att bilen har blivit ditec-behandlad såklart.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag jobbar på Ditec......

Bara att lämna in bilen på närmaste ditec-center så fixar dom det..snacka med ditt FB... Det blir "ditec efter lack" heter de..
Hennes skada går på din trafikdel en självrisk.
Din skada går på din vagnskadedel en självrisk.
Alltså två självrisker bara så att du vet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Trafikförsäkring har vanligtvis inte självrisk så vagnskadan blir det som kostar för dig.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Räkna kallt med 5-till 7000 kr för din vagnskade självrisk, dem första 3 åren är har man "gratis" vagnskdeförsäkring men självrisken är högre än vanligt.
max 1000 kr för hennes bilskador genom din trafikförsäkring.

Mpower
Ro
2
RobertCh
335 coupe, 2007
Tack för era svar!

Fick veta det jag ville

mvh / Robert
Alltså kör man på nån så täcker ju ens trafikförsäkring den andres självrisk? Alltså betalar man inte självrisk åt den andra. Bara sin egen vagnskade självrisk? Så funkade det för mig iallafall när jag placera min silverado i sidan på en focus... Min försäkring täckte deras självrisk och jag fick inga skador på chevan så jag orkade inte ta det på vagnskadan... Kostade mig inte en krona. Har jag fel så har även mitt försäkringsbolag det...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
JohanT: du hade ingen sjr på din trafikförsäkring helt enkelt hade du haft 1000kr i självrisk så hade du fått betala det för den andres skador+ din sjr för vagnskada om du velat använda den.

Man betalar sin egen självrisk för den andres skador, inte motpartens självrisk för dennes skador :-)

Mpower
Vilka bolag har en självrisk på trafikförsäkringen? Har aldrig varit med om det...
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
folksam och vissa länsbolag det finns fler minst 5 utav 20 bolag har 1000 kr självrisk på trafikförsäkringen.

Mpower
Där ser man... Man lär så länge man lever :) Trygg Hansa har då inte det, så mycket kan jag säga :)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Helt sant ,jag har tro det eller ej jobbat på trygghansa och just vilkorsmässigt ligger dem bra till på dom flesta försäkringarna, även bil :-)
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
betan
Det är kanske det ända som är bra med trygg också.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Master : När jag jobbade där var 95 % av kundarna nöjdare och mer positiva efter en skada än innan skadan,självklart att det finns missnöjda kunder men färre där än på många andra bolag...
Eller vad menar du med det?

Mpower
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Efter att ha jobbat åt trygg med plåt så vet jag om underökningen du syftar på men statestik kan man ju vrida till så den ser bra ut.
Om trygg var så bra varför tappade dom VAG då till LF :)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Är du helt säker på det ,att vag gått över till LF.
När jag slutade för 5 månader sen var det Trygg hansa som hade hela VAG även på audis hemsida är tryggamil försäkring som gäller fortfarande.
Lf är uppdelade i 20 tal olika bolag så det blir jobbigt att ha en märkesförsäkring som är bunden med alla separata bolag.
Undersökning var gjord av något konsumentverk shoofräs har jag för mig ganska oberoende.
Som sagt jag har ingen anledning att försvara bolaget på något sett men vet att dem jobbar för att kunderna ska vara nöjda och vilja stanna kvar.

Mpower
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
Ja det är LF som har HELA VAG det var inte pga av nöjda kunder dom trygg tappade det snarare tvärtom.
LF gäller ju bara på nya bilar så merparten är ju kvar i trygg det blir ju en övergång på 3år typ.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Länk
Länk

Här är 2 länkar som säger annat,Du kanske har ett ett eget länsbolag med märkesförsäkring för vag men LF har inte det.
Visa gärna med länk vad det står att länsförsäkringar har VAG s vagnskadegaranti.
ursäkta off topic i tråden men blir förbryllad av påståendet från master som det inte går att verifiera med google ens....

Mpower
ma
168
master
Audi A3 2,0TQ
betan
Jag skickade powerpost till dig.
ep
34
epson
535dAT -05
sorry, mer off topic.

Länsförsäkringar har vagnskadegarantin för Audi, VW, Skoda, Seat och Porsche. Gäller alla nya bilar registrerade från 080101.

Så är det.

Och..... en länk till er som tvivlar bara för ni inte hittar info på nätet.
(scrolla ner en bit) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.