AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.449

540iA e34 Strulande växel låda.

54
31
540Pata
540iA -95
Hejsan !

Har ett litet problem med min växellåda i min 540iA det är en 95a och altså inte lådan med plastkulor.

Symtom : Efter kickdown och jag har lättat på gasen så ligger den kvar på riktigt höga varv kasnek 10 sekunder innan den växlar upp till jämn växel igen. Händer varje gång.

Även backen strular när det startas förstagången på mogon/dag, lägger i R och tar ett bra tag innan backen läggs i.
Har fått tips att byta olja i lådan men jag tvekar stenhårt på att en ny olja kan "laga" felen.
Är det ras p ågång ? kan den lagas via en renovering ? vad kostar nya lådor.
Vad kostar en renovering om det skulle hjälpa och ge mig gärna ett tips på ett bra ställe ni har vart på i stockholms trakten.
Hjälp gärna till med råd och vad ni tycker jag skall göra.
Bilen står ju avställd för tillfället under vintern och vill gärna få den rullande felfri till våren så om en ny låda alt. renovering skall göras så händer det i veckan.

Tack alla på förhand

MVH Patrick
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det första "symptomet" låter som en normal adaptiv funktion för kickdown. När man trampar kickdown med knappen i A-läget skiftar styrboxen från ekonomiprogram till sportprogram. Den ligger sedan kvar på sportprogram i just ca 5-10 sekunder efter att du släppt gasen. I samband med att den går tillbaka till ekonomiprogram igen växlar den upp igen. Det är så en adaptiv låda fungerar, den växlar mellan körprogram ekonomi-sport-vinterprogram momentant beroende på pedalröreler och hjulspinn.

Samma sak ska ske om man snabbt trampar gasen i botten UTAN att nå kickdownläget. Styrboxen skiftar från ekonomi till sportprogram och växlar ner två steg precis som vid kickdown. Detta kallas kickfast och nu är det hastigheten på pedalrörelsen som avgör. Samma sak som vid kickdown, 5-10 sek efter kickfast går den tillbaka till ekonomi och lådan växlar upp.

Att just backen tar lång tid på en 5HP30 när den är kall beror på lågt oljetryck till backens koppling som behöver högre tryck än framåtkopplingen.
Att det sker lättare när den är kall är för att viskositeten är högre då. Lågt oljetryck kan ofta bero på igensatt/skadat filter (när byttes filter?), hög viskositet (dålig eller fel olja), fel på tryckregleringen (trycket ska upp vid kallstart) eller att den beryktade plastkulan tillfälligt satt sig mellan undre och övre ventilhalvorna. När är bilen tilverkad? Kulan i fråga slits bra på lådor tillverkade fram tom 4/95. Oavsett vad, sitter sannolikt felet i ventilhuset och då behöver lådan INTE demonteras eller totalrenoveras. Tro inte på en renoverare som på rak arm säger att lådan behöver bytas för detta symptom.

molle
54
31
540Pata
540iA -95
tack för svaren ! grymt bra.

Lådan är dock Utan plastkulorna (det är en 95a med endast Sport och Automat i knapp alternativ, Jag vet inget om filter eller när olja byttes, dock vet jag att det är BMW original automatlåde olja då det låg 2 fulla i bagageluckan vid inköp.

Tror du fortfarande på filter ? isåfall byter jag olja samt filter med en gång.
Me nkanske kan va annat fel på en låda utan kulor (kan ej namnen på dom)
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Även den adaptiva lådan med A och S har samma plastkulor och dessa 94:or och tidiga 95:or tom 04/95 drabbas förr eller senare av nersliten plastkula i nedre ventilhuset. Är den tillverkad före 05/95 är det för tidigt att utesluta plastkulan.

Börja med att kolla oljenivån, kolla hur det ser ut i tråget och byta filter. (På det gamla filtret finns datummärkning.) Hjälper inte det, försök hitta en automatlådeverkstad som kan felsöka och plocka isär ventilhus. Vissa större "standardiserade" verkstäder som sysslar med lådor erbjuder tyvärr nuförtiden bara utbytesventilhus för ett antal tusenlappar även om det är del i det för 100 kr som behöver bytas.

molle
54
31
540Pata
540iA -95
Okej, men jag börjar med att byta filter och olja ?
Hur mycket olja ska ner i lådan ? som sagt en 95a utan vinter läge på knapp alternativ. Vad heter min växellåda ? så jag kan gå till BMW och köpa delar.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag kapar denna tråd helt ogenerat. ;-) Min E34 540iaT -95 saknar backväxel helt och hållet. Ventilhusknas? I övrigt fungerar lådan ok. Endast "S" och "A" lägen.

---
Going sideways.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
5HP30 men på BMW ser dom på regnummret vilka delarna är. Köp några extra torx till tråget. Nästan ofrånkomligt att inte dra sönder några skallar.

Kolla om identifikationsskylten på lådan är svart eller grön. Är den svart ska det vara Shells olja. Är den grön ska det vara Essos olja. Skiftet är just kring 95-96 och jag tror det är Shells olja i den. Bägge oljor finns hos BMW.

Kolla nivån först innan du börjar tömma. Är den låg kan du börja med att toppa och se om det hjälper.

5.5 liter går det i, men lägg till en liter för spill.

molle
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
spiidfriik: Hur gick till när det hände? Har det kommit successivt eller plötsligt? När är bilen tillverkad?

Sannolikt är det plastkulan som satt sig på fel ställe i ventilhuset eller så är det A/C trumman som sprängts. Båda saker kan hända på bilar tom 04/95 med fel tryckregleringskolv. Jag har tom sett den förstärkta backtrumma som kom 10/94 sprängd på bilar där inte kolven uppdaterats.

molle
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det vet jag tyvärr inte. Ägaren före mej köpte den med denna defekt och han har kört ca 2000mil. Jag köpte den för ett par veckor sedan och har kört ca 200mil. Gäller att tänka sej för när man parkerar bara... =)
Vet heller inte när den är tillverkad, ska kolla upp det.

---
Going sideways.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Tillverkad 1994-07.

---
Going sideways.
54
31
540Pata
540iA -95
Sådär, bytt filter och olja i lådan idag, vart lite jobbigt då den är avställd och var ju självklart tvungen att jobba upp ett olje tryck innan jag tänder motorn.
men nu går backen i på Direkten vid kallstart. Ruggigt tack för all hjälp då bilen kanske är på g i ett byte nu !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.