AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.005

Olja till turbo, dålig cirkulation?

ma
14
mahoney
318is-94
tjena håller på att turbokonvertera min 318is och drog igång bilen utan att koppla tryckrör för att se om turbon snurrar å att det går olja runt. Och då tog jag olje returen la den i en behållare för att se om de kommer någon olja, Och det gjorde det efter någon minut fast det rann inte för fullt utan bara lite ska det vara så??.
Tar olja från oljetryckkontakten på oljefiltret.
Undrar även hur mycket det ska blåsa ur kompressor huset höll handen för vid 1200rpm och de blåste knappt något. Om jag håller för helt så ska väll wastgaten öppna fast motorn går på cirka 1500rpm??.
Möjligt att det läcker lite mellan turbon å grenröret blir det då en drammatisk mindra snurr på turbon?? tacksam för svar MVH

ma
14
mahoney
318is-94
Är de ingen som kan hjälpa mig??ska turbon stå still på tomgågnen??

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är inte enbart varvtalet som sätter fart på turbon. Det passerar mycket mer avgarser genom turbinen om du trampar gasen i botten vid 1200 rpm än om motorn går obelastad vid samma vartal, så just det är nog i sin ordning. Däremot att det dröjer minuter innan det kommer olja låter mindre bra. Jag vet inte vilket flöde som skall råda genom lagringen, men prova att ta loss tryckledningen och se om det kommer olja direkt där.
ma
14
mahoney
318is-94
ok var lite orolig att den stog still..men de med oljan är i sin ording nu blev bättre efter att den gått en stund. A då var de bara tryck rören kvar :)

ku
48
kungshult
320 M-sport -04
Super seven med BMW drivlina.
klart inte turbon ska stå stilla på 1200 rpm på motorn. särskilt inte när tryck sidan inte är monterad. turbon bör då snurra ca 9.000-15.000 rpm

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Polarens HX35:a stog också still vid uppstart av hans M20B23:a, men efter några mil så ville den också snurra på tomgången, lite seg startad och värt att tillägga är väll att den var i bra skick och igenom gången.

Du kanske har mastodont oljetryck, och då kan jag förstå att turbon inte snurrar på tomgången, vad har du för dim. på slangen? Har jätte högt oljetryck och ingen reducering så påverkar det ju också spoolupen.

Mvh
ma
14
mahoney
318is-94
Vad menar du men mastodont olje tryck..??har 17mm på olje retur å vanlig sån stålomspunnen på tillförsen vet inte vilken dim men inte många mm.
Kan tilllägga att ibland så snurrar den och ibland inte..brukar snurra efter att du varvart upp lite å släppt. Kan de vara att man har stor turbo. har sån (kinaturbo)

När jag ändå håller på så undrar jag om det är OK att koppla dumpvintil,btr,turbomätare till en och samma nippel. allså med t-rör.

Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Ja alltså Holset HX40 tex rek. 2.5mm strypning. Hade 6kg fullgas med vanlig stålomspunnen slang, och det är ju inte bra, kring 4kg från 1000rpm och upp.

Mja koppla hur du vill, spelar ingen roll alla har ändå olika åsikter jag skulle dock inte göra det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.