|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vår nyinskaffade 525 -89, planad, portad och vassare kam som vi håller på att bekanta oss med verkar dra lite olja. Har gått ca 24500 mil. Verkar dra ungefär 1 liter olja på 350 mil (jaja med en del entusiastisk körning). Har en Saab 9-5 som bil 2. Drar INGEN olja trots snart 19000 mil. Är en liter på 350 mil katastrofalt illa eller tom normalt? Hade en gång i iden en 320 -77 som drog 3 liter på 50 mil :-) Mvh Janne | |
| Inte oroväckande mycket nej....Kolla dock så den inte läcker olja från trågpackning osv... | |
|
Undersidan av motorn är torr. Ventilkåpspackningen är dålig. Ena sidan av motorn är blöt av olja. Mvh Janne |
|
|
lappjanne>>>>Tja,för mig låter det som att du har hittat mycket av orsaken till oljeförlusten... Mvh Janne,"lappjanne2" ;) |
|
|
Tjenare! Det är sant. Men det är ju svårt att veta hur mycket olja som försvinner genom ventilkåpspackningen. Men motorn är BLÖT på ena sidan så du kan ha en poäng. Jobbar så mycket o har knappt sett bilen i dagsljus än. Men det ser inte ut som att det sitter en massa saker ivägen om man ska byta den packningen. Det är positivt! Sedan ska jag erkänna att jag har dragit till 6500 varv ett antal gånger (kunde inte låta bli) och det är väl inte optimalt för oljeförbrukningen ;-) Mvh Janne |
|
|
lappjanne, jag är ganska säker på att runt 50% beror på läckaget, vet många som har M20B25 motorn med ca 25000-35000mil körda och de brukar kunna förbruka ca 1l olja på ca 700-1000mil. Hård körning dubblar med lätthet oljeförbrukningen också, men enligt BMW så tillåts m20 motorn ta 1l per 100mil innan renovering är nödvändig eller andra åtgärder. (Detta är ingen skröna som många tror utan står i instruktionsböckerna). |
|
|
Ok...då kan jag känna mig fullständigt lugn. Vad jag förstått så har BMW bl a tunnare kolvringa för att minska friktionen i motorn? Och då kanske det lätt slinker med lite olja när man varvar högt. Hon går ju verkligen kanonfint så jag har svårt att tro att det skulle vara något större fel på motorn, och det finns ingen blårök ens vid ordentligt pådrag. Mvh Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.