|
|
|
|---|---|
|
Jag har en A5S310Z automatlåda i min 523:a. Har bytt olja och oljefilter. Carlson Bil i Örebro har äntligen börjat sälja Esso LT oljan per liter. Ju det jag undrar är om man kan reglera växellådans växlingar beroende på hur mkt olja man drar i växellådan. Det jag funderar på är att få min växellåda att växla så tidigt som möjligt upp i växlarna. Och så kall som möjligt för jag kör mkt stadskörning, korta sträckor och motorn hinner kylas ner mellan körningarna. Jag har ju märkt hur stor skillnad det blir på växellådan och jag får tidigare växlingar i körningen om jag kört bilen i en halvtimme då växellådans olja har fått upp temperaturen. Ja min fråga är om jag då kan till exempel dra i mer när lådan är kall, sen så kan lådan få upp lättare trycket och mängden olja snabbare för att åstadkomma en växling?? Funderat på det här och det känns inte helt omöjligt..... Någon som vet om man genom mjukvara och någon slags uppdatering kan optimera min växellåda för att åstadkomma tidigare växlingar?? tack snälla för svar! | |
| Du kan inte reglera växlingarna med oljemängd utan den är fast och bör inte ändras på! | |
| Någon annan som har ett mer hoppfullt svar??? Det måste finnas skillnader mellan mer olja än normalt i lådan och mindre olja än normalt i lådan.. aldeles för lite gör ju att lådan inte går alls och för mkt gör att den inte går... men nu skackar vi mindre mängder. | |
| den växlar senare "varvar" mer när den är kall för att momentet "vridet" blir mindre vid högre varv= mindre slit på vxl lådan.M | |
| Undra om hasso vet :) | |
|
Det går inte att påverka när växlingarna sker genom mängden olja. Är det för lite olja drar pumpen luft, tappar oväntat trycket och den växlar inte alls eller kan tom hamna i "friläge" för att kopplingarna slirar (= slitage). Är det för mycket olja blir det skumbildning = luft och den kan på samma sätt oväntat tappa trycket av och till. Att variera mängden oljan mellan dessa min och max påverkar inte alls trycket eller växlingarna. Sedan är det förresten inte trycket som påverkar när växlingarna ska ske utan endast hur mjuka de blir. När växlingarna ska ske bestäms av en kombination av varvtalsgivaren i lådan och motorlastsignal. För att ändra växlingspunkter krävs en annan mjukvara. Det finns företag som säljer det. När lådan är kall finns ett kallstartsprogram som styr så att lådan växlar senare. Detta kopplas ur ca 3 min efter start alt när man passerar en viss hastighet som är kring 40-50 km/h. Därefter är växlingspunkterna samma som för varm låda. molle |
|
|
Växlingspunkter, annan mjukvara?? Är det möjligt att få tag i till en äldre automatlåda? Skulle nämligen gärna försöka göra något åt den höga (1,3-1,4) förbrukning som stadskörningen ger, samt även i farter runt 80 km, nålen går sällan under 2l/mil! Däremot på motorväg klarar jag mig på 0,95-1,0. Är med stigande ålder mindre gasglad än tidigare i livet! Tacksam för info om nämnda företag, molle mvh/Gunnar |
|
|
Tack för det långa svaret och klara förklaringen. Min bil har ju gått 30 000mil nu. Har haft den sen 20 000mil. Filtret i växellådan stod det på 20/06/1995. Så det innebär att oljan i växellådan eller filtret aldrig har varit bytt sen bilen var ny. Visst bytte jag olja men fick väl inte ur mer än cirka 3.5 liter vilket inte är all olja. Den såg ganska svart ut. Undrar om min olja har blivit så taskig i och med att bilen har gått så mkt och att det nu har gjort att stackaren är så seg att hamna i det här sköna inställning att växla till högre växlar tidigare. Min olja kanske är totalt slut, känns som att den ska kunna bevara sin färg och genomskinlighet fast den gått i lådan 30 000mil. Det är ju ingen motorolja att den ska bli svart. Känns som att mitt kallstartprogram går ur inom 5 min. Växlar i övrigt bra och tycker jag normalt och mjukt. Men efter 20-30 minuter känner jag en förändring igen och då blir den sådär underbar... Undra om någon har koll på när växlingarna ska ske. Vid vilka farter.. ettan? tvåan?? trean?? fyran?? och femman?? Då kanske jag skulle kunna följa upp det och jämföra.. |
|
|
Ja undra om någon har koll på dom där mjukvarorna för växlingspunkter? Något företag namn??? eller någon hemsida man kan läsa om det.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.