AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.289

rattlås, tändningslås e34, vilka årsmodeller är samma?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Mitt tändningslås havererade för ett tag sedan på min 525 -92. Har nu hittat vad felet är och det är inte låscylindern utan den aluminiumstaven som sitter innanför tändningslåset som gått av. Dvs den som petar upp rattlåset samt går ut i elbrytaren för tändning mm.

Denna del går enl. BMW inte att köpa lös utan jag måste köpa hela rattlåset för ca 1200kr med brytbult för montering... Var på skroten igår och fick tag på en sådann alustav men den passade inte. såg inte lika ut. Någon som vet från vilka årsmodeller som denna passar??. Någon som vet om jag kan ta hela rattlåset från den 535 som finns på skroten och använda den staven som är från den bilen?
Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Det borde vara samma på dem. Jag hade ett lika dant problem i sommras, jag köpte ett nytt. Det var lite bökit att ta bort de gamla, skulle inte göra mig besväret att plocka bort ett gammalt och sen byta. Det kanske också är slitet och att riskera att få göra om jobbet igen, köp ett nytt.

Kendy
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Det lustiga är att pinnen som sitter i inte är samma, hade den varit det så hade bilen varit igång nu. Helst skulle jag vilja få tag på en pinne som är samma så slipper jag ta bort rattlåset, ett alternativ är ju att köpa nytt på bmw, dvs hela rattlåset för 1200kr för att få pinnen som är trasig.. känns bara som det blir lite dyrt för en aluminium pinne. Det är inte så att rattlåset är slitet utan bara att skiten gått av.. troligtvis något fabrikationsfel..
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vet inte om du har löst det, men BMW har använt olika tillverkare för rattlåset.
Från januari 95 infördes immobilizer så då ändrades utförandet, i övrigt har det sett likadant ut hela tiden.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sT
114
sTriKe
740iA -00
M5 3,8 -92
Subaru Legacy 3.0 -08
Nja inte riktigt det är tydligen skillnad på airbag eller inte också.
hadde samma haveri som för dig i höstas fick tag på ett begat rattlås ifrån en bmw utan airbag det passade inte efter som jag har airbag på min ,
Det ser något anorlunda ut och passar sådeles inte.

detta var det som satt i min bil Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Fick tag på hela rattlåset på skroten.. Bägge bilarna utan airbag, med olika "pinnar" så dom ser inte lika ut. Bilen är igång nu iallfall och jag hade turen att bilen jag tog rattlåset från hade ingen brytbult monterad och jag gav endast 70kr för allt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.