AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.297

Vilken service ska göras?

ak
19
akoi
316i Compact-95
Hej..nybliven 316i compact -95 ägare som dessutom är min första Bmw,köpt för att vara vår andra bil.
Den har gått ca:14000 mil och är i gott skick.
När man slår på tändningen så syns en klocksymbol med ordet inspection bakom dessutom lyser en gul och en röd lampa,dessa slocknar när bilen går igång...Vad är det som behöver göras ?

Ratten står snett ,kan det ha å göra med att en spindelled blivit bytt tidigare,dessutom upptäcte jag att två sommar däck var lite slitna på insidan..
Hjulinställning??

Vad tror ni,, var 20 000 kr ett bra pris för den,inga rostangrepp vad jag sett,tröskelmassan har släppt lite i framkant.Lite orolig tomgång ibland men annar inga större problem....
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
klocksymbolen betyder väl att det ska bytas bromsvätska... men om batteriet varit urkopplat stämmer väl inte denna riktigt alltid... Gul och röd lampa betyder väl att det är dags för service. Kolla i serviceboken för att se vilken typ det är dags för.

Och kylarvätska. Det brukar vara varannan bromsvätska och varannan kylarvätska.
ak
19
akoi
316i Compact-95
ska oljebyte ske först när oilservice lyser eller som nu när det är en klocksymbol med inspection efter + gul o röd lampa?

Förbrukningen ligger på ca:0,75 l/m enligt färddatorn och då kör jag ungefär 75% landsväg 25% stadskörning i normala farter...normalt eller?
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Servicarna är i ordningen olja, insp I, olja, insp II, olja, insp I osv. Kolla i serviceboken vilken som gjordes förra gången.
Klockan visas när det gått två år från förra bytet av broms- och kylarvätska och har inget att göra med servicarna ovan.

Tror du kommer att ha billiga mil framför dig med en rätt kul och praktisk bil.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
ak
19
akoi
316i Compact-95
Senaste stämpeln i serviceboken är vid 9000 mil..sen är servicen gjord av en
sk hempularverkstad...får nog göra en helservice själv..
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
men det ska vara markerat vid stämpeln vilken som gjorts. Alternativt är stämpeln i en ruta vars rubik anger vilken service som gjordes.
Om du är osäker är det ju aldrig fel att byta alla vätskor och tänddelar.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.