AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.098

Byta 523 -97 mot en 520 -02; dumt?

Hej,

Jag har svårt att bestämma mig ifall jag ska byta min nuvarande bil mot en nyare bmw, nämligen mot en 520 e39 -02 årsmodell som gått 18500 mil och är svensksåld.

Utrustningsmässigt är det inte så stor skillnad, förutom att 520:in har xenon/angeleyes och m-ratt samt annorlunda kjolpaket.

Det som stör mig är förstås motorn (på 520:in), den känns slöare än den nuvarande (trots samma antal pållar) och det är rätt trist, då jag anser att den nuvarande är utmärkt!

Kanske ska tala om att jag ska lägga ut bilen + 15tusen.

Tacksam för råd // mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Måste vara en lysande affär 5 årsmodeller upp för en struntsumma.
Om nu inte din 523a rullat under 10.000 mil och är i nyskick.

///MVH Hasso
Länk
Som sagt, byt.
Om inte din nuvarande bil är ett otroligt bra skick.
Säg att en 523i -97 i bruksskick kanske kostar 60-65k? Det skulle innebära att du får en 520i -02 för 75-80k. Det tycker jag låter som ett bra pris.
Iaf. om skick samt miltal är någotlunda överensstämmande.

Mvh Carl
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ähhh...köp en snygg hjuluppsättning+en rostskyddsbehandling för 15' till din nuvarande vagn(om den är i ett bra skick) ty 15 papp upp för en liknande körupplevelse o prestanda som du redan har känns lite trist anser jag faktiskt också...
Visst,ok nyare bil får du,men körupplevelsen blir antagligen ingen himlastormande känsla(som du visserligen skrev lite om också)...

Tja...eller så säljer du 523:an och handlar en hyffsad 540 av lämplig årsmodell för pengarna du får + då 15 papp till :)
Mycket roligare,men kanske inte smartare ur "pengasynpunkt" då..jaja..

Lycka till hur du än gör :)

Mvh Janne.
Rent spontant, utan att veta något om din nuvarande bil, så tycker jag att du ska byta!
Tack för svaren! Känns kul att folk orkar svara!

Imorgon ska jag kolla igenom bilen ordentligt. Ska nämligen ha den i 3-4 timmar då lär jag känna efter om det nu är värt det.

Spontant tycker jag också att det är no-brainer, men som jag nämnt tidigare, känns lite trist att gå nedåt när det gäller prestanda, då jag anser att 520:in inte leverar "bmw" prestanda, eller hur man nu ska förklara det. Visserligen är inte 523 en racermaskin, men nog förbaskat skön och den går förvånansvärt bra!

Carl L: Min är i mycket fint skick, den är så original som den bara kan bli ( vilket de flesta tycker säkert är fult ). Absolut INGENTING är rört. Velat köpa M-paket ( e39 med m-paket är grymt grymt snyggt!) runt om för den nuvarande bilen men den har dragkrok så jag hörde att bakkjolen av m-paketet inte passar då, så jag skippade hela processen och lät den stå som den är då jag inte ville bara ha m-front.

Återvänder för mer information för de som vill veta vad jag bestämt mig :)

Ha en supertrevlig helg nu, unna er lite gaspedal!

Janne T: 540 skulle sitta fint, men ack så dyr! men men, vem vet?:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.