|
|
|
|---|---|
|
Nu har väl den värsta ilskan lagt sig men min fråga kvarstår förtvivlat. Hur i hela fridens namn byter man vattenpump på en 540? Jag har fått loss pumpen, men aluminiumröret som sitter i framkant tar emot och jag vågar inte lossa det då jag har fått för mig att det är till AC:n Det känns som att jag får bogsera bilen till en verkstad........ Någon som har bytt vattenpump på en 540?, hör i så fall av er....... //Tommy Tommy | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Måste vara röret som syns på bild.. ?? Länk Har inget med AC att göra utan går mellan topplocken, du får lossa det helt enkelt. Att SE UPP med. I det går in ett grovt rör på baksidan av pumpen, se till att hålla emot detta rör när då tar loss pumpen, det går under insuget och sitter bara med en oring i andra ändan också så se till att det inte åker ut. Finns flera bilder 2007-04-03. Länk ///MVH Hasso Länk |
| Länk | |
| Länk | |
|
Tack för era svar. Bilderna på Bimmerforum tycks inte ha det där aluminiumröret som jag nämnde. Men Hasso...du tycks ha demonterat röret så jag ska försöka göra detsamma, likaså tog du bort balanshjulet eller vad det heter, tack för tipset. Ska gå ut o försöka igen....än en gång tack för hjälpen //Tommy Tommy |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilderna på bimmer är från en "gammal" E38" ser inte helt lika ut Jepp balanshjulet måste bort. Ja det är lite bökigt att byta pump, en 6:a är rena barnleken. Ta det bara lungt o fint så går det säkert bra även om man inte är yrkesmek. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, kommer du ihåg hur du lossade aluminiumröret? //Tommy Tommy |
|
Nja var väl skruvad i topparna på var sida, sitter väl i nån vakuumklocka till vänster som jag lossade har jag för mig. Pumpen ska nedåt om jag inte minns fel. Jag lossar heller för mycket och får utrymme att "röra" mig än att hålla på att lirka med pryttlar och inte se nått. ///MVH Hasso Länk |
|
Aluminiumröret kan jag bara lossa en aning genom att skruva dän 2 st skruvar på varje sida. Den tycks vara insvetsad i toppen på varje sida så jag vet inte hur du lyckades få loss röret Hasso. Håller på att demontera balanshjulet, men det sitter som berg, hur gjorde du?, våld eller mer våld?, sitter ju en stor centrumbult, men den ska man ju inte behöva lossa, eller? Tommy |
|
| Länk | |
|
Jag känner med dig Tommy, jag gav mig också på det där, men insåg min begränsning och monterade ihop det igen och lät Bil och motorteknik fixa istället... Mvh Hasse |
|
| de finns en avdragare för dämparen Länk | |
|
Nu så... Fick loss balanhjulet men lyckades inte lossa aluminiumröret, men jag lyckades lirka loss pumpen ändå. Nya pumpen på plats och det ser ju faktiskt ut som att detta kommer gå bra, passade även på att köpa 2 nya drivremmar då de gamla var väldigt spruckna. Det som oroar mig lite är att gamla pumpen ser ganska ok ut, möjligen lite glapp. Skälet till bytet var ju att jag hade problem med värmen i kupén, värmen kom väldigt sent samt bara med lite varv på motorn. Så det kanske ändå inte var det som var problemet utan kanske bara luft i systemet...men men. Får väl se hur det blir vid provkörningen i eftermiddag. Tommy |
|
|
Hadde samme problem med dårlig varmeappareat selv. Ta av motor kåpen og luftkanalen til varmeapparatet på vanstre side. Da kommer du til slangene til varmeapparatet. Løsne en og en slange mens motoren går tiil det bare kommer kjølevæske uten luftbobbler. Det kan og være en lufteskrue på en slange under venstre cupeluftfilter. |
|
| Tommy Holm.de kan lika gärna vara cirkulationspumpen nr 2Länk | |
|
Hade ett liknande problem på min gamla 635:a. Då var det ngt membran i "kranen" som satt på torpedväggen som var paj! Så sa dom på BMW i af! Jag hade ingen värme innan jag gasade på lite. Sen funkade det! Men det var ju på en gammal -83:a det...! gagge |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.