AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.522

USB minne

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hej!

USB-uttaget som man kan beställa till 3-serien, kan man använda ett vanligt USB-minne och få alla funktioner?

//Jocke
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Inga problem att koppla in en USB sticka. Jag testade i en M5 touring och fick upp bibliotek, artister, album och spår i Idriven.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det enda du skall tænka på ær att BMW godkänt ett antal tillverkare genom sina tester. Dessa funkar kanon.

Jag køpte en "no name" USB-stick och det enda som hände var att displayen på iDrive visade "<unknown>" - men annars funkade det fint!

----
BMW CS #6212
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Då kommer ju givetvis frågan, vilka tillverkare är detta?

//Jocke
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Skulle gissa att både Sandisk och Kingston minnena funkar. De är rätt stora på att göra "brandade" minnen.

Sandisk gör bland annat minnen åt Ducati, både vanliga "PC/Mac" USB-minne och även det speciella minnet för Data-analyzer delen som finns till 1098:an för loggning av körning.

//amullo
---
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Finns det någon som kan verifiera att alla funktioner fungerar med Sandisk eller Kingston USB-minne?

//Jocke
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Har ju inte fått min bil, så jag kan tyvärr inte testa. Finns det någon som vet om Iriver S10 fungerar i USB-uttaget, men alla funktioner i displayen och med rattknapparna?

//Jocke
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Finns det någon som har ett vanligt minne som fungerar med alla funktioner, och vad är det i så fall för minne?

//Jocke
fl
3
flempa
320iT-04
535dT-08 M-sport med promotech CR5+
Har själv ett Sandisk, och det funkar perfekt - även med styrning via knapparna i ratten. Artister, Låttitlar mm kommer upp på skärmen
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Hej och tack för svaret! Man bara skapar en mapp som heter typ "music" på minnet och sparar all musik under denna mapp eller?

//Jocke
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jajamän. Hustrun har en mapp Musik och en Ljudbok och sitter och lyssnar på böcker i köerna. Man får tänka till lite när man namnger ljudböckerna så det får plats på displayen vilket kapitel man är på.

Man kan även göra en mappstruktur om man hellre vill.
/R
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Äntligen har jag ett USB-uttag i bilen (325iT -09). Nu har jag provat med 2 olika Sandisk USB-minnen men inget av dem funkar. Är det någon som kan svara på vilka minnen som fungerar? Det verkar vara väldigt slumpartat. Ska man ordna filerna/mapparna på något särskilt vis? Jag har provat med alla filerna direkt under roten utan mappar. Jag har också provat med filerna i en mapp för varje album. Instruktionsboken är ganska knapphändig.

Igår lyckades jag spela en halv låt och kolla igenom menyerna lite men sedan låste den sig och har inte fungerat sedan dess. "Load USB", "Cannot read medium" är 2 meddelanden jag läst på displayen.

Radio och cd fungerar som vanligt.

Tacksam för lite input i ämnet.

"BMW six appeal"
da
101
danielbas
318i Touring -09
Har ett Kingston 32GB Länk och det funkar felfritt. Jag letade runt på olika BMW-forum eftersom jag hört att vissa haft problem med olika minnen. Men jag fick aldrig någon klarhet i vilka märken som krånglade, utan det verkade bara vara slumpvis otur...

Jag har lagt all musik i mappar och undermappar efter genre på minnet för att lättare kunna bläddra (har inte navi). Har dessutom ett gäng playlists, dessa måste dock läggas direkt under roten.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Till slut hittade jag ett Kingston DataTraveller 16GB G2 som fungerar klockrent. Att det ska vara skillnad på sådant verkar väldigt konstigt, tycker jag. Men, men, nu har jag så jag klarar mig iallafall.

"BMW six appeal"
Det bör inte bero på hårdvaran tycker man, men säkert mera beroende på hur minnet är grundformaterat. Har försökt att "rensa" ett par Sandisk U3-pluggar men det verkar inte lätt. Den förb.. inbyggda mjukvaran återkommer ändå och tar bort lite av den tillgängliga minnesarean.

FP
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
En annan fundering:
Jag vet inte hur det är i en sån här enhet, men om man ser till en vanlig datamiljö så kan det hända att USB-minnets enhetsbokstav redan är upptagen i datorn av en annan enhet, och det kanske kan vara så även i ett sånt här gränssnitt? Det man får göra är isf att man sätter det i en dator, högerklickar på "My computer", sen väljer "manage" (engelskt operativsystem här) Sen kan man efter lite letande där ändra enhetsbetäckningen till exempelvis Z: Testa gärna detta ni som köpt minnen som inte funkar... :)

Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Ni som har problem att få Sandisk USB-minnen att fungera, formatera minnet i windows så ni får bort allt U3-skräp så kommer det att funka.
Hade exakt samma problem att få Sandisk 16GB att funka med en Denon-förstärkare hemma, pioneer stereon i sommarbilen samt den E60 jag provkörde i somras men efter formatering funkade minnet fint i alla enheterna! :-)
Hur formaterade du? FAT32 eller NTFS, eller på nåt annat speciellt sätt?
Jag har formaterat två Sandisk Cruiser (4Gb resp 16Gb) utan att få bort den inbyggda programvaran. Det ser till att börja med tomt ut, men sedan finns U3 där igen...

FP
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
U3 har speciell programvara för att ta bort U3-funktionen. Länk.

Vill minnas att jag testade detta också. Frågan är ju varför det inte försvinner vid formatering, som på vilket annat media som helst?

FP
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Sorry, glömde att jag körde funktionen för att ta bort U3 först men att det även krävdes en formatering efter det för att minnet skulle funka.
Formaterade från Windows explorer i FAT32.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.