|
|
|
|---|---|
|
En gång för alla... vad är skillnaden mellan orginalkamaxeln på en m20b20 och m20b25? Enligt vissa inlägg ska b25 kammen vara lite "vassare" (264 grader mot 260) men enligt t ex motornord är de samma. Men eftersom de har olika artikelnummer bör det ju finnas någon skillnad, om än minimal? Båda motorerna är av senare årsmodell med fördelaren på kamdrevet. Sitter i valet och kvalet inför en topplocksrenovering på 2,0 litersmotorn, men planen är att senare flytta över "innehållet" till en 2,5 liters maskin. Därför skaffar jag hellre kamaxeln till den senare men vill förståss att allt ska passa båda. Så är det någon skillnad överhuvudtaget, eller kommer det funka med vilken som? Das leben ist kein probelauf! | |
|
Gissar att kamaxeln passar båda motorerna. Men att byta topplock mellan motorerna verkar riskabelt. 2-liters motorn har väl mindre cyl.diameter så den motorns topplocks förbränningsvolym är nog mindre än 2,5-litern, så sätter du det topplocket på 2,5-motorn borde det bli högre komp. kanske för högt och ventilerna kanske kommer att slå i kolvarna vid max. öppning. |
|
| vet dock inte skillnaden mellan kammarna på 2,5 o 2.0 men ventilerna är större på 2.5 men de borde inte kamen ha någon skillnad med, så ring och fråga motornord, dom har hjälpt mig många ggr. dock vet jag att kammen från en motor som har katt är något vassare än till den utan. | |
| Jag har flyttat över vippor vipparmskaxlar och kam från en b20 till en b25, kan inte säga mer än att det fungerar utan problem. | |
| Flyttat över vippor vipparmskaxlar och kam från en b20 till en b25 det går bra men flytta toppen det går inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.