|
|
|
|---|---|
|
Har en 740 årsmodell 1996 med en eftermonterad GPS ansluten till cigarettuttaget. När man stänger av bilen och låser den så ser man att GPS:en fortfarande laddas, men ska inte uttaget bli strömlöst när man låser bilen? Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte lösa en permanent lösning till laddningen så att man slipper använda sig av uttaget genom att koppla på den på kablarna till uttaget direkt, men om den inte blir strömlös så drar den ju på batteriet hela tiden vilket inte är bra. Alternativt: Finns det något annat ställe man kan koppla på 12V ström som stängs av när bilen stängs av och som är relativt lättåtkomligt? Tack på förhand! | |
|
Om det är så på din -96:a vet jag inte. Men på min -99 740 så stängs all ström av 15 min efter att man låst bilen. Tror detta står i manualen om du har någon sådan? Dr Tinnitus Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Nu har jag ju visserligen en 523 -99 men i den stängs inte cigguttaget av när bilen går i "standbyläget" (eller vad man ska kalla det) efter 15 minuter. | |
|
Har en 750-96, och på den så fungerar cigguttaget efter sleepmode (kör också GPS via den). Dvs. för din del jacobc helt "normalt". Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Våran stängs också av efter 15min |
|
|
Hmm okej det var ju inte så bra. Var i bilen kan man koppla på 12V som stänger av sig när man stänger av bilen? Vill ju lösa en permanent lösning så jag slipper sätta i och dra ur kabeln. Det är ju inte så snyggt heller med tanke på att jag har integrerat resten av GPS:en. |
|
| Kanske ska låta den vara i 15 min och se om laddlampan fortfarande lyser iofs. | |
|
När jag hade min 740-95 så kopplade vi in våran kylbox över natten och låste bilen. På morgonen var batteriet dött såklart - så jag. cigguttagen bör vara strömförande konstant. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Föresten, finns det inte en adapter att koppla mot uttaget för ficklampan i handskfacket för att få ett extra cigguttag? Har för mig att jag sett det någonstans. Sen kan jag ju inte garantera att även detta strömuttag blir strömlöst, men värt att kolla... Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
| Ni som säger att cigguttagen stängs av, har ni kollat att dom verkligen gör det eller tror ni att dom gör det för att bilen går i sleepmode? | |
|
GE. Nej, jag har inte kollat just ciggutagen, då jag inte röker :-) Jag sa heller inte specifikt ATT just de skulle stängas av, utan bara att de står nåt i manualen om att alla ström stängs av 15 min efter låsning eller inaktivitet i bilen. Om det sen bara gäller lysen vet jag inte. Jag bara nämnde detta som en ev. möjlighet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Vi hade ett neon-rör inkopplat i cigg uttaget och det slockna efter ~15 min | |
|
Glömde laddaren till GPS:en i för några dagar sedan och kan konstatera att uttaget i min bil INTE stänger av sig. Batteriet har precis så mycket kräm kvar att det gick att starta, men det var inte långt ifrån att den var stendöd. Om det är någon som kan tipsa om var jag kan få 12V ifrån som stänger av sig när bilen stänger av sig så vore det kanon. Har kollat lampan som lyser i handsfacket men den slocknar så fort man stänger så det hjälper inte så mycket det heller. |
|
| Jag tror dom menar ficklampan som man kan koppla in, inte den som lyser upp hela. | |
|
Jag använder uttaget till ficklampan (4-kantigt hål 15*35mm sitter till vänster i handskfacket). Detta blir "strömlöst" då man vrider av nyckeln. /Stefan |
|
| Okej då kan jag ju ta och testa det. Tack för tipset! | |
|
Jag har kopplat 12V matningen till GPS:n via radions + över tändningen. /Anderz3 Min Bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.