AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
935

Varför går min E34 540iA-94 inte som den ska ibland?

Se
5
Senning
540iA Touring -94
Hjälp mig någon ! har vid 2 tillf, nu haft samma pråblem. Kommer ut och ska starta,men allt(allt) är heldöt. Får hjälp att få igån den, funkar bra men käns tung ochslö, dålig tomg(hoppat,knackar,dör vid snabt gaspådrag). så har var det i sommras oxå Då bytte jag stift topplocks pakkningar oljor osv, gick bra ett tag men började sen att hoppa på tomgång,har funkat ok sesa, fram tills urladdningen idag. Vad i hel... kan det var ? Nån som kan ha en ide ? Behöver snabb hjälp. Kan det vara massem eller kan det va ett kasst bateri ?
Hjälp snälla någon.
Mattias.

Going, going he´s gone.
laddade du på batteriet med batteriladdare, när det krånglade sist?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Det låter som om insugs-membranet har gått sönder. Det sitter längst bak på insuget mot torpedväggen. Elfelet har nog inget med detta att göra, är batteriet några år gammalt så kan det vara kasst.

/Stefan
Se
5
Senning
540iA Touring -94
Batteriet är köppt nytt 2006 och laddat i billen ca 3-4 ggr.
insugs membranet ? Dyrt att köpa ? svårt att byta ?
Tack för era svar !!!
Mattias

Going, going he´s gone.
Se
5
Senning
540iA Touring -94
OM det är membranet, visas ingen telkåd ? Läste om andra med Tomgångs problem, de bytte tempgivare och allt blev ok ?
Mattias.

Going, going he´s gone.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Om Du får igång bilen så prova att spraya startgas mellan motorn & torpedväggen (trångt att komma åt). Om tomgången ändrar sig då den drar i sig sprayen, är membranet kasst (kan även ev. höras ett väsande ljud bakom motorn). Delen är inte dyr, ca 400 på BMW, svårt att byta ? Ja, det är bökigt att komma åt. År 2002 gav Jag 750 kr för bytet på en oberoende verkstad, membranet kostade då 325 kr.

/Stefan
Se
5
Senning
540iA Touring -94
Tack ska testa det. Är det nå visst ställe mot torp.väggen ? om ingen skillnad ? Vet du;någon hur jag kan kolla om min Luftmassemätare funkar som den ska ?
Ett stort tack till er alla som kommer med tipps ! : )

Going, going he´s gone.
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Sprayningen skall göras mitt bakom motorn (under exp. kärlet) och 10 cm ner från motorns ovansida. Membranet sitter i gavel-plattan till insuget och man byter hela denna. Storleken är som en rejäl handflata.
Om tomgången inte påverkas är inte felet där. Kan tyvärr inte hjälpa med tips om LMM.

/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.