AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.192

Var sitter givaren för oljenivån?

Tjenare!

Vår 525 e34 indikerar för låg oljenivå. Oljetryckslampan slocknar och enligt oljestickan så finns det olja. (Har just fyllt på en liter eftersom nivån låg på ca 2/3 av spannet på stickan. Var sitter givaren? Tar det lång tid för oljan att "rinna till" innan givaren känner det?

Mvh
Janne
Om du hade 2/3 upp på stickan så skulle runt 3dl räcka, risk för att du har för mycket olja i nu. Tror givaren för indikeringslampan sitter på undersidan av oljetråget.

FP
Sorry
Hade 1/3 av nivån, skrev fel.

Men en liter påfyllning borde väl räcka?
Om oljetryckslampan INTE lyser och oljestickan säger ok...törs jag starta bilen då?

Mvh

Janne
Har du tillräcklig oljemängd enligt stickan är det OK att köra.

På min E46 sitter givaren för oljenivån under tråget, ganska lätta att komma åt.
Ja det känns som att jag vill våga det. Men jag är ju såklart skraj att något ska hända.
Å andra sidan har vår andra bil, Saab 9-5, ingen liknande indikation och jag litar på vad stickan visar.
Det viktigaste borde ju vara att oljetrycket är ok. För lite olja kan innebära att olja blir för varm? Eller?

Mvh

Janne
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Om oljetryckslampan lyser då är det redan för sent. Givaren brukar larma runt 0,2 kg/cm2
fr
176
frejo
535iA -98
Om det visar rätt på stickan måste det väl bara vara givaren till oljenivån som det är fel på. På V8an sitter den i botten av tråget, och jag kan inte tänka mig att den kan sitta någon annanstans på någon annan bil. Har man för mycket olja i kan det hända lite olika saker har jag för mig, dels kan det pressas olja in i cylindrarna varpå den förbränns med lite rök som följd, men mer allvarligt är väl att topplockspackningen kan paja. Om det gäller alla bilar vet jag inte men jag tror det är onödigt att ha i för mycket olja. Men även det ser du ju på stickan.
Tack för era svar.
Ska kolla oljan NOGA imorgon när det är ljust ute.

Kanske lika bra att byta oljan för att vara helt säker på volymen.

Mvh

Janne
Nivån ser du ju enkelt på oljestickan, det är c:a 1 liter mellan övre och under markering. Om det ligger mycket över så kan du ju alltid tappa ur lite, nåt mera behöver du inte göra.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oljenivågivaren sitter i botten av tråget men är placerad lite olika beroende på motormodell. Några exempel.

E34 525i M20
Sitter iskruvad från "ovansidan" - se Länk bild.

E34 525i M50
Sitter iskruvad från "undersidan" - se Länk bild.

E34 535i M30
Sitter iskruvad från "undersidan" - se bilderna nedan från när jag tog bort givaren från mitt tråg.
Länk
Länk
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.