AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.167

Bättre Ljud i E36 CAB, Utan Bas? Möjligt?

Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
Hadde tänkt uppgradera mitt orginal ljudet i min BMW E36 cab med stora ljudsystemet "10 högtalare".

Vill inte byta stereo eller stoppa in bas.

Går det att byta "spark" högtalarna , samt dörrhögtalarna för bättre ljud med orginal stereon. orkar den driva större högtalare ? och någon som max watten som org stereon pallar?

Mvh
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Visst, det är inga problem. Normalt sett är nyare högtalare lättare att driva än de som är original. Ska du sätta in större än 5.25" får du såga lite. Annars finns det färdiga paket. Se nedan

Länk

Länk

/Touchdown
Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
tack för svar!

Vad är det för storlekar på högtalarna ?
och måste man bara byta "spark" högtalarna, eller ska man byta alla?

mvh
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Om du har "HiFi-paketet". Så har du 10 högtalare
och en "förstärkare" som sitter bakom höger ryggbaksäte. Det är ett tre-vägs paket fram samt ett tvåvägs bak. De rekommendationer jag fått (som funkar) är att byta det främre mot ett två-vägs och det bakre mot ett två-vägs. Där framme är det 5,25" + en tweeter. Bak är 4" + en tweeter.

/Touchdown (som har svårt att stava....)
Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
okej, du är uppe sent du :)

hur byter man till två vägs?

och har du någon aning vad för watt man ska köra på 5,25" samt 4" ? (som orkas drivas av org stereon)

mvh
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Det du måste se upp med är djupet på högtalarna. Jag bytte till DLS MS5 fram Länk (kicker och diskant, mellanregistret kan sitta kvar, urkopplat) samt DLS R4 bak Länk. Kickerhögtalraen passar väldigt bra. originaldiskanten är lite pillrig att få loss, sitter limmad, men det går. Det bakre systemet gjorde jag en helt ny "platta" i 8mm mdf att montera bägge högtalarna i. Det fungerar inte med originalplattan, koppla loss den bara med högtalarna i.
Jag bytte även ut den gamla förstärkaren men om du behåller den bör du kolla om den har inbyggda filter, kan ej det. I så fall kanske det blir strul med de separata filtren. Någon kunnig kanske kan bidra med råd (Beolink, Folke, Hewi?)

/Touchdown
Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
tack för svar.

men om jag tex köpte

Denna 5,25.

Länk

Och

Denna 4"

Länk

Och ersätter helt enkelt orginal högtalarna.

Skulle det inte bli lite bättre ljudkvalitet då? eller är jag helt ute och cyklar?

Mvh
Kr
56
Krille_Krille
Bmw 325i e36 CAB -93
blev fel länk

Denna 5,25"

Länk

Denna 4"

Länk
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Eftersom det är ett tvåvägs-kit så borde det ingå ett filter...Kolla med BRL . Jag tror att varje typ av högtalare-diskant har ett specifikt filter avpassat för just den kombinationen. Som jag sa tidigare, du måste kolla hur det är med delningen i din nuvarande förstärkare. OM du kan installera filter tillsammans med din förstärkare kan du säkert använde de högtalare du tittat på. Djupet är ok. De bör helst inte vara djupare än 50mm om jag minns rätt.

/Touchdown
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.