AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.590

Hur behandlar ni andra BMW-bilar i trafiken?

la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Bättre? Som alla andra? Eller på något annat sätt?

Är frågan relevant? Dvs. beror ert trafikbeteende mot andra trafikanter på vilken typ av fordon ni möter? Är det rentav någon som brukar hälsa på andra BMW-förare?

Kan själv erkänna att jag har lite mer överseende mot andra BMW-bilar, och är nog mer benägen att släppa fram en E30 än en E-klass i en trafikstockning. Hälsa gör jag däremot i princip aldrig, men just idag var faktiskt ett undantag (silverfärgad E93 335:a på E22:an - trevlig bil).

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Om jag måste parkera bredvid andra bilar så har jag fått för mig att det är bättre att ställa sig bredvid en Bmw istället för ex en Passat eller Skoda i tron om att Bmw ägaren om någon borde ha hjärna att inte slänga upp sina dörrar hursomhelst?:-)

Mvh Danne
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Danne, bra point. Jag brukar resonera likadant!

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Som alla andra, fast man tittar lite extra!

M3 E30Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Fast jag själv bara åker BMW, så har jag träffat på så många idioter som kör samma märke, så för mig gör det det samma.
Fast man tittar ju liter extra om bilen är snygg.

BMW CS #5206
kilroy
Knepig fråga...omedvetet (?) kanske man behandlar andra BMW-förare "lite bättre"...?

Fast ibland behandlas dom nog lite sämre också när jag tänker efter.

Tittar lite extra på snygga BMW gör jag definitivt. Till snygga BMW räknas dock inte BMW med monstruösa avgaspipor, sönderstylade med motivlackering eller 318 med M3-ambitioner.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vid möte med en 02 blir det tummen upp,nu lär man ju inte få sendrag i den annat än nån gång om året.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Behandlar alla lika, men om det är en snygg bil oavsett märke tittar man gärna lite extra. Kör även motorcykel och där är det helt annorlunda för att dom flesta motorcyklister hälsar på varandra vid möte.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag behandlar en BMW precis som vilken bil som helst då dom flesta BMW är dussinbilar och inte körs av entusiaster. Men möter jag en e24 är det klart jag ger en liten vink. Tyvärr händer det mkt sällan ;(

Har märkt att Porscheförare alltid (i princip) hälsar på andra Porscheförare vilket är lite kul när man kört 944:an. Men det hade blivit ett evigt vinkande om man skulle hälsa på varenda BMW.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,ser jag en M535:a eller en misstänkt lik 535 E28 då vill handen gärna fara upp till en hälsning iaf :)

Annars...ibland skäms jag bara när jag ser hur en BMW gör någon vansinning manöver i trafiken,ibland känns det kul att se en fräsch 3,0:a eller en annan ovanligare BMW...
Nyare BMW av mera alldaglig sort konstaterar man väl bara att många "Svenssons" hittat rätt till slut ;)

Men visst har man trots den BMW entusiast man är en viss fördom när det gäller just BMW ägare nuförtiden...förr var det mera av en "entusiastbil"(och i viss mån direktörsvagn) av mera klassisk sort,nu tycker jag att det mest är en vanlig bil som många bara vill ha för syns skull i tron eller kanske förhoppningen att man är "sportig" och "pigg" och har pengar och en "jäkel" på att köra bil dessutom.. trots ofta motsatsen ;)

Så känns det ibland...men det beror mycket på hur man själv är i humör också just vid aktuellt tillfälle :)

Mvh Janne.
Jag kollar lite extra, men känner inte nån speciell "samhörighet". Annat var det när man körde Land Rover, då morsades det till höger och vänster på vägarna. Trevligt.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
När jag kör med 633an och ser en annan e24 så brukar det vinkas :)
Annars lika
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
brukar aldrig vinka.. men det är klart när man ska parkera bilen och man ser en bmw så hoppas man ju på att den personen tänker sig för när han/hon öppnar dörren!

Min bil:
Länk

km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Behandlar alla lika, men om det är en snygg bil oavsett märke tittar man ju lite extra.

Annat är det när man är ute med bågen, då hälsar i stort sett alla, är väl bara i området runt den lokala HA-lokalen det är sura miner :S

All cops are bastards
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Behandlar alla olika bilmärken lika i trafiken.. Däremot kan ju föraren göra att man handlar olika.. tex ger mig nån fingret och sedan vill in i min fil framför underlättar jag ju inte precis det för personen.
Att man tittar lite extra om en viss bil är snygg osv är självklart för mig oavsett om det är en Volvo 240 i nyskick eller en Pagani Zonda

Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Klart jag försöker att behandla andra bilister lika oavsett bilmärke!
Att inte släppa in någon i "sitt" körfält bara för att bilen råkar vara en Volvo, eller Nissan är ju väldigt patetiskt!
Oavsett bilmärke så finns det väl ingen anledning till att göra det svårare för sina medtrafikanter.

Men det är ju kul när man ser lite äldre välvårdade bilar oavsett märke, som ägs av bilintresserade personer.
BMW är en såpass vanlig bil och att vinka vid möte skulle bli tröttsamt i längden.
Däremot har syrran en Alfa GTV och hon brukar heja på alla Alfa Romeo:s hon möter.

mvh Mange
När jag körde min förra z3 coupé hälsade jag på övriga coupér (och de på mig), likadant när jag hade min 116 - alla "ettor" jag mötte drog upp en vink pga. den då var relativt ovanlig.

Annars gillar jag resonemanget med att behandla en bmwbil LITE bättre - varför inte (förutsatt att det inte är ngn sönderstylad e36 elr dylikt...)!? Varför kan inte BMW-förare "stötta" varandra när Volvo-förare gör det -för det gör de väl!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.