|
|
|
|---|---|
| Min motor tickar otroligt mycket. Lyfte på ventilkåpan för att se om kammen var sliten. Vad jag kunde se och känna så finns det en liten skåra i kammen vid varje lyftare. Men skårorna är ändå mycket små. En del av lyftarna glappar lite om man lyfter i dem. Hur allvarligt är detta? Motorn har gått 13000 mil. | |
|
Att motorn gått 13000 mil säger ju inget och hur den är skött oljebyte mm och hur den blivit körd.Det är ju små differanser när det gäller slitaget.Går kanske att justera ventilerna lite men skulle nog rekomendera en ny kam och nya lyftare. hjorten |
|
|
jungen: du menar vipparmen va? Ska det vara på det viset?! |
|
rsarits |
Om du har kanter/skåror i kamaxeln som går att känna så är kammen slut! Nockarna är bara ythärdade och så fort slitaget äter sig igenom härdningen så slits akmmen mycket fort, det räcker inte med att byta kamaxel, även vipparmarna måste bytas. Micke |
|
Lite vid sidan av ämnet...Jag renovera min topp för ett år sedan o ställde ventilspelet så som BMW rekommenderar (0,25),motorn lät typ inget,dessvärre ville den inte gå redigt på tomgång,bluddra lite-lite..Så ja ställde om ventilerna till "0,30 rätt löst",o visst tickar den mer nu men den går mjukt o fint på tomgång...Så lite tick e inget o bry sig om, i o för sig e min kam/vippor i bra skick utan märken...Ja skulle i ditt fall bara kontrollera ventilspelet SAMT blåsa rent eller byta oljeröret som smörjer nockarna...Sen skulle ja köra så länge de gick,det gjorde jag i alla fall med min bil ända tills vipparmen gick av...Det är dock inte att rekommendera... |
|
|
Precis som hjorten säger så är din kam slut, så du åker på kam och vipparms byte, risken om du fortsätter köra vidare är att en eller flera vippor går av. (har varit med om det ett antal ggr) MVH Pelle cs4605 |
|
John Carlsson |
Att den tickar är ingen större fara. 325:an skall ha ett stort ventilspel enligt de mekaniker som jag har talat med. |
tqs |
Ta en skruvmejsel och sätt mot ventilkåpan respektive spridarna. Sätt änden mot örat och lyssna. Spridarna brukar kunna stå för stor del av "tickandet". Jag har relativt nyrenoverad topp och i princip allt tick kommer från spridarna. Tyvärr är dom ganska dyra att byta och ljudet ska inte inverka på funktionen. |
|
min top renoverades vid 20k mil. i början avände jag helsyntet, sedan delsysntet och nu se två senaste åren mineralolja. det intressante med det hela är att motorn (m20) går tystast på billig (mineralolja). ingen indikation på slitage syns heller på kam/vipparmar. så, varför köra på dyrare olja när det inte tjänar något till? |
|
| Såpass gamla bilar som 84:or ska man väl köra på syntet, utan mineralolja, eller? | |
| Inte köra på syntet ska det vara =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.