AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.206

Bytte till nya stötdämpare fram på E39, därefter vibbar i ratten.

Bu
63
Bulan2
523i -98
Hej.
Hö stötdämpare fram läckte olja och funkade dåligt. Bytte därför dämpare fram för en tid sedan. Direkt efteråt måttliga vibrationer i ratten runt 95 km/h. Märkligt tyckte jag eftersom jag skruvade dit samma vinterdäck som innan - och då "flöt" 523i 1998 fram på vägen helt utan vibrationer.
Jag har gjort följande för att förklara vibrationerna:

1. Skruvat bort hjulen och satt tillbaka dom med osedvanligt noggrann skruvning av hjulbultarna, för att få hjulen centrerade. Blev bättre i 5-10 mil, men sen... ja ni fattar - vibrationerna kom tillbaka.

2. Läst Bilstein rekomendationer om hur man byter stötdämpare. Där står att man ska slutdra alla bultar till styrstag mm efter att hela bilens tyngd vilar på hjulen. Detta för att undvika "förspända" gummibussningar och inte utsätta kolvstång och tätningar för felaktiga krafter.
FÖR SENT att tänka på det nu kanske. Måste isåfall lossa allt i upphissat läge och dra åt allt igen i belastat läge. Någon som har en kommentar ?

3. Balanserat om framhjulen. Hö framhjul (där trasig stötdämpare suttit) var det hela 50 g obalans. Vä bara 5 gram. Nu är nästan alla vibrationer borta. Har dock bara kört 3 mil ännu.

4. Killen som hjälpte mig med balansering trodde också precis som jag att nya friska dämpare förmedlar minsta obalans till ratten. Dvs mina gamla döljde obalansen höger fram.

Kommentarer?

Hälsar Bulan2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kommentar: Bra att nästan alla vibrationer är borta! Kanske har hö däck slitits ojämnt pga den dåliga dämparen och därför fortfarande orsakar lite vibrationer? Punkt nr2 skall ju utföras vid byte av dämpare men jag tror inte att man får vibrationer för att man inte gör det.
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hewi, tack för kommentaren.

En sak till

5. "Balansreingskillen" sa att jag kanske skulle investera i en ny balansering av framvagnen efter stötdämparbytet, Han menar att de nya dämparna eventuellt höjer upp bilen mer än de trasiga gamla. Och därmed ändrar på hjulvinkeln. Jag trodde att det är fjädrarna som bestämmer karossens höjd över marken ?

Bulan2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du har helt rätt: Nya dämpare höjer INTE upp bilen utan de är bara till för att dämpa fjäderns rörelse , dock kan ju ett stötdämparbyte iom all demont/mont ändra framvagns inställningarna litet , om det var länge sedan bilen var på framvagnsinställning(4-hjulsinställning heter det väl idag?) kan det vara en god investering att göra det även om det inte skulle ta bort dina vibrationer.
Bu
63
Bulan2
523i -98
Hewi.

Jag gjorde en 4-hjulsinställning i maj 2007 efter att kört över en grävling. Efter det har jag inte kört över några fler djur ! eller gropar och gupp.
4-hjulsinställningen kostade 2000 kr på BMW. Får fundera på om jag ska göra om den. Kan nog finna nån däckfirma som är billigare...
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Runt tusenlappen brukar det vanligen kosta här uppe i norr iaf men man kan hitta om som gör det för nedåt 500:-

Har man gjort något i framvagnen som kan påverka hjulinställningen eller misstänker att den kan vara fel av någon anledning så är det billigt att göra det innan man nött däcken snett och på så sätt fått ett dyrt "kvitto" på att det verkligen behövdes.

2000:- var verkligen hutlöst dyrt om det inte inkulderade byta av några slitna delar utan bara en inställning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.