|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag kommer att bo i USA de närmaste nio månaderna och funderar på att köpa en X5 4.4i -01 att ta med hem. Vad jag hört kam jag köpa den, köra den i nio månader, därefter fortsätta ha bilen registrerad och försäkrad här i USA i tre månader (dvs efter att jag återvänt) och sedan få den hemskickad som flyttgods i alla fall. Min fråga är 1) om detta stämmer och 2) om man utifall det finns oklarheter kan få ett förhandsbesked i frågan av vägverket. All hjälp mottages tacksamt! | |
|
Nix så här säger VV: "Om du har hemvist i Sverige gäller följande: Om du på grund av arbete har vistats i land utanför EU:s tullområde i minst ett år och sedan återvänder hit, kan du få flyttsakstullfrihet för transportmedel. Det gäller under förutsättning att två villkor uppfylls: * Du har ägt transportmedlet under minst ett år före återvändandet. * Transportmedlet har under ägandetiden före återvändandet använts i land utanför EU:s tullområde av ägaren eller medlem av ägarens hushåll i normal utsträckning. " Läs mera på: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jo, jag har allt sökt, men även fått olika svar. Inte minst har jag talat med här i USA menat att man kan ha bilen registrerad/försäkrad i USA på det sätt jag beskrev och därmed få ta den som flyttgods. Om inte VV vet när jag officiellt återvänder kanske det är möjligt. /Henrik |
|
|
stycket låter som dom är inte lika korkade som du hoppas på: "Frågan om var den inflyttande har sitt hemvist är avgörande för vilka bestämmelser som ska tillämpas. Vid bedömning av hemvistet tas hänsyn till bland annat var den berörda personen vanligen bor på grund av personlig och eventuell sysselsättningsmässig bindning. Faktorer som vägs in är bland annat familj, arbete, bostadsförhållanden och folkbokföring." Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Lär kunna gå [b]förutsatt[/b] att du är skriven i USA under minst 12 månader samt under denna tid ägt bilen i fråga. I praktiken tror jag 9 månader kan bli lite för kort tid, såvida du inte åker på "semester" i SE eller jobbar på distans från USA. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.