AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.281

totalt död 540

Sida 2 av 2
za
30
zac
540ia -97
Tjena Tack för era svar!
Asken:
Batteriet är kanske 3 månader nu och drar runt utan problem. Det blir mest kortsträckor. Starten tvekar inte när den väl går. UH-laddar och laddar under diagnostik.
Jag har diag interface sedan i Måndags... Jag gjorde single diag på de moduler som ville och fick då fram kod 139 o 40. Innan med Airbagmodulen inkopplad Module not responding = ingen rotation och när modulen plötsligt slockna och modulen svarade startade bilen, kunde då oftast lirka igång med nyckeln. Airbagmodulen hade inga lagrade fel.
Har 2+1 nycklar samma fenomen. Har ingen historik Importerad har dock inte sett några spår men men. Kan man beställa från BMW el. TüV?
Virus Hehe man börjar ju undra tror batteriet var infekterat :)

Hasso:
Känns precis som du säger, när det inte händer nått kollar jag så inte D eller R är i o sen provar igen o då rör det på sig. Jo jag provade att torrväxla men utan resultat. Jag har inte bytt/kollat säkring 15 och inte heller oil level sensor än men det kommer.

Airbagmodulen har en god vän sett över men den väntar jag nog med att sätta i, satsar nog på att få bort en felkälla åt gången.

Ha det

Zac
za
30
zac
540ia -97
Sorry blev fel
"och när modulen plötsligt slockna och modulen svarade startade bilen" (är fel)
och när airbaglampan plötsligt slockna och modulen svarade startade bilen "såå ska det vara"

Mvh

Zac
za
30
zac
540ia -97
Hej
Fyllde på olja upp till maxnivå låg ca 5mm ovan min (hmm har dom snikat på verkstan) Felet med oil level sensor har inte återkommit efter detta och bilen har inte strejkat heller. (Det var inte länge/många mil sen oljeservice)
Fyllt på luftat kylaren men 139 Activation, map cooling återkommer så det blir till att skaffa en sån.
Airbagmodulen återmonterad och verkar funka som den skall.
Jo jag kopplade ju ur batteriet när jag grejade med airbag o nu beter den sig lite märkligt. Låg tomgång, fick motorstopp när ja la i R några ggr och gasade har aldrig hänt tidigare...Fullgas från tomgång nästan kväver innan det vänder och börja varva upp. Vet att jag läst någon "guide" som beskriver hur man kör osv. efter ett batteribyte. nån som vet lägg gärna upp länken eller i mektips.
Så nu är det bara att vänta o se hur det blir, lägger in en oil level sensor i budget till nästa oljebyte iaf.
Ha det Mvh

Zac
za
30
zac
540ia -97
Bilen går fint nu men problemet med starten kvarstår.
Det kanske lutar åt tändningslåset iaf, har en polare som hade en M3 med samma symptom ungefär. Skall leta o se om jag hittar nått. på det området.

Zac
b3
31
b3m2w0
BMW 540I(M) -97
tjena!

hade ungf. samma promblem på min gamla 740 bytte batteri ( rätt ah)
och rengjorde kontakterna vid start motorn hade oxiderat där?!?
sen var det bara att tuta och köra...

ridin´ classic e28
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tändningslåset är ingen dum tanke alls det kan förorsaka mycket knepiga fel.
Airbagen akriveras i radioläget för övrigt

///MVH Hasso
Länk
za
30
zac
540ia -97
Japp skall dra fram kabel till startknapp till CarPC o kanske en till ir-mottagare om jag skall sätta i dig.box, men känns inte så prioriterat hehe. Sen återställa mittkonsolen finns nog inte mer att göra där.
Sen är det dags att skruva tändlås, det är ju så att när airbaglampan aldrig slocknar så går inte starten och ibland funkar det helt ok och ibland fladdrar/gloar airbaglampan, så det kan mycket väl vara radioläget som busar. Enligt utsago skall det gå att plocka isär och rengöra och göra "lite annat" med nyckeln i.
Nån som har någon annan idé
Med husrenovering fru o 2 barn och inget garage så kommer det nog ta lite tid innan sagan är slut.
Mvh

Zac
za
30
zac
540ia -97
Hej
Kollade vad eldelen till tändlås kostade på bmw eftersom det bara kostade 405:- så beställde jag ett som jag får på Måndag. Nyss var jag jag o mätte på "radioläget" och fick bara ut mindre än 4V på den lila sladden på svagt lysande airbaglampa efter lite lirkande på nyckeln lös lampan skarpt och jag fick ut 12V. (Synd man inte började där hade sparat x antal timmar)
Burn and learn...
Ha det.

V8 is the shit!
Mvh Zac
za
30
zac
540ia -97
Tändlås bytt o allt är OK!

V8 is the shit!
Mvh Zac
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.