AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.246

Vad innebär Bi-Xenon?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Ursäkta kanske korkad fråga, men vilka skillander är det mellan olika Xenon?
Jag har xenon på min E46 Touring -04, har jag Bi Xenon?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"Normal xenon" innebär att bara halvljuset är Xenonlampa. Detta är ganska ovanligt idag, de flesta bilar har Bi-Xenon

"Bi-Xenon" innebär att antingen: Innebär normalt sett att Xenonhalvljuset lyste upp extra när man tände helljuset (en liten lucka flyttar på sig så att xenonlampan lyser fullt ut) men själva helljuset skedde via en separat halogenlampa. Numera verkar allt fler tillverkare skippa den separata halogenlampan för helljus och istället låta xenonljuset stå för allt helljus.

"Dubbel Xenon" Finns så vitt jag vet bara hos Volkswagen Phaeton och innebär att bilen har 4 Xenonlampar 2xhalv + 2xhel. Fördelen är ett väldigt starkt helljus, nackdelen är att det tar ett tag att tända.

Om du har Bi-Xenon vet jag inte. Min 530i har i alla fall bara "normal" xenon.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du har Bi-Xenon, vilket är en lite konstig benämning, då det endast innebär att avskärmningen av halvljuset försvinner när man slår på helljuset. Helljuset är halogen (H7). Xenon (utan Bi-), har inte funktionen att avskärmningen lyfts bort.

Lyser ditt xenon starkt föresten? Det gör inte mitt! Se min tråd i ämnet ... :-)
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Adelson

Ta i trä..ja det fungerar perfekt ännu så länge!

& tack för fina förklaringarna! :)

Angel eyes vore snyggt, hur fixar man detta enklast på min bil tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.