|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Problemet är ju att det inte ska vara vinterväglag hela resan för att använda sommerdäck inom "den förbjudna" perioden. Exempel. När jag jobbade i Malmö i början på november, så regnade det och var +3-+5 C när jag gick från hotellet till busstationen. Jag åkte buss i 15 minuter ca 3 km till stadsdelen Kirschberga där vårt företag ligger. När jag klev av så vart det så halt att det knappt gick att gå fram och folk stog och skrapade rutorna. Detta är den största risken att använda sommardäcken på vintern. Däcken skadas inte, folk har ju åkt med sommardäck året runt i alla evighet inna lagen kom till. Och gör det fortfarande trots vinterväglag, konstaterar jag på USÖs parkering dör jag går ca 300 meter dagligen. Det går att ta sig fram med en Dodge Dart -68 GTmed 235/15 på bakhjulen i 10 centimeter snö, bara att ta satts och hoppas inget står ivägen :) tar bara lite tid att få upp farten. ///MVH Hasso Länk |
|
Det blev en himmla debatt det här. =) För min del känns det som diskusionen är avslutad och delorean har fått svar på sin fråga. Vi kommer nog kunna diskutera det här hur lång tid som helst. På något vis tror jag nog vi alla tycker väldigt lika på den här punkten. Det är inte lämpligt att köra bil med sommardäck när det är vinter ute. Det är något som vi alla håller med om. Däremot verkar åsikterna gå isär lite exakt var gränsen går. Jag tror det är svårt att ha en bestämd gräns för alla. Har man bara lite sunt förnuft om när det är lämpligt att ha sommardäck så kommer det nog gå bra. Nu är det dags för mig att äta lite lunch. Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
gordon blixt delorian: för min del får du gärna köra på sommardäck året runt. Men jag tycker bara det verkar som onödigt krångel. Du har vinterdäck och det tar inte lång tid att byta, sen slipper du att kolla väderprognoser varje gång du ska ut att åka. Tycker bara du krånglar till det i onödan för dig själv ;) Vad är krångligt?, jag sitter inte och kolar väderprognoser varje dag. Hade jag haft vinterdäck att slänga på som var lagliga så hade jag gjort det. "Som svar på din fråga så har jag aldrig hört talas om att sommardäck skulle ta skada av vinterkörning..." Min fråga var inte om tar skada av vinterkörning frågan var om dom tar skada av att sitta på när det är kallt ute, tänkte om gummit tog skada eller nåt Mvh Jens IP: .. |
|
|
delorian: har inte sagt att du kollar väderprognoserna varje dag. Men jag förstod det som om du kollar varje gång du ska ut och köra, för mig verkar det betydligt krångligare än att lägga på vinterdäcken. Men eftersom jag bor i smålands glesbygd och vi är mycket beroende av bilen, så tänker jag antagligen lite annorlunda än vad du gör. Dina sommardäck kommer inte ta skada av att sitta på bilen när det är kallt. Mvh Jens |
|
|
Har som mest behov av den varranan helg, ser temp å annat nere i hörnet på datorn så det flashar upp enliten ruta när tempen faller så jag behöver inte kolla så mycket. För att du skall få en blick hur lite jag kör så har bilen gått ca 450 på ett år. Som hasså säger så måste temperaturen vara samma under hela resan därför använder jag det aldrig för långresor. skull tex aldrig åka till norrtälje där det är kallare. Bor man i småland så är det en viss skillnad då skulle jag slänga på dom direkt jag är helt enkelt inte så beroende av bilen. jag är faktiskt väldigt trött på den ....om jag skall vra helt ärlig. |
|
| 450 mil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.